Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
nordqvist

Motorfäste(?) Mariner

Rekommendera Poster

Hej, i höstas var olyckan framme och under en blåsig natt så for ett träd omkull rakt över båtmotorn

(Som satt på båten) motorn var uppfälld och trädet måste ha träffat rakt över riggen och på så vis knäckt

Upphängningen rätt itu.

Sitter nu och letar efter ett nytt fäste ( väldigt osäker på vad denna del ens kallas )

men jag hittar nada, söker på motorfäste, upphängning och så vidare.

Motorn är en Mariner 30hp 4t -2009 EFI

Bifogar bild på skadan och hoppas att nån kanske vet vart jag hittar dom delarna som är trasiga :)

MVH K!

post-107415-0-29367700-1465216853_thumb.jpg

post-107415-0-53142100-1465217102_thumb.jpg

post-107415-0-96905800-1465217106_thumb.jpg

post-107415-0-27081200-1465216869_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

6500 för två järnbitar låter ju helt vansinnigt

Det finns ingen chans att andra "transom brackets" kan passa?

hittar en hel del andra för 2-300 kr på ebay men just inte dessa..

Jättetack för att du hittade på dom iallafall

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du inte båten försäkrad, kan det inte gå på den...?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min tanke också, varför ö.h.t. ha nån försäkring om detta inte är ett fall som täcks?
[Vi matas i reklamen med allehanda exempel på försäkringstagare som fått allt fixat och betalt. Just oturen att ett träd stormfälts och skadat båten känns väl nästan som ett paradexempel på reklam-makarnas svada? Säger upp till bevis!]

Skulle alltså i din situation kontaktat försäkringsbolaget, ärligt angett alla fakta!
[Om du e-postar kan du kanske länka denna forumtråd "för bildsamlingens" skull. Gissar att en vaken skadereglerare därmed förstår att MarinGuiden är en populär sajt bland båtägare, och att snålhet i just detta fall kan litet extra dumt. Vi är många som fikar efter bra försäkring och undrar. Men "självfallet" bedömer de alla fall lika och helt objektivt, men men.]

Har du mot förmodan ingen försäkring så kan f.ö. lättmetallgods svetsas.
[Är alltså inte "järn" utan troligen nån legering med nästan uteslutande aluminium, vet inte så noga men utbordares skäddor kan svetsas enligt denna filmsnutt. Troligen gäller detta också dina avbrutna "transom brackets" (min översättning; akterspegelns hängkrokar)?]

Ps. Finns det ens nåt vedertaget helylle-svenskt ord för dessa utbordares hängkrokar??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...