fredbjar 0 Postad 6 Juni , 2016 Hej Någon som har tips om startbatteri till Mercury Optimax 75 hk -04. Med vänlig hälsning, Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 7 Juni , 2016 http://www.laitis.se/batteri-dc-75-930075065-b912.html?___store=sv_b2c&utm_source=pricerunner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner Det här använder jag som startbatteri till min optimax 90 hk sedan förra året funkar bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-L 37 Postad 7 Juni , 2016 Har två av dessa i båten. http://www.laitis.se/optima-bt-dc-5-5-852188000-8882.html Är dyra, satt i båten när jag köpte den. Har aldrig trasslat med att starta. Viktigt med hög Köldstartström (EN) CCA: 975 Startström (EN) CCA: 1125 Eller något sådant, för en Optimax, är visst mer krävande en många fyrtaktare. Iallafall enligt mannen som sålde båt och motor till mig, (troligen även därför han lagt stora pengar på batterier) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 7 Juni , 2016 Skulle inte tro att hög köldstartström är viktigt så ofta att man behöver välja batteri efter det udda tillfället. Högre startström än runt 100A är väl inte heller något man söker. Snarare är det väl att batteriet klarar lång tid utan laddning och det verkar batteriet vara tänkt för. Tror inte att du behöver tänka så mycket på motorn utan på att det ska klara annat ombord. Dvs ett fritidsbatteri. Brukar kosta under tusenlappen och vara på 75-80Ah. De klarar startströmmen och finns lättköpt i handeln. Solcell för underhållsladdning förlänger livet på batterierna. Alltid toppladdade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Juni , 2016 Optimax är kända för att vara krävande när det gäller batterier, både skick och storlek. Satsa på ett batteri med bra kapacitet och kvalitet, du kommer inte att ångra dig(iof väldigt sällan man ångrar ett kvalitativt köp:) Minns det som extra kinkigt om man går mycket på lågvarv, där laddningen inte ger så mycket överkapacitet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MLind 6 Postad 7 Juni , 2016 Hej, Mercury listar själva 800 CCA (1000 MCA) eller 180 Ah för Optimax 75/90/115/125, så det finns väl inget motiv att gå under det. Som skrivits, ett bra batteri är sällan dyrt i längden. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 7 Juni , 2016 Har själv en exide em-1000. På en optimax Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 8 Juni , 2016 Finns det något batteri på ex Biltema som skulle kunna funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jojjeblom 7 Postad 9 Juni , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/STARTBATTERI-EFB-70-AH-2000036159/ Det här tex. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 9 Juni , 2016 För litet, det måste kunna leverera 800 cca. Det kanske funkar med ovanstående, men men. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 9 Juni , 2016 Funkade fint för mig med ett fritid/marinbatteri på 75-100Ah med CCA under 800 för 1000-1500SEK till min Optimax 75hk. Skippa lågprisbatterierna så ska det nog gå fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 9 Juni , 2016 Det har mycket med användning att göra... Är körcykeln en kallstart + 2 timmar på högt marschvarv lever batteriet ett betydligt lättare liv än om man trollar eller gör 50 småstarter när man jagar gädda i vassen:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 22 Juni , 2016 Önskar gärna fler tips på batteri! Tack för era svar så här långt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredbjar 0 Postad 4 Juli , 2016 Fler tips önskas gärna som jag kan hitta i någon butik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 4 Juli , 2016 http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Elsystem/Batteri/AGM-batteri-2000028225/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 4 Juli , 2016 Fler tips önskas gärna som jag kan hitta i någon butik Herregud!! Vill du att vi skall komma och installera batteriet åt dej??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser