Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
SNICA76

Driver inte - går ojämnt på tomgång!

Rekommendera Poster

Hejsan !

Har sedan några år tillbaka en Evinrune 60hk motor som sitter på en Örnvik. Nu är det så att förra året och även i år (han inte med detta förra året) så funkar inte motorn som den ska.... den beter sig väldigt konstigt...

1. När motorn går på tomgång så går den väldigt ojämnt och drar man på mycket handgas så kommer det upp mycket vatten bakom motorn (kanske den ska? men känns väldigt mycket...) 

2. När jag försöker lägga i växel så hör man att den hoppar i men sen driver den inget, båten ligger på samma plats som tidigare. Gäller framförallt när jag lägger i backen. När jag försöker köra framåt så dör motorn 95% av alla gånger... och skulle jag väl lyckas få i en växel så driver den inte heller.

Tidigare fel på motorn har varit att jag vid första gången vi köpte båten att den gick bra ungefär 1 timme. sedan tankade vi i ny soppa (ja jag har plåttankar) så började motorn bete sig konstigt, trots full gas så gav den inte mer än hälften eller ännu mindre... Jag har bytt tändstift, tändspolar, ny olja och bytt bränsleslang mellan tanken och motorn... 

I båten sitter det också en separat oljedunk.....

Jag hoppas någon vet kanske kan komma på vad felet är... Jag är så hemskans trött på detta och vill bara få ordning på båten... 

Jag vet inte om det är billigare att lämna in den på en verkstad ? Misstänker att det blir dyrt så in i h**te..

// Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går motorn på alla cylindrar? kolla tändstift och gnistor?

Kolla kompression på cylindrarna, finns komp. prov-satser på Biltema att köpa. Så att du inte har något mer allvarligt fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...