petelars 14 Postad 7 Juni , 2016 Hej Provkörde min renoverade Windy 27 med nymonterad Kad 42 i helgen. Motorn är provkörd vid bryggan ett antal gånger och vi har kört runt lite vackert, men när vi nu gasade på så varnade den för varm motor. Jag slog av på gasen och stängde även av den i 10 sekunder. Efter det låg den på 75-80 grader när vi puttrade hem i lugnt tempo. När jag fyllde på glykol i motorn tidigare i vår gjorde jag det bara lite på måfå, men insåg nu att det skulle i ca 1 liter till. Kan detta vara orsaken och räcka för att hålla motorn kall? Impellern byttes i våras. /Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 547 Postad 7 Juni , 2016 Tror inte att en liter för lite kylvätska gör att motorn går varm. Ett sätt att kolla att motorn får sjövatten, är att känna med handen på sjövattenpumpens lock. Om det är varmt, kommer inget vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 7 Juni , 2016 Det är kallt och när jag känner på slangarna vid laddluftskylaren, så känns det där när man gasar på. Ska kolla impellern och termostaterna imorgon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Simmalungt 3 Postad 7 Juni , 2016 Du kan testa att lätta lite på locket till sjövattenfiltret, alltså inte gänga av locket utan bara lätta lite på det när motorn är igång, det blir lite blött bara... När jag sjösätter måste jag börja med att fylla vatten i sjövattenfiltret innan jag startar upp motorn sedan brukar jag lätta lite på locket så jag ser att impellern pumpar vatten. I våras var det skräp på gummipackningen som gjorde att det kom in lite luft bakvägen genom locket och nästa gång jag skulle starta upp så fick jag ungefär samma problem som dig. Det kostade en impeller men jag lärde mig en del bl.a att göra rent packningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 8 Juni , 2016 Nu har jag kollat impellern som ser bra ut, däremot "fladdrade" remmarna till cirkulationspumpen och jag kunde spänna dom en hel del. Kan det påverka något? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 8 Juni , 2016 Är remmarna dåligt spända så driver dom dåligt eller inte alls. Så det kan vara en orsak till att det fungerar på låga varv men inte på höga. (Högre varv på pumpen blir tyngre att driva och då slirar remmen.) Spänn enligt manual och testa igen. För hårt spänt belastar lagren och packningar för mycket och kan orsaka läckage och lager skador. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 15 Maj , 2017 För kännedom var det temp.givaren som var trasig! Kylningen fungerade som den ska. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser