Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
telecastrus1970

Laddningsproblem Maxim MD21A

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Tänkte kolla om någon har lite idéer....

Jag har ett 75Ah startbatteri och 2st förbrukningsbatterier på 108 resp 88 Ah.

Problemet är när jag startar så skriker generatorn och den verkar ha svårt att orka ladda ordentligt.

Jag har en separator mellan start och förbrukningsbatterierna men det verkar som att alla batterierna laddas samtidigt.

Jag är tvungen att manuellt koppla bort förbrukningsbatterierna för att det ska sluta skrika.

Jag har spänt remmen ordentligt.

 

någon som kan tänkas ha någon bra lösning ?

 

//Johan

 

 

Redigerad av telecastrus1970

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att generatorn skirker en stund i början då den går tungt och remmen slirar? Batterierna är då väldigt hungriga på laddnng.

Byt rem, alternativt spraya på remklister eller vad det heter.

Om generatorn skriker hela riden är det kullagren som är kassa, då är det bara att lämna in generatorn för renovering. Iofs är det ofta kapslade kulllager av standardmodell, och man kan själv byta lager men man behöver ett stort skruvstäd, en avdragare och i bland änen en större lödkolv.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl så att generatorn skirker en stund i början då den går tungt och remmen slirar? Batterierna är då väldigt hungriga på laddnng.

Byt rem, alternativt spraya på remklister eller vad det heter.

Om generatorn skriker hela riden är det kullagren som är kassa, då är det bara att lämna in generatorn för renovering. Iofs är det ofta kapslade kulllager av standardmodell, och man kan själv byta lager men man behöver ett stort skruvstäd, en avdragare och i bland änen en större lödkolv.

Tycker inte det ser ut som att remmen slirar, men det kanske är så enkelt, får testa at byta rem innan man ger sig på någon större manöver med renovering.

Tack svar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det syns inte att den slirar, men den blir varm, och så kan man ibland se ett fint stoft av ett svart gummidamm runt remmen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Förtydligande:

Man får ju ingenting gratis, inte ens el ur en generator.

När man belastar generetorn med en eller flera dåligt laddade batteribanker så går generatorn tyngre, mekanisk energi ombildas till elektrisk energi, eller mer nära, diesel eller bensin blir till el. Om motorns och/eller generatorns remskivor är smutsiga, kanske litet feta, så slirar då remmen väldigt lätt, även då remmen är sliten, det brukar då inte hjälpa att försöka att spänna den. Sedan vet jag av erfarenhet att det kan vara svårt att komma åt och få kraft i armarna för att spänna remmen, det är ju sällan man har kofot eller liknande hävstång ombord... Men det finns kladdig spray att spraya på, det förbäytrar remmens greppförmåga i kanske en säsong, sedan får man ta bort den gamla remmen, tvätta remskivorna med aceton eller bromsskivespray (isopropanolalkohol) montera en ny rem och spänna den så gått det går, och hoppas att det håller några säsonger igen.

 

Men icke för ty, du kan ju ha en lagerskada i generatorn också.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du fulla batterier ska det inte gå så trögt.

 

Kolla remmen om den bottnar i remskivan. Man kan också koppla bort husbanken och bara köra startbatteriet. Slutar det skrika får du sträcka remmen lite mer och se om det hjälper. Generatorn kan ladda bra vid låga varv och det ger stort moment. På bil med lyset påslaget kan remmen skrika men sluta om motorn får högre varv och lyset slås från nån sekund. Men på båten har du förbrukningsbanken som kanske är urladdad och kräver mycket ström. Då går det kanske inte att komma över till högre varvtal för generatorn så momentet går ner. Effekten är produkten av varvtal och moment. Har du fått upp varvtalet till fyrdubbla har generatorns bromsande moment gått ner till en fjärdedel. Kommer man upp i varvtal kan generatorn leverera mycket mer utan att remmen slirar. Det gäller att få upp varvtal på generatorn förbi "effektpuckeln". Om du får den att sluta skrika kan du sätta igång elektriska förbrukare och provocera fram skrik. Skriker den igen är det bara att fixa ny rem om den inte går att sträcka. Kan behövas ändå om den skrikit mycket. Det är en billig åtgärd och enkelt arbete.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska vanligt att generatorerna på MD21 är bytta till rejält större. Orginal 35 A generator belastar inte remmen så mycket men har man som många uppåt 100 A så räcker inte en kilrem till ordentligt. Många sådana har dubbla remmar i sina orginalmontage vilket inte går på MD21 pga cirkulationspumpen. Dessutom tar de mer plats så det är svårt att använda remspännaren som är orginal, ofta sitter en 'vinkel' till på denna. Det blir då svårt att få till tillräcklig spänning på remmen. Ofta läcker även MD21:or lite olja vid bröstet och ibland kan det hamna på remskivan med slirning som följd.

Som sagt ovan om du har en större generator, gasa försiktigt när den slirar använd remspray och ha alltid reservremmar med dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...