petelars 14 Postad 5 Juni , 2016 Jag har installerat en begagnad Kad 42 i min båt och fick med en "ny" varvräknare då den gamla gått sönder. Nu är allt monterat, men varvräknare vill inte fungera. Timräknaren fungerar och när jag slår på tändningen så ställer sig visaren på noll. Jag har ställt in rätt code(8), enligt båtfirma. Har ni några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 6 Juni , 2016 (redigerade) Tror code 8 bara är ifall tachometern är kopplad till generatorns W-uttag, detta enligt sidan HÄR.Men är den verkligen det, verkar finnas en induktiv givare (nr 22 HÄR) på din motor? Står visserligen "för varvtalsrelä" i texten? Men om det verkligen är induktiv givare i ditt fall så gäller code 14 enligt första länken.[Den känner induktivt av och räknar antalet kuggar på svänghjulet, klart mycket bättre källa för exakt visning av varvtalet. Generator-remmen kan däremot slira och pulserna bli deformerade vid hög laddström sägs det.] Edit tillägg: Verkar dumt nog som att givaren 22 ovan inte används för tachometern. På KAD 44 används induktiv givare enligt min första länk ovan men tycks vara nr 19 och ha reservdelsnummer 3515093, alltså inte samma som ovanstående för varvtalsreläet.Då får du nog kolla upp W-uttaget på generatorn, är en del som skall stämma för korrekt visning enligt länken HÄR. Redigerad 6 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
batelektriker 21 Postad 6 Juni , 2016 Hej! Bytte generator på en kad 42 och då var W uttaget inkopplat. Enligt elschemat så skall den komma från W uttaget på generatorn. Mvh Kurt Vilen Stockholms Marine El www.båtelektriker.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 7 Juni , 2016 Jag har kollat generatorn och på W har jag en spänning på ca 7,5 V. Jag köpte båten med motorn utanför på pall och då sa säljaren att den gamla varvräknaren var trasig så han skickade med en ny. När jag kopplat in den "nya" ser jag att timvisaren står på 55 timmar, så helt ny kan den inte vara... När jag fick varvräknaren stod den på code 14, men den fungerade inte då heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 7 Juni , 2016 Hej igen Nu har jag mätt vid instrumentet och där finns fyra stift, plus, jord, S+ och S-. Mellan plus och jord har jag ca 14,4 V och mellan jord och S- ca 7,4 V. Mellan de andra noll. Är detta rätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Svårt att avgöra, hittar inga scheman eller liknande.Mätte du med multimetern inställd på AC?Är ju växelspänning eller pulser som i instrumentet räknas om till varvtal."S" brukar väl betyda Signal, måhända bör det finnas AC mätt mellan S- och S+.Här en fyrsidig forumtråd om W-uttaget, i det länkade inlägget finns två foton.Multimetermätningen sker där med AC och visar runt 8 volt.Pulsformen är nog f.ö. sinus men med topparna avhuggna så det liknar fyrkantsvåg.[Eftersom pulserna inte är sinusformade kan nog olika fabrikat av multimetrar visa litet olika även om de i ett test skulle kopplas till precis samma W-uttag? Men gissningsvis knappast värre skillnad än nån AC-volt hit eller dit.] Redigerad 10 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 10 Juni , 2016 Jag får erkänna att jag mätta inställd på DC... Men idag skaffade jag en varvräknare på Biltema och kopplade in på +, - och signalkabeln på S-. Den visade då ca 2000 varv och ökade när jag gasade. För att passa min motor finns en justerskruv som man kan skruva på, vilket jag inte hann göra nu. Men jag ser det testet som att det är mitt VDO-instrument det är fel på. Tror ni något annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Nä, inte jag i alla fall. Att Biltemas funkar talar ju som sagt starkt för att instrumentet är kass.[Går nog att laga men det låter som ett vinterprojekt, du kan väl kalibrera biltemas och tejpa fast det provisoriskt om du vill laga och därmed kunna behålla instrumentbrädans utseende intakt.]Volvos original tachometer hade nog ingen kalibrerings-möjlighet? Ihop med volvos original alternator behövdes inte det för poltal, remskiva mm var ju alltid samma. (Skulle kollat närmare på detta ifall reparation är aktuell, dumt att laga något och sedan upptäcka att det visar ohjälpligt fel. Alternatorn kan ju vara utbytt till nån okänd piratmodell med annat poltal. (Finns f.ö. eftermarknads-instrument med volvos "original look" som kan kalibreras likt Biltemas.)Passa gärna på och ACV-mät ditt W-uttag och rapportera, alltid bra med praktiskt insamlade uppgifter utlagda i forumet! (Ångrar f.ö. delvis mina gråtecknade dubier angående ACV-mätningens tillförlitlighet i tidigare inlägg, vid just "klippt sinus" funkar det nog i praktiken bra med allehanda multimetrar? :-)Ett tips kan möjligen vara att hyra en optisk varvräknare hos t.ex. kryssarklubben om du bor lägligt, då får du facit svart-på-vitt på din motors varvtal under testmätningen.Kalibrerar du biltemas variant till korrekt visning så kanske du också kan klura ut - via litet kreativ "baklängesmatte"- ifall det ens lönar sig att försöka fixa det medskickade instrumentet? Redigerad 10 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Juni , 2016 Ähh, det är väl så att varvräknare som är anslutna till W på generaton mäter växelströmmens frekvens, W är ju en anslutning till en av generatorns lindningar inkopplad innan dioderna, eller har jag massuppfittat något? Eller var det som Thomas-1 skrev månne? Ja likadant med den varvräknare som mäter pulser från givaren på svänghjulet, eller de som Fred Flintstone använde som räknade pulserna från brytarspetsarna och dividerade med antal drivande fötter. Varvräknaren har ju iallafall inget gammaldags vridspoleinstrument, utan nålen gör sig med hjälp av en pytteliten stegmotor, lärde jag mig här, och såg med egna ögon då jag bytte ut timräknarmodulen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 10 Juni , 2016 (redigerade) Varvräknaren har ju iallafall inget gammaldags vridspoleinstrument, utan nålen gör sig med hjälp av en pytteliten stegmotor, lärde jag mig här, och såg med egna ögon då jag bytte ut timräknarmodulen. Bra inlägg, tackar! Får försöka "kontemplera" detta med stegmotorer visavi klassiskt vridspole-instrument. Alltid kul att försöka förnya sig, man fastnar lätt i gamla inkörda tankespår. [Och när jag tänker efter så hade jag faktiskt en oljetrycksmätare vars nål rörde sig litet skumt ryckigt, kort sagt okarakteriskt ryckigt för en enkel oljetrycksmätares nål. (Kanske hade den faktiskt en stegmotor istället för klassiskt vridspole-instrument för att vrida axeln och därmed visarnålen hit&dit?) Om - och bara om - jag efter vederbörlig tid för kontemplerande angående ämnet "vridspole eller stegmotor" kommer på nåt bra att säga i denna tråd så återkommer jag, annars inte. [Hehe, är nog detta som är kuliga med just forum, nu fick jag helt oväntad input. (Och eftersom jag är en flitig babblare här på forumet med drygt 4000 inlägg så kan det löna sig att försöka att rätta mina missuppfattningar, annars sprider jag ju bara dessa vidare i allt fler forumtrådar, flitigt/frekvent?)] Visserligen kan man man ifrågasätta äldre motorers orginaluppsättning av instrument utifrån ålder, riktigt gamla har nog "äkta vridspole". Har kort sagt aldrig haft nån riktig åtskillnad mellan vridspole kontra stegmotor inuti mitt hjärnkontor, därför naturligtvis inte heller kunnat fundera närmare. Strunt samma, tack igen för din input! Redigerad 10 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 10 Juni , 2016 Hmm, jag menade då någorlunda moderna varvräknare som i KAD-seriens instrumentpaneler och framåt. Jag tror det var en sådan i förra båten också, TAMD31, samma typ med digital timräknare i. Men jag har ju mekat med gamla VDO-instrument, företrädesvis i gamla bilar, men det är egentligen samma instrument i båtarna, och där är det ju vridspoleinstrument, som styrs av en enkel elektronik som räknar pulserna från brytarspetsarna, och dividerar med antalet cylindrar motorn har, när det gäller gamla dieslar kan de räkna pulser från en givare på svänghjulet, pulser från generatorn eller en klämma som fästs på ett bränskerör och känner av bränslepulsen induktivt eller möjligen kapacitivt. Ja det var väl en spin off som kansorteras in under "meningslöst vetande"....? Vad som gäller oljetrycksinstrument och stegmotorer har jag däremot ingen aning om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 11 Juni , 2016 Här ett skema över generatorns inre koppling: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 15 Maj , 2017 Felet var att S+ och S- var förväxlade i min kabelstam från motorn, så bara flytta dom så är allt frid och fröjd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser