DanielLi 0 Postad 8 Juni , 2016 Hej, Jag ska koppla in en regulator och det står i manualen att det ska vara minst 3,5mm(2) kabelarea på kablarna mellan regulator och batteri. Jag har köpt en 4mm(2). Vidare står det att en säkring ska kopplas in mellan regulator och batteri, den ska max vara 10 A. Har ni några tips vilken säkring/säkringshållare som funkar bra för detta (4mm och 10 A)? mvh /Daniel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 8 Juni , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016466/ En vanlig hängsäkring duger ju, som du monterar så nära batteriets pluspol som möjligt, Om det inte går at skruvansluta på säkringen får du väl pressa din 4 mm2 till hängsäkringens ledning. Du skall dock använda en riktig presstång och inte den skiten som brukar finnas i satser med "flatstiftskontakter" http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000016796/ Själv har jag en liten skottmonterad säkringspanel för 2 socellsregulatorer Batteriladdare 2 länspumpar Värmare och fläkt till värmaren Som ju alla bör ligga för huvudbrytaren. Det är en solcell som du skall koppla in - eller!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLi 0 Postad 8 Juni , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016466/ En vanlig hängsäkring duger ju, som du monterar så nära batteriets pluspol som möjligt, Om det inte går at skruvansluta på säkringen får du väl pressa din 4 mm2 till hängsäkringens ledning. Du skall dock använda en riktig presstång och inte den skiten som brukar finnas i satser med "flatstiftskontakter" http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000016796/ Själv har jag en liten skottmonterad säkringspanel för 2 socellsregulatorer Batteriladdare 2 länspumpar Värmare och fläkt till värmaren Som ju alla bör ligga för huvudbrytaren. Det är en solcell som du skall koppla in - eller!? Precis det är en solcell som ska kopplas in. Hängsäkringen du refererar till, har ju en färdigmonterad kabel, menar du att jag ska ta bort den och ersätta med min 4mm. Att skarva dem är nog inget bra, antar att kabeln i säkringen är mindre än 4mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
speljakt 138 Postad 8 Juni , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Sakring/Sakringshallare-2000016466/ En vanlig hängsäkring duger ju, som du monterar så nära batteriets pluspol som möjligt, Om det inte går at skruvansluta på säkringen får du väl pressa din 4 mm2 till hängsäkringens ledning. Du skall dock använda en riktig presstång och inte den skiten som brukar finnas i satser med "flatstiftskontakter" http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000016796/ Själv har jag en liten skottmonterad säkringspanel för 2 socellsregulatorer Batteriladdare 2 länspumpar Värmare och fläkt till värmaren Som ju alla bör ligga för huvudbrytaren. Det är en solcell som du skall koppla in - eller!? Precis det är en solcell som ska kopplas in. Hängsäkringen du refererar till, har ju en färdigmonterad kabel, menar du att jag ska ta bort den och ersätta med min 4mm. Att skarva dem är nog inget bra, antar att kabeln i säkringen är mindre än 4mm. Eller också kan du strunta i säkringshållaren och sätta två isolerade flatstiftshylsor direkt på en ATO-säkring. Eventuellt får du klämma till hylsorna lite med en tång för bra kontakt. Sätt sedan ett buntband runt kabeländarna som dragavlastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2016 Kan vara bra att tänka på att regulatorn helst ska sitta nära batteriet om man vill ha bästa laddning. Regulatorn ger ju en spänning som ska vara den bästa med tanke på bästa laddning. Har man inte nytta av att se lysdioderna kan den ju sitta precis vid batterierna och även en tunn kabel ger då minimalt spänningsfall. Jag har själv satt regulatorerna dolt och har bara koll på batmetern för att se laddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 945 Postad 8 Juni , 2016 Precis det är en solcell som ska kopplas in. Hängsäkringen du refererar till, har ju en färdigmonterad kabel, menar du att jag ska ta bort den och ersätta med min 4mm. Att skarva dem är nog inget bra, antar att kabeln i säkringen är mindre än 4mm. Du måste ha lite kunskap/förståelse för val av kabelarea i förhållande till vilken effekt som ska gå genom kabeln och vilket spänningsfall du får i kabeln. Kablar ska avsäkras med en säkring som svarar mot kabelns grovlek så att säkringen bränner av innan kabeln blir så överbelastad att isoleringen smälter och kabeln sätter fyr i båten eller att kabeln smälter av. En kabel på en kvadratmillimeter "tål" 10 A. Sen har du problemet med spänningsfall i kablar. Ju längre kabel - desto större spänningsfall. Ju klenare kabel- desto större spänningsfall. För att utnyttja laddningsströmmen från solcellen så ska du ha tillräckligt grov kabel (längden mäts "gånger två" för det är både plus och minuskabeln som har förluster. Om du har tillräckligt grov kabel längs större delen av kabeln och en kort bit (t.ex. vid en säkringshållare) som har lite klenare dimension så påverkar den korta biten inte spänningsfallet något nämvärt. Men den korta kabelbiten måste klara minimidimensionen för den avsäkrade effekten. I ditt fall: 4 mm2 kabel klarar 20-30A, för en 10A säkring så måste du ha minst 1-1,5 mm2 kabel. (olika källor anger olika kabelareor o säkringseffekter). Så kabeln kommer att "tåla" den aktuella effekten. För att få rimligt spänningsfall så finns det kalkylatorer på nätet där du matar in effekt, spänning och kabellängd för att beräkna vilken kabelarea du behöver ha. (med 4 mm2 till en solcell som avsäkras med 10A så verkar det rimligt med 4 mm2 kabel). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLi 0 Postad 9 Juni , 2016 Tack för inputen, nu vet jag vad jag ska göra i helgen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 9 Juni , 2016 Precis det är en solcell som ska kopplas in. Hängsäkringen du refererar till, har ju en färdigmonterad kabel, menar du att jag ska ta bort den och ersätta med min 4mm. Att skarva dem är nog inget bra, antar att kabeln i säkringen är mindre än 4mm. Om just på den typen av hängsäkring går att ta bort den gamla och skruva dit den nya. Det är naturligtvis det bästa, men ------- Det är inget problem att skarva en klenare kabel till en grövre, och en kort stump klenare kabel har i sammanhanget ingen som helst betydelse - som du redan fått förklarat. Skulle jag skarvat tex en 2,5mm2 till en 4 mm2, hade jag vikt den klenare kabeln dubbel. För att kanske få i den i skarvröret kanske man varit tvungen att klippa ett par kardeler. Kan man inte fuska - kan man heller inte arbeta (oj vad jag måste ha fuskat i mina dar ) Just den hängsäkringen är avsedd för säkringar upp till 30 A, så kabel borde va avpassad för den strömmen. Kanske i 10 mm2 som en annans yrkesskada få mig att tänka på Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser