Jens_Sthlm 27 Postad 6 Juni , 2016 Jag har köpt ny båt och med den följde en 50watt solcellspanel, dessutom denna lilla box som jag bifogar bild på. Jag har ett 12 voltsystem i båten med ett start och ett förbrukningsbatteri, därtill har jag en batteriväljare 1, 1+2 eller 2. Kablarna från dosan på bilden går rakt på förbrukningsbatteriet. Behöver jag ha batteriväljaren på läge 2 för att förbrukningsbatteriet skall ta laddning? Vad fyller dosan för funktion och är den bra? Kan jag på något sätt se om jag laddar in mer än jag förbrukar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 6 Juni , 2016 Det är en solcellsregulator och min fungerar ypperligt. Eftersom den är kopplad till förbrukningsbatterierna så laddar solcellen just dom och batteriväljarens olika lägen påverkar inte laddningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 6 Juni , 2016 Det går inte att svara på någon av dina frågor om man inte vet var kablarna tar vägen. Och för att få reda på aktuell laddning och förbrukning måste du komplettera med ett annat instrument. En "batteritankmätare" såsom en NASA BM-1 exempelvis. Det man ser på bilden är solcellspanelens laddningsregulator. Inkommande kablar, blå och svart, är de som är kopplade till vänster under symbolen för panelen, utgående är de andra två under batterisymbolen. Den gröna lysdioden lyser då det är fulladdat, och blinkar med olika frekvens under laddningsns gång (jag har en likadan själv men saknar manualen). 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 6 Juni , 2016 (redigerade) Ursäkta, missade en sak, att kablarna går direkt till förbrukarbatteriet, den blåa och svarta från regulatorns utgång? Isåfall laddas enbart detta batteri av solcellen, men då batteriväljaren står i läge 1+ 2 laddas även startbatteriet, men det läget rekommenderas inte, det används bara då motorn går eller under nödstart, i hamn kopplar du över så att bara förbrukarbatteriet används, så spar du startbatteriet. Jag anser att sådana batteriväljare är lömska, bättre med en automatisk batteriseparator, finns billiga och bra på Biltema, och då två separata huvudströmbrytare, som egentligen heter "batterifrånskiljare". Redigerad 6 Juni , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 6 Juni , 2016 Jag har huvudbrytare med med läge off, 1, 1+2. I läge 1+2 så kopplas startbatteri och förbrukarbatteri ihop om startbatteriet skulle vara dåligt vid start av motorn. Funkar hur bra som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 6 Juni , 2016 Ok, så är det... Har du inombordare med en bra generator eller har du en aktersnurra? Alltså, vad är det som laddar batterierna under gång med motor? Jag tänker så här, att generatorn nog bara lafdar båda batterierna i 1+2 läget, om inte generatorn är kopplad direkt till båda batterierna, före denna strömställare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 6 Juni , 2016 I mitt system så är det ett relä som ser till att laddningen från motorn först laddar startbatteriet fullt och sedan laddas förbrukarbanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jens_Sthlm 27 Postad 7 Juni , 2016 2016-06-06 vid 04:52 skrev Georg_Ohm: Det går inte att svara på någon av dina frågor om man inte vet var kablarna tar vägen. Och för att få reda på aktuell laddning och förbrukning måste du komplettera med ett annat instrument. En "batteritankmätare" såsom en NASA BM-1 exempelvis. Det man ser på bilden är solcellspanelens laddningsregulator. Inkommande kablar, blå och svart, är de som är kopplade till vänster under symbolen för panelen, utgående är de andra två under batterisymbolen. Den gröna lysdioden lyser då det är fulladdat, och blinkar med olika frekvens under laddningsns gång (jag har en likadan själv men saknar manualen). Är du säker på att det lyser grönt när det är fulladdat? Jag hittade en manual på nätet som säger att den lyser grönt när den laddar batteriet. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 841 Postad 7 Juni , 2016 Jag letade upp manualen och läste den, du har rätt! Och det är en PWM-regulator. Eftersom min regulator sitter under durken har jag inte kollat så noga, men ok. Då blinkar den när det är något fel, det gjorde iallafall min då jag kade kopplat bort en av kablarna. Jag har nämligen en snarlik också, av annat fabrikat, där det finns en lysdiod som både blinkar och ändrar färg... Då får följa utgående kablar från regulatorn, och se till vilket batteri dessa är anslutna till, det är aldrig fel med en hängsäkring på 5A nära batteriets pluspol, på den blåa kabeln. Detta fann jag angående PWM-regulatorer. "PWM-teknik PWM står för Pulse Width Modulation och det betyder att dessa regulatorer sänder korta laddpulser i snabb följd till batteriet. Är batteriet urladdat sänder regulatorn ut långa pulser i ett tätt intervall och laddningen blir nästan konstant. Till ett fulladdat batteri tickar bara korta pulser i långsamt tempo för underhållsladdning. Moderna PWM-regulatorer är oftast tre, eller fyrstegsregulatorer, vilket innebär att batterierna laddas i olika steg för en så hälsosam laddning som möjligt. PWM-regulatorer saknar dock MPPT-regulatorns effekthöjande egenskaper, här blir det istället batteriet som bestämmer spänningen med de förluster det innebär." Alltså den mer ålderdomliga typen av regulator, det finns modernare, MPPT.... Alltd lär man sig något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser