Caribic410 757 Postad 5 Juni , 2016 Olja/oljetryck vs kompression? E inte riktigt med på sambandet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 5 Juni , 2016 Hej! Komptesta min Volvo / OMc 7.4l från 96 igår och 6 av 8 cylindrar visar mellan 120-130 psi medan 1 visar 70 och 1 visar 95. Vad tycker ni är en gångbar approach? Skita i det? Köpa nytt longblock? Köra i nån vätska i olja? Oljetryck verkar i alla fall alldeles utmärkt. Stiften ser bra ut. Tacksam för svar! Mvh Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 833 Postad 5 Juni , 2016 Däremot är det lätt att tro att du har dåliga kolvringar i i två cylindrar, eller läckande ventiler, eller ventilstyrningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 5 Juni , 2016 tack för svar.. Tror ni man lokalisera problemet med sånt leakdown test? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 5 Juni , 2016 Ja du leakdown kan tala om felet sitter uppåt eller nedåt i motorn, dvs ventiler eller cylindrar/kolvar. Nu är jag inte säker på hur det är på din maskin men både på (GM) V6 o V8 så brukar man säga att min 70% mellan högsta o lägsta värde och ingen under 100 psi Så om lägst är 105 och högst är 145 psi = 72% (105/145= 72%) godk på gränsen. I ditt fall 70/130= 53 % vilket då är utanför spec både på skillnad och minvärde. Sedan är ju frågan har du några problem eller tog du komp.prov för att bara kolla läget och upptäckte detta. Har du inget strul så skulle jag nog köra utan att göra något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 6 Juni , 2016 Sitter dom 2 cylindrar intill varandra så är det ganska säkert topplocks packningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 6 Juni , 2016 Hej! Komptesta min Volvo / OMc 7.4l från 96 igår och 6 av 8 cylindrar visar mellan 120-130 psi medan 1 visar 70 och 1 visar 95. Vad tycker ni är en gångbar approach? Skita i det? Köpa nytt longblock? Köra i nån vätska i olja? Oljetryck verkar i alla fall alldeles utmärkt. Stiften ser bra ut. Tacksam för svar! Mvh Björn Tänkte inte på kombo olja och åtgärd. Något grovt slipande i oljan bör på sikt jämna ut så kompet blir mer lika. Lika dåligt i alla cyllar.... Kan det va nåt.? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 6 Juni , 2016 Hej och tack för svar. Ska köra ett sånt leakdown test. Anledning att jag provade är att jag tycker tomgång är lite ojämn och den känns inte helt ok. Dock har jag bara provstartat. Ska varmköra den ordentligt och ta ett nytt prov. Cylindrar sitter på olika sidor.. Ok alltså jag sänker alla till den låga nivån? Är det smart? Eller menar du att man hamnar runt 105 på alla cylindrar med slipande olja? Med vänlig hälsning Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juni , 2016 Naturligtvis kan man inte ha slipmedel i oljan Då slipar man ju lagren också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 548 Postad 6 Juni , 2016 Häll en skvätt, typ en matsked, motorolja i de cylindrarna som har lågt komp när du testar. om kompet stiger mycket då så sitter felet neråt. Om det inte ändras alls så sitter felet uppåt. Då kan du kolla om en ventiljustering hjälper. Om det inte gör det så får du lyfta topparna för att ta reda på vad det är för fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Juni , 2016 Ok alltså jag sänker alla till den låga nivån? Är det smart? Eller menar du att man hamnar runt 105 på alla cylindrar med slipande olja? Med vänlig hälsning Björn 105/145 var bara ett exempel på hur man räknar för att se om motorn ligger inom spec. och har inget med olja att göra. Din maskin visar på tok för stor avvikelse, om du nu mätt rätt. Om alla cylindrar skull vara på 105 så är avvikelsen 100% vilket är utmärkt men total nivån börjar bli för låg. 100% känns kanske galet men vänd på det och säg 0% skillnad. Är motorn sötvattenkyld? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 7 Juni , 2016 Häll en skvätt, typ en matsked, motorolja i de cylindrarna som har lågt komp när du testar. om kompet stiger mycket då så sitter felet neråt. Om det inte ändras alls så sitter felet uppåt. Då kan du kolla om en ventiljustering hjälper. Om det inte gör det så får du lyfta topparna för att ta reda på vad det är för fel. Självklart! Smart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Juni , 2016 Jag tycker att 30% skillnad låter väldigt mycket... Jag kan inte Cheva så bra, men jämför man med andra motorer så brukar man vilja ha inom 5% helst och inte utanför 10%. Hade jag kllat på en utombordare av större snitt eller Vp B20 med komp på säg 9,5 på flera och sedan en på 6,7 hade jag avböjt köp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 7 Juni , 2016 Håller med, även om det då ligger inom spec så är det ju inget som säger att det är bra, utan börjar bli dax för åtgärd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 12 Juni , 2016 Nya prov idag. De två cylindrar med sämre komp höjde sig ungefär 10% av en matsked olja. Betyder det "problem nedåt" eller ska jag tolka det tycker ni? 100psi blev 110 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 12 Juni , 2016 För lite skillnad för att säga säkert. Ett leakdown är det ända säkra. Men skulle gissa på att du har felet i topparna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
modifieradvega 23 Postad 12 Juni , 2016 Nya prov idag. De två cylindrar med sämre komp höjde sig ungefär 10% av en matsked olja. Betyder det "problem nedåt" eller ska jag tolka det tycker ni? 100psi blev 110 De två cylindrarna med sämre komp. är det bredvid varandra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorng85 0 Postad 13 Juni , 2016 Cylindrar ej bredvid varandra. Tack för all hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser