arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Hej Jag har inga problem med att få på min hamnkapell, fast körkapellet med "fönster" är helt omöjligt. Dem låg i durken längst ner med fukt när jag köpte båten. Kan det vara som så att de har krympt? Kapellet är som såhär att jag har en biminitop, och 4 sidor som kopplas till dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 8 Juni , 2016 När vi renoverade vårt kapell krympte det, kapellmakaren sa att man behöver använda en näbbtång första gångerna för att få på kapellet. Om din duk är i bra skick är det bara att dra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 När vi renoverade vårt kapell krympte det, kapellmakaren sa att man behöver använda en näbbtång första gångerna för att få på kapellet. Om din duk är i bra skick är det bara att dra. Jaså, det var som tusan. Kapellet är bra, behöver bara rengöras så att det blir fint. Så jag kanske borde blöta ner och dra med näbbtång när jag sätter på det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
monark-670 10 Postad 8 Juni , 2016 Blöta ner gör nog ingen större skillnad. Passa istället på när solen steker ordentligt, då blir väven lite mer foglig att sträcka på. Jag skulle undvika att dra med tång, man vet aldrig hur det går. Nyp hellre tag ordentligt med händerna på båda sidor om varje öljett, fäst de som går, motstående par efter varandra typ bakifrån och framåt, vänta lite, rucka lite på rören, pröva igen med nästa par. Sen finns ju alltid möjligheten att justera på rören där ena bågen är fäst på den andra. Men det borde inte behövas om kapellet en gång har passat. Du kan vara nöjd över att ditt kapell inte kommer hänga som en säck när du fått det på plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
penta 10 Postad 8 Juni , 2016 Har för mig att mitt kapell blev slappare när det var blött Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Jag har försökt med händerna vid 2 tillfällen, med hjälp. Det var helt omöjligt, den var typ 3-4cm för kort. Försökte med allt! Vet inte hur jag ska göra. :/ Tänkte beställa nytt men det är alldeles för dyrt och har egentligen inte råd med det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Juni , 2016 Jag har försökt med händerna vid 2 tillfällen, med hjälp. Det var helt omöjligt, den var typ 3-4cm för kort. Försökte med allt! Vet inte hur jag ska göra. :/ Tänkte beställa nytt men det är alldeles för dyrt och har egentligen inte råd med det. Kan du inte Justera bågarna något? Lite bilder på kapellet skulle nog underlätta att hjälpa dig. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 8 Juni , 2016 På ett kapell jag hade på en båt skulle det vara sådana här, http://www.hjertmans.se/produkter/inredning-dacksutrustning/kapelltillbehor/kapell-tillbehor/kapellstropp-vit-200mm-fp2st , stroppar mellan kapell och fäste, för att ge det lite flexibilitet gissar jag, kan det vara nåt liknande som saknas hos dig?/B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Jag har försökt med händerna vid 2 tillfällen, med hjälp. Det var helt omöjligt, den var typ 3-4cm för kort. Försökte med allt! Vet inte hur jag ska göra. :/ Tänkte beställa nytt men det är alldeles för dyrt och har egentligen inte råd med det. Kan du inte Justera bågarna något? Lite bilder på kapellet skulle nog underlätta att hjälpa dig. /B Jag fixar bilder så fort jag satt på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Kapellet är uppbygt såhär: En biminitop som nedan bild: http://i1.ytimg.com/vi/fLMfyT8KG4o/0.jpg Därefter kopplas på 4 sidor, d.v.s. fram, bak, vänster och höger. Alla 4 sidor kopplas med blixtlås längst upp, och knappar där nere; förutom bakdelen som kopplas med kapellstroppar längst ner. Ska försöka återkomma med bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 8 Juni , 2016 Mitt kapell har också stroppar bak, typ sådana som Bosse länkar till. I mitt fall måste jag knäppa fast alla "stumma" infästningar först, knapparna i ditt fall. Sen stropparna sist. Börjar jag med stropparna bak får jag aldrig igen de sista fästena fram. Prova så å se om det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 9 Juni , 2016 Tack för svaren, ska testa detta; och kommer även ta bilder så att ni ser hur det blir. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 9 Juni , 2016 Det kan väl även gå att låta en kapellmakare sy på en extra bit? Dvs som förlänga ett par byxor. Är orginalkapellet i gott skick så bör det gå. Inte det snyggaste, men du lär komma undan med en bråkdel av kostnaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 11 Juni , 2016 Det kan väl även gå att låta en kapellmakare sy på en extra bit? Dvs som förlänga ett par byxor. Är orginalkapellet i gott skick så bör det gå. Inte det snyggaste, men du lär komma undan med en bråkdel av kostnaden. Ja det hade ju varit den bästa lösningen. Tack! Nu är det som så att jag har lyckats få på den. en av stångarna sitter på en sak som ska kunna röra på sig, men den delen har lixom rostat fast på röret, så den är inte mer rörlig. Men jag skruvade av den delen och tejpade den stången där den egentligen ska sitta när körkapellet ska på. Efter lite suck, blod, svett och tårar sitter nu kapellet på! Så nu måste jag fixa någon sorts avrostningsmedel. Försökte slå med hammare men metallbilen var orörlig. Metallbiten är en tom rund ring som sitter på stången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 11 Juni , 2016 Denna borde göra susen: http://www.clasohlson.com/se/Rostl%C3%B6sare-CRC-5-56/Pr350801000 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser