Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Olleman82

Flipper 700 aq145 dör ibland när man lägger i växel

Rekommendera Poster

Den startar relativt enkelt men varvtalssvajjet är kvar så man får försöka lägga i en växel kvickt och gasa lite.

 

Känns verkligen som att det hänger ihop med den svajjiga tomgången som finns där även med växeln i neutral. Är rätt säker på att motorn även dött med växeln i neutral...

 

Ska tilläggas att motorn behöver ett långt vrid på tändningen för att starta om motorn varit igång nyligen. Alltid räknat med att detta är det sk ånglåset som verkar vara vanligt på vissa båtmotorer. Försöker man dock starta direkt efter att den stannar går det relativt enkelt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olle. Jag tror inte ditt propeller byte har att göra med att båten stannar.

 

Byte av stigningen på propellern görs ju normalt endast om man kör mkt "leksaker" dvs använder båten utanför varvtal som motorn är original tunad för. En bensinare ska "normalt" ligga på 4500 rpm och båten ska accelerera hela vägen. Får du ingen hastighetsökning de sista 500 rpm, så är inte propellern optimal, så att säga. Nåja, nog om det...

 

Att din motor dör när du lägger i tex back (vilket jag förstod att den gjorde iom skadan i stäven) tror jag är pga att din "shift assist" (även kallad ESA box) är kass. Brytarna som "dödar" motorn när du lägger i och ur växeln är utslitna och iomdet  "dödar" de motorn för länge. Detta märks oftast då man går snabbt från fram till neutral till back. 

 

Om du följer reglage kablarna från reglaget till motorn, så ser du att en går till "gasen" på förgasaren och den andra till "växeln". Under själva växelföraren sitter en eller två små svarta elektroniska boxar. De känner av när du lägger i och ur växel och är de inte i tipp topp, så får du problem med att motorn stannar vid i och urläggning av växel. 

 

Det ska påpekas att växeln alltid ska läggas i med bestämdhet. Man ska aldrig smyga i växeln för då finns det risk att du skadar dreven i underhuset och det är inte kul...

 

Om det inte är detta, så föreslår jag att du frågar din lokala båt mekaniker, eller liknande.

 

Lycka till

Ett pentadrev växlar med kon istället för clutchdog, så det är en annan sak än alphadreven där du har helt rätt angående växlingen. Kon finns även på bravodreven, så är främst alpha och utombordare som kör med detta.

 

Switchbox finns inte heller på dessa drev, utan konen räcker för att få mjuka växlingar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange 249. Tack för klarifieringen. Då kan man iaf utesluta min teori.

Just denna gång, men det är många som slitit sina hår på Alpha och kanske framför allt OMC Cobra drev när de inte känt till denna konstruktion. Så det är viktig info.

 

Jag upplever att det är mest problem med OMCs drev, men det verkar det å andra sidan vara även med andra OMC produkter.

Cobradrevet är notoriskt känsligt för felinställda vajrar, vilket också är anledningen till att många tycker att dreven är dåliga. King Cobran är dock det egentliga abret, då det verkar vara dåligt med delar att tillgå om något händer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mange 249. Tack för klarifieringen. Då kan man iaf utesluta min teori.

Just denna gång, men det är många som slitit sina hår på Alpha och kanske framför allt OMC Cobra drev när de inte känt till denna konstruktion. Så det är viktig info.

 

Jag upplever att det är mest problem med OMCs drev, men det verkar det å andra sidan vara även med andra OMC produkter.

Cobradrevet är notoriskt känsligt för felinställda vajrar, vilket också är anledningen till att många tycker att dreven är dåliga. King Cobran är dock det egentliga abret, då det verkar vara dåligt med delar att tillgå om något händer.

 

Kanske inte rätt tråd att diskutera OMC, men jag har själv både Cobra drev och OMC (GM) motor i mkt gott skick.

OMC förtjänar inte sitt dåliga rykte. Om man har ett drev med rätt växelvire (den röda) och drevet inte slets ut innan man bytade, alternativt har bytt underhuset, så går det fint. Det är dock känsligt med ESA box osv.

 

Jag visste vad jag gav mig in i när jag köpte båten men kunde inte mostå då allting var i så bra skick. 

 

Dock verkar det som denna Flippern behöver lite mer "gas" på tomgång. Kan ju vara glapp i reglaget med men det är mer långsökt. Borde lösa sig med lite gas (utan växel) när man startar. 

 

Lycka till, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick lite besök av en motormeck igår och passsade på att låta han titta en snabbis. Dels tyckte han tomgångsvarvet var för lågt ställt, möjligtvis visar varvräknaren lite fel så vi ökade det marginellt samt testade att på prov skruva åt blandningsskruvarna 1/4 varv. Vi märkte dock ingen skillnad på tomgång.

 

Hans kommentarer i övrigt var att motorn lät och gick bra samt att den gick rent med tanke på utseendet på oljan. Han stod bredvid när vi slussade och sa direkt att den går fett (åtminstone på låga varv). Han hjälpte mig också att kontrollera tjuvluft vid insuget genom att pensla vatten på men kunde inte notera något läckage.

 

Några teorier utifrån vad han konstaterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu installerat elektroniskt tändsystem och ställt in tändningen och motorn går helt klart bättre. Fortfarande lite sur på låga varv men betydligt mindre svajj i tomgången!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, "powerspark". Det följde med båten när jag köpte den men förra ägaren hävdade att han inte fick båten att gå bra med det så han hade plockat bort det igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...