Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
Olleman82

Flipper 700 aq145 dör ibland när man lägger i växel

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Bytte propeller denna säsong till 2tum större stigning. Första korta turerna i april var allt frid och fröjd men de senare turerna dör motorn emellanåt när man lägger i växel. Resulterade bland annat i en rejäl plastskada i fören när den dog vid tilläggning vid y-bom senast. Går oftast lätt att starta direkt och göra ett nytt försök.

 

Tänkte att det kanske kunde vara tomgången och justerade upp denna häromdagen till lite över rekommenderat men detta verkar inte ha löst problemet.

 

I övrigt går motorn utmärkt, har aldrig dött på tomgång.

 

Några tips på vad jag bör kontrollera/åtgärda?

 

,Olle

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Bytte propeller denna säsong till 2tum större stigning. Första korta turerna i april var allt frid och fröjd men de senare turerna dör motorn emellanåt när man lägger i växel. Resulterade bland annat i en rejäl plastskada i fören när den dog vid tilläggning vid y-bom senast. Går oftast lätt att starta direkt och göra ett nytt försök.

 

Tänkte att det kanske kunde vara tomgången och justerade upp denna häromdagen till lite över rekommenderat men detta verkar inte ha löst problemet.

 

I övrigt går motorn utmärkt, har aldrig dött på tomgång.

 

Några tips på vad jag bör kontrollera/åtgärda?

 

,Olle

Har du kollat tändningen?

Det hade jag på en av mina 700.or,den stod helt fel och den gick bra annars.

Värt o kolla:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! Tycker det knackar lite tomgång, kanske ytterligare spär på den tanken. Då gäller det bara att hitta någon som kan hjälpa mig med det. Har även ett kit för elektronisk tändning som förra ägaren skickade med men vet inte riktigt hur det ska kopplas in heller. Om någon mot alls odds är en fena på detta och har båten runt Mellerud så får ni gärna hojta till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En tanke...

 

Jag var ute i helgen med ett par kompisar, rejäla grabbar på nästan 100 kg styck. Båten drar 1,5-1,6 i planing och vi körde kanske 50% runt 5 knop och landade totalt på ca 1,25 l/nm för 55 nm. Båten drar typ 1,25 l/nm i planing med endast mig ombord. Är inte detta en väldigt stor skillnad i förbrukning? Funderar på om tändningen kan vara lite felinställd även på högre varv - skulle det kunna få den här effekten då?

 

,Olle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tändningen är ju enkelt att kolla, en stroboskop lampa, har du ingen så köp, finns billigt på bla Biltema 300 kr.

 

Är det ok så skulle jag kolla bränslesidan, rengöring av förgasare kan ju vara en lämplig åtg. Lite vatten som ligger i flotörhusen kan ställa till det.

 

Vad har du för tomgångsvarvtal, kanske hjälper att höja 100rpm, men då det funkat tidigare så har nog något hänt

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset! När det gäller tomgång så låg den runt 800 tidigare, har nu höjt lite så att den ligger mellan 900-1100 dvs lite för högt. Problemet blev inte värre, snarare kanske lite bättre men det är inget snack om att varvet är lite för högt (man skulle ju kunna tänka sig att varvräknaren visar fel) för det "dunkar" onödigt mycket när man lägger i växeln.

 

Som ni säkert förstår har jag ingen mekerfarenhet alls men vill gärna lära mig då det här ändå ska vara en "lättmekad" motor. Men "Kolla med stroboskop" är trots allt en för avancerad beskrivning för mig :) Någon som kan beskriva i detalj vad jag ska göra alternativt hänvisa till någon bra källa på nätet där jag kan hitta nödvändig information?

 

Skulle gärna testa att koppla in det elektroniska (eller är det brytarlöst?) tändsystemet också men det är samma sak där. Hittar flera ställen som säger hur enkelt det är att installera, men hur gör man det i detalj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

https://www.youtube.com/watch?v=wifTHbb06_I visserligen på en V8:a men principen är densamma.

 

Här anv. men en timmingtape men det behöver inte du till din motor. Dina markeringar sitter på en plåtbit nere vid vevaxelns remskiva.

 

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Testinstrument-och-Elektronik/Tandinstallningslampa-2000020145/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! Såg att manualen till den var riktigt informativ.

 

Behöver jag plugga vakumledningen på denna motor?

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, finns inget vakuum på en marinfördelare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej,

 

ville bara addera lite till symptombilden som jag tycket blivit lite värre de senaste gångerna vi varit ute. Tomgången går upp och ner mellan 500 varv till 1000 och det är naturligtvis när den är i bottenläget som den dör. Idag dog den även en gång utan växel i.

 

Har inte kollat tändningen ännu utan ska försöka få med någon kompis som kan detta lite bättre än mig. Finns det fler enkla "stalltips" som man kan titta på under en em efter jobbet tar jag gärna emot såna tips.

 

En sak till, motorn ska vara mer eller mindre helt genomgången 2014, "helrennoverad". Är smuts i förgasaren efter bara 2 säsonger troligt då? 

 

En tanke till: Vatten i bensinen är ju en klassiker på båtar och jag bytte precis packningen till tanklocket som var MYCKET dålig. Vad jag förstått innebär vatten i bensinen ofta att motorn blir trött igenom hela registret. Här är det ju enbart ett tomgångsproblem, så fort man gasar upp en bit över 1000 RPM försvinner ju problemet. Kan det ändå vara vatten i bensinen? Att "koppla" på en extern bensindunk verkar ju vara ett sätt att testa med ren bensin men hur gör man enklast detta för att undvika söl och spill i en sjösatt båt?

 

 

,Olle

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svajande tomgång och motor som dör vid tilläggningar tyder enligt mig på bränslebrist/skitiga förgasare eller att den drar tjuvluft...

 

Problem med tändning tycker jag man oftare märker på dålig gång under belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koppla tanken gör du lättast genom att lossa ingående slang till bränslepumpen på blocket och koppla in dig där. Med en burk under bör du klara dig hyffsat från spill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det låter någorlunda smidigt. Skulle det verkligen kunna ha blivit sketet efter redan två år i förgasare? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hört om flera som fått problem när gammal bensin lagt sig i förgasarna över vintern och stökat till det, Men har själv tagit ner förgasare som sett ut som nya trots slarv. Tror mer på tjuvluft eller dåligt bränsle. Spraya lite startgas runt förgasaren och se om tomgången ändras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är iaf något en "inte så mekarvan" kan göra :) Ska testa det!

 

Att rengöra solex 44 förgasare är det något man ger sig på direkt i båten eller är det ett stort jobb som man om möjligt bör göra under vintersäsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft nere en uppsättning för några år sedan och de är lättjobbade. Jag köpte en färdig packningssats och ultraljudstvättade delarna i min kompis maskin(tur att han har det jag behöver;).

Tar man det lugnt och systematiskt går det bra.

 

Mitt råd är att börja med startgas och ev lös tank. Kolla också tändningen som de andra är inne på. Efter det vet du sannolikt mer om vad du har att jobba på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prata lite med en kompis igår som åtminstone är mekarvan vad gäller gamla SAABar. Han tyckte att jag skulle kolla tändstiften först och främst och se till att det är märkesgrejjer där "för det är inget man ska ha billigt" enligt honom.

 

Tänkte att det var lite märkligt att ingen föreslagit detta, är det orimligt att det skulle kunna vara problem där? Undrar också om det är speciella tändstift i en AQ145 jämfört med motsvarande bilmotor B23?

 

Just det ja, en sak till :) Startgas - är inte det lite lurigt att spruta på en varm motor? Man pratar ju hela tiden om bensinångor som en enorm risk i båtar!?

 

 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående tändstift, så är min erfarenhet att tändning främst ger problem när det är belastning på motorn. Tomgång är relativt snällt mot tändningen.

 

Det är dock ingen omöjlighet att det är felet och framför allt kan stiften peka dig åt rätt håll. Ser du exvis att ett stift är svart kan du ringa in problemet till den cylindern och rikta insatserna dit.

 

Jag kör alltid på NGK stift oavsett applikation. Har alltid varit nöjd med deras produkter.

 

De som ska sitta i din motor är så pass basic, så köp märkesstift det är inte dyrt.

 

Köper du hos en marinhandlare skall de kunna hitta rätt sort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade tänkt att svänga förbi mekonomen och ta stift till b23 och NGK stift nämnde kompisen också. Det låter som att detta kanske är att göra det lite för enkelt för sig? dvs, är det andra förutsättningar i en marinmotor som därmed kräver andra typer av tändstift? Dåligt med båthandlare i min närhet tyvärr...

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Marinshopen skall det vara NGK BPR6ES i Aq145.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Bytte propeller denna säsong till 2tum större stigning". Låter som om du lastar motorn för hårt, tänk köra i uppförsbacke på femman i låg fart vid låga varv.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, det var det jag var inne på först också men dels är denna stigning standard för motorn och dels vandrar ju tomgången mellan 500-1000 rpm när växeln inte ligger i samt att den också dog för mig en gång på tomgång (utan växel i) senast vi var ute.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har kört ganska orent i början men då hade du rena förgasare och det gick fint att köra. Nu har du skitat ner förgasaren/luftfiltren via återföringen av vevhusventilationen så en rengöring är på sin plats.

 

Börja med avfettning/ultraljudstvätt av luftfiltren, enklast möjliga insats. Borde ge bättre gång.

 

Angriper dock inte grundproblemet.

 

My two cents...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen! Nu har jag lite olika saker att titta på som jag klarar själv. I bästa fall får jag med en mekarkompis till båten någon dag som kanske ser saker som inte jag gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en VP 151-c som betedde sig på ett liknade sätt.

Jag kollade tändningen - ingen skillnad

Bytte stift och tändningsdetaljer - ingen skillnad

Kollade avgaslimpan och den var dålig - bytte limpan och motorn gick klockrent

 

Kolla limpan och se om den är okej

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar, limpan är dock ny sedan två år tillbaka så hoppas verkligen inte att det är den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har efter tips från förra ägaren skruvat åt bultarna runt insuget och efter detta fick jag sänka tomgången på tomgångsskruvarna litegrann. Tyvärr verkar det inte ha löst bekymret med att den dör emellanåt. Idag dog den två ggr när vi slussade. Helt klart är det värre när motorn blivit riktigt genomvarm (betydligt mer än att bara tempmätaren visar rätt temp vilket den gör efter bara 5 min). Kan detta ge en riktning mot bränslerelaterat problem kontra tändning?

 

Har tyvärr inte kollat tändningen än. Är ute och åker med familjen och är inte riktigt bekväm med att pilla för mycket med motorn när vi är ute och åker. Har dock inhandlat tändinställningslampa iaf.

 

Stiften ser fina ut och har den karaktäristiska O'boy färgen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Olle. Jag tror inte ditt propeller byte har att göra med att båten stannar.

 

Byte av stigningen på propellern görs ju normalt endast om man kör mkt "leksaker" dvs använder båten utanför varvtal som motorn är original tunad för. En bensinare ska "normalt" ligga på 4500 rpm och båten ska accelerera hela vägen. Får du ingen hastighetsökning de sista 500 rpm, så är inte propellern optimal, så att säga. Nåja, nog om det...

 

Att din motor dör när du lägger i tex back (vilket jag förstod att den gjorde iom skadan i stäven) tror jag är pga att din "shift assist" (även kallad ESA box) är kass. Brytarna som "dödar" motorn när du lägger i och ur växeln är utslitna och iomdet  "dödar" de motorn för länge. Detta märks oftast då man går snabbt från fram till neutral till back. 

 

Om du följer reglage kablarna från reglaget till motorn, så ser du att en går till "gasen" på förgasaren och den andra till "växeln". Under själva växelföraren sitter en eller två små svarta elektroniska boxar. De känner av när du lägger i och ur växel och är de inte i tipp topp, så får du problem med att motorn stannar vid i och urläggning av växel. 

 

Det ska påpekas att växeln alltid ska läggas i med bestämdhet. Man ska aldrig smyga i växeln för då finns det risk att du skadar dreven i underhuset och det är inte kul...

 

Om det inte är detta, så föreslår jag att du frågar din lokala båt mekaniker, eller liknande.

 

Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När din båt har dött är den då lättstartad och går rent ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...