nilsh 1 Postad 7 Juni , 2016 (redigerade) Hej! Har kollat runt på båtar lite och är mycket sugen på en Nimbus 320 Coupé. Det finns flera sådana på blocket men jag har hört att man ska akta sig för att köpa en såpas dyr båt av en privatperson. Finns det något jag kan göra åt detta? Kanske hyra en båtbesiktningsman? Hur säkert är det? Har hört att det säkraste är att köpa den av en båtmäklare på en marina men hittar inga bra marinor med bra urval. Undrar även om någon har erfarenhet med en Nimbus 320 Coupé. Går de bra i grov sjö? Drar de mycket bensin? Tacksam för svar! Mvh Nils Redigerad 7 Juni , 2016 av nilsh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Juni , 2016 Kom överens om pris. Hyr båten å använd en period, då hinner du kanske upptäcka dåligheter. Kom överens om att dra bort hyressumman om du köper båten efter "testperiod". Be säljaren berätta sånt som kanske inte syns som inte är 100%. Dyker det upp saker som han borde känt till bör ge avdrag. E du inte nöjd och ni kommer överens så kostar det bara hyran och du får förhoppningsvis en trevlig båtsemester under tiden. Går säljaren inte med på den dealen... är det nog nån hund begravd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 7 Juni , 2016 Saker händer på båtar, det är bara att acceptera. Vad man skall kolla är hur båten blivit underhållen, om den är välunderhållen. Om man har bytt småsaker när dom gått sönder. Hur bra koll man har på båten man säljer. Får man god känsla av att det är en person som vet vad han sysslar med och som försöker hålla efter båten på bästa möjliga sätt ser jag inga problem med att köpa en dyr båt av en privatperson. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 7 Juni , 2016 Kom överens om pris. Hyr båten å använd en period, då hinner du kanske upptäcka dåligheter. Kom överens om att dra bort hyressumman om du köper båten efter "testperiod". Be säljaren berätta sånt som kanske inte syns som inte är 100%. Dyker det upp saker som han borde känt till bör ge avdrag. E du inte nöjd och ni kommer överens så kostar det bara hyran och du får förhoppningsvis en trevlig båtsemester under tiden. Går säljaren inte med på den dealen... är det nog nån hund begravd. Eller så har säljaren andra köpare som är villiga att köpa utan hyresdealar, och man missar ett objekt för man krånglat till det. När du hittat ett objekt du är intresserad av tycker jag du skall göra upp ett köp men med klausul om att att den skall besiktigas av en auktoriserad besiktningsman, på din bekostnad. Om det kommer fram fel vid besiktningen skall säljaren åtgärda dessa eller om det är ett allvarligt fel så skall köpet gå tillbaka med återbetalande av handpenning. Självklart måste du själv krypa runt och själv undersöka allt först, kanske med nån kunnig kompis. Och din andra fråga, nej, skulle inte tro att det finns några sådana med bensinmotormontage, men sörplar en del diesel det gör dom allt. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nilsh 1 Postad 7 Juni , 2016 Tack så mycket för svaren! Hade funderat på det med besiktningsman innan, det låter som en bra lösning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 8 Juni , 2016 Idag så frånträder en del mäklare sitt ansvar som säljare enligt konsumenttjänstlagen genom att vara förmedlare istället för säljare. Det finns inget utslag i högre rätt, ännu, som fastslår vilket ansvar de har i det fallet… Men köper du av en mäklare så kan du begära rättelse utan att betala om det inom 6 månader framstår som rimligt att felet fanns från början. Du får betala för den garantin dock. Köper du av privatperson finns inga som helst garantier och de flesta säljare vill inte ha komplexa avtal om vad som händer i fall att… Det dyra på en motorbåt är motorn. Och om du tar dit en meck eller en besiktningsman ( som ska vara av den typen som bedömer motorn, inte alla gör det… ) så kan du få en bild av skick. Men som någon skriver här ovan, man vet ändå inte. Tre år senare så händer något. Vi båtägare biter ihop och så köper vi in tjänster för att fixa fel. Men när du ligger ute på en kobbe och solen skiner, barnen badar och leker och ev fruga/partner är lycklig så är det som att ha semester… fast i egen regi. Och då känns det rimligt dyrt... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 491 Postad 8 Juni , 2016 En båtmäklare kan bete seig ungefär som en hästskojare, jag vet eftersom min far var båtmäklare... Jag menar inte att pappsen var hästskojare, men jag har relativt stor inblick i branschen. Far min sålde ocskå nya fritidsbåta och begagnade båtar som han köpte (bytte in) för att sälja och då gäller konsumentköplagen. Mäklare/förmedlare eller privatperson är ungefär samma trygghet, eller snarare brist på trygghet. Skillnaden är att en seriös mäklare vill ha ett någorlunda gott renommé och av den anledningen får man ofta en hel del hjälp att åtgärda ev. fel. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 8 Juni , 2016 Min farfar var hästhandlare och typ "helare". Fick hästar som var dödsdömda at repa sig och jobba på i många är till, det var på den tiden an gård kunde stå på fallrepet om hästen gick och dog. HAn byggde en och annan roddbåt, finns en del skämt om honom, både häst och båt-skämt, på museum i karelen. så en form av hästkojare var ju han, i tredje person för det var ju inte han som skojade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser