Gå till innehåll
tisdag 19 november 2024
velum_navia

Byta motor från MB5 till Vetus

Rekommendera Poster

Hej

Har idag en Ablin 78 och i den sitter en MB5 men nu har den gjort sitt, tänker inte krångla mer med den.
Har kollat runt lite på dom alt som finns när det gäller en ny motor och har beslutat mig för att byta till en Vetus M2.13. Problemet är att man måste fixa till motorbädden med några plattjärn.

Söker tips från dig som har gjort detta och kan ge mig lite bra saker som man bör veta innan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

 

 

Skall göra hela jobbet själv och vill ha lite tips

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

 

 

Skall göra hela jobbet själv och vill ha lite tips

 

 

Försök få tag på en måttsatt ritning av befintlig motor, speciellt med avseende på propelleraxelns läge i förhållande till motortassarna. Jämför sedan med motsvarande mått på den nya motorn.

Om motorbädden behöver höjas och breddas (vilket jag tror är ett ganska vanligt scenario), så kan det exempelvis lösas som på bilden: Ett rektangulärt rör (rostfritt i det här fallet) bultas till befintlig motorbädd och motortassarna bultas sedan fast i röret.

Nu har du redan bestämt dig för motorfabrikat, men när jag själv valde ny motor för tio år sedan var bredden på motorbädden (så lik som möjligt) ett av kriterierna. Därför blev det inte en Vetus i mitt fall.

 

motortass.jpg?raw=1

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

 

 

Skall göra hela jobbet själv och vill ha lite tips

 

 

Försök få tag på en måttsatt ritning av befintlig motor, speciellt med avseende på propelleraxelns läge i förhållande till motortassarna. Jämför sedan med motsvarande mått på den nya motorn.

Om motorbädden behöver höjas och breddas (vilket jag tror är ett ganska vanligt scenario), så kan det exempelvis lösas som på bilden: Ett rektangulärt rör (rostfritt i det här fallet) bultas till befintlig motorbädd och motortassarna bultas sedan fast i röret.

Nu har du redan bestämt dig för motorfabrikat, men när jag själv valde ny motor för tio år sedan var bredden på motorbädden (så lik som möjligt) ett av kriterierna. Därför blev det inte en Vetus i mitt fall.

 

motortass.jpg?raw=1

 

 

 

 

Okej, tack för ditt svar. men brädden på festerna är samma, dock så är kommer motorn sitta "högre" tack vara att jag kan använda befintligt drev. Sen har vi det andra som skall passas in, gasreglage, "dödare" instrumentpanel, elkablage, kylvatten och avgaskrök.

Så därför söker jag personer som har gjort detta med samma motorer, någon borde det finnas!   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte en VP till en Lombardini för några år sen, Båtmekanikern som bytte maskinen för migmoterade ett par kraftiga vinkeljärn i aluminum, so bultades fast i den gamla motorbädden. Nu var det lite andra omständigheter mot ditt motorbyte.

 

Om reglagvajrar och den till stoppen inte är tillräckligt långa får du väl byta, Det samma gäller väl med slangar och elkablar mm. På Lombardinin  var det ju med en kabelhärva upp till den nya motorpanelen, med stickproppsanslutning på motorn.

 

Det jag tänkte på var ju att din båt är väl en rätt skaplig segelbåt. 

 

På min förra båt - en Storfidra - funderade jag på om jag skulle sätta in en elmotor, när den gamla MD2 skulle ge upp. Nu blev det aldrig så för in del.

 

På en segelbåt som man seglar mycket, skulle det nog inte va fel med en elmotor.

 

Bara en tanke.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en större båt och bytte en MD17 mot en Nanni. Men lite erfarenheter gav det:

 

Man sparar mycket tid på att köpa en (dyr) flexibel mellankoppling. Den finns i två olika typer, en som klarar någon knapp grad i missvinkel och en som klarar mellan 6 till 8 grader. Då slipper du rikta upp den nya motorn. Vilket kan vara lätt… eller ta en jäkla tid. Men dessutom vinner du att motorn blir lite tystare, mindre stomljud tycker jag iaf.

 

Sedan är det bra att göra allt själv. Du får mer tid. Det behövs för att tex måla motorbädd mm. Du byter ändå reglagekablar tycker jag, du byter elkabel till ny, grövre. Du sätter in ny vattenslang in och passar på att sätta in ett större vattenfilter. Byt ljuddämpare och hela avgasröret, det är dags!

 

Avsluta med att dämpa lite mer med mattor så får du en tystare, lättare och bättre motor!

Just det. Kolla om nya motorn roterar åt samma håll, du får kanske byta propeller? Dra kabelhärva till nya instrumentpanelen och eftersom du bytt bränslefilter och luftat så startar nya motorn DIREKT ( det gjorde min och det är en mäktig känsla att då gjort allt själv )

 

Du behöver förresten en liten winch av något slag, du får säkert en kran/lastbil att lyfta ut resp in nya motorn men när du måttar och fixar är det en god hjälp att kunna lyfta upp motorn en meter.

 

Återkom gärna och lägg ut bilder, alla här gillar bilder. Och har du ett problem/fundering = BILD.

Lycka till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en större båt och bytte en MD17 mot en Nanni. Men lite erfarenheter gav det:

 

Man sparar mycket tid på att köpa en (dyr) flexibel mellankoppling. Den finns i två olika typer, en som klarar någon knapp grad i missvinkel och en som klarar mellan 6 till 8 grader. Då slipper du rikta upp den nya motorn. Vilket kan vara lätt… eller ta en jäkla tid. Men dessutom vinner du att motorn blir lite tystare, mindre stomljud tycker jag iaf.

 

Sedan är det bra att göra allt själv. Du får mer tid. Det behövs för att tex måla motorbädd mm. Du byter ändå reglagekablar tycker jag, du byter elkabel till ny, grövre. Du sätter in ny vattenslang in och passar på att sätta in ett större vattenfilter. Byt ljuddämpare och hela avgasröret, det är dags!

 

Avsluta med att dämpa lite mer med mattor så får du en tystare, lättare och bättre motor!

Just det. Kolla om nya motorn roterar åt samma håll, du får kanske byta propeller? Dra kabelhärva till nya instrumentpanelen och eftersom du bytt bränslefilter och luftat så startar nya motorn DIREKT ( det gjorde min och det är en mäktig känsla att då gjort allt själv )

 

Du behöver förresten en liten winch av något slag, du får säkert en kran/lastbil att lyfta ut resp in nya motorn men när du måttar och fixar är det en god hjälp att kunna lyfta upp motorn en meter.

 

Återkom gärna och lägg ut bilder, alla här gillar bilder. Och har du ett problem/fundering = BILD.

Lycka till.

 

Att använda en flexibel koppling för att slippa rikta in motorn tycker jag är fel väg att gå.

 

Den flexibla kopplingens huvudsyfte är att ta upp maskinens vibrationer, sitter maskinen snett i förhållande till axeln så är ju redan hela eller delar av vibrationerna redan intecknad.

 

Att rikta in maskinen är inte så särskillt svårt om man är nogran.

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

 

 

Skall göra hela jobbet själv och vill ha lite tips

 

 

Försök få tag på en måttsatt ritning av befintlig motor, speciellt med avseende på propelleraxelns läge i förhållande till motortassarna. Jämför sedan med motsvarande mått på den nya motorn.

Om motorbädden behöver höjas och breddas (vilket jag tror är ett ganska vanligt scenario), så kan det exempelvis lösas som på bilden: Ett rektangulärt rör (rostfritt i det här fallet) bultas till befintlig motorbädd och motortassarna bultas sedan fast i röret.

Nu har du redan bestämt dig för motorfabrikat, men när jag själv valde ny motor för tio år sedan var bredden på motorbädden (så lik som möjligt) ett av kriterierna. Därför blev det inte en Vetus i mitt fall.

 

motortass.jpg?raw=1

 

 

 

Man behöver inte alltid höja motorbädden som på ovanstående bild, många gånger om bredden stämmer någorlunda räcker det med att vända vinkeljärnet så att vinkeln kommer neråt, eventuellt svetsa om vinkeln på ett mer optimalt ställe.

 

 

Kalle

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag vände på två av mina vinkeljärn i originalfästen och det passade perfekt!

 

Sedan om vibrationer. Ja, helt rätt ovan, flexibel koppling tar upp vibrationer. Men… det finns även typer av kopplingar som är gjorda för att ta upp ett vinkelfel. De tar inte skada av det så att säga...

 

Annars ska du chimsa - som inte är svårt alls - men det finns en gnagande känsla ibland att det inte är 100 exakt och vad händer då på lång sikt? Jag slapp stomljud och den känslan. Värt pengarna för mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, jag vände på två av mina vinkeljärn i originalfästen och det passade perfekt!

 

Sedan om vibrationer. Ja, helt rätt ovan, flexibel koppling tar upp vibrationer. Men… det finns även typer av kopplingar som är gjorda för att ta upp ett vinkelfel. De tar inte skada av det så att säga...

 

Annars ska du chimsa - som inte är svårt alls - men det finns en gnagande känsla ibland att det inte är 100 exakt och vad händer då på lång sikt? Jag slapp stomljud och den känslan. Värt pengarna för mig.

 

Min fråga är vilken båt och vad hade du för motor och till vilken bytte du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en novis på ämnet motorbyte - men Albin 78 har ju drev; det här med flexibla kopplingar är väl för propelleraxlar; eller har jag missat något nu igen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahhh. Mitt fel. Skulle kollat om det var S-drev eller axel. Drev är enklare - väl bara att bulta axeln?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken utväxling har du i drevet? Tidiga MD-5, har 1:1,66, och senare 1:2,15. Eftersom nya motorer har ett högre varvtal, kan det bli svårt med utväxling 1:1,66. Man kan bli tvungen att ställa ner toppvarvet, och därmed effekten, för att hitta en passande propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt så halkar man ifrån ämnet i detta forum. Så övriga frågor får ni ta i ett annat forum, tack.

 

Övrigt så är det S-drev 110 med foldingproppeler

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur får man in bilder från en iPhone på detta forum?

Om man väljer "Svara" knappen i stället för att svara i rutan i botten av tråden finns en funktion för det.

post-53200-115725_thumb.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt är att scrolla längst ner och ställa om till "Full version". Sedan får man gå över till "Avancerad editor" för att kunna ladda upp bilder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Ska du upphandla jobbet och vill ha tips?

Eller ska du göra hela jobbet själv?

 

Skall göra hela jobbet själv och vill ha lite tips

Försök få tag på en måttsatt ritning av befintlig motor, speciellt med avseende på propelleraxelns läge i förhållande till motortassarna. Jämför sedan med motsvarande mått på den nya motorn.

Om motorbädden behöver höjas och breddas (vilket jag tror är ett ganska vanligt scenario), så kan det exempelvis lösas som på bilden: Ett rektangulärt rör (rostfritt i det här fallet) bultas till befintlig motorbädd och motortassarna bultas sedan fast i röret.

Nu har du redan bestämt dig för motorfabrikat, men när jag själv valde ny motor för tio år sedan var bredden på motorbädden (så lik som möjligt) ett av kriterierna. Därför blev det inte en Vetus i mitt fall.

 

motortass.jpg?raw=1

Inte så mycket om själva fästena osv... men man ska inte bulta på skruvarna, då kan du förstöra gängorna. Om du måste, använd plastklubba och ha en mutter påskruvad som skydd på skruven om det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alternativt är att scrolla längst ner och ställa om till "Full version". Sedan får man gå över till "Avancerad editor" för att kunna ladda upp bilder.

 

 

Okej, ja det löser sig. Problemet är att jag har en Iphone som tel och en vanlig PC som dator. Dessa två pratar inte samma språk, tyvärr. Men det finns värre problem att lägga ner energi på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hmmm... testa igen med bilder från iPhonen är mitt tips. Man luras lite för man får ingen riktigt bra markering att bilden laddas upp i själva inlägget; det står bara en text t h om knappen.

 

Nähä; nu funkade det inte bara för det...

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm... testa igen med bilder från iPhonen är mitt tips. Man luras lite för man får ingen riktigt bra markering att bilden laddas upp i själva inlägget; det står bara en text t h om knappen.

 

Nähä; nu funkade det inte bara för det...

Fick svar nu, mina bilder är för stora för att bifoga till detta forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer lägga upp fler bilder i ett nytt ämne. Men här ringen som jag har glott rent som håller fast damasken

post-76803-0-87675500-1466151049_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag riktigt seriöst avundsjuk, det skulle jag också vilja kunna. 
Sitta och glo på grejorna tills dom blev rena, blanka och fina. *suck*

 

/B

Kommer lägga upp fler bilder i ett nytt ämne. Men här ringen som jag har glott rent som håller fast damasken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja i bland så önskar man att saker kunde vara enklare. Har tur så jag får låna svärsonens arbetsplats verkstad som är fullt utrustad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...