Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
crescent495ht

Yamaha F50 4-takt fyrtakt förgasare

Rekommendera Poster

Har köpt en beg Yamaha F50 Fyrtakt med förgasare utan provkörnig på båt. Sjösatte idag och motorn går illa.

Jag har gjort det vanliga o dränerat förgasare bytt tändstifen. Jag har lokaliserat att cylinder nr 2 inte fungerar. Jag har koll på att det finns kompression (enbart med att känna trycket med tummen..!)

Sprayar startspray i förgasare nr 2 och då låter det bättre alltså det hörs jämnare gång ökat varvtal ngn sekund...lyfter bort tändhat för tändhat och bara cylinder nr 2 visar=imgen skillnad. Jag har försiktigt skruvat in justeringsnål för lågvarv i botten på en efter en av alla 4a förgasare...bara förgasare nr 2 visar=ingen skillnad.

Demonterat förgasare nr 2 utan att hitta något...rengjort med t-sprit acetone tunn stålträd munstycken allt jag sett...återmonterat förgasare. provat igen=ingen skillnad. Motron har stått flera år...osäker på bränslet i tanken...kan vara två år gammal bensin jag provat idag!

Tips om nästa steg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du startade upp med gammal sås är som gjort för få problem . Gör rent tanken i med ny soppa - gå igenom filter samt se så bränslepumpen har bra membran i sig .

Sen får då gå igenom alla förgasare igen - bästa är ultaljudstvätta dem - men tryckluft går .

Är osäker på din modell men styrs inte alla dem av vakuum när dem ska öppnas ? Isåfall måste man ha ett speciell klocka för kunna ställa in dem annars öppnar dem ojämt . Sist är väll i med ett par nya stift för utesluta dålig gnista .

Jag hade en 40hk Yamaha tog mig nästan en halv säsong få den gå hundra - men där låg problemet i vakuumet över förgasarna . Inte helt lätt lösa själv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...