Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Gäst daka

Hur behandla teakfaner

Rekommendera Poster

Gäst daka

Hej. Har just tvättat bort mögelfrån en flipperinredning.Den är gjord i nånsorts teakfaner. Ser jävligt bra ut efter ett par varv med vibbran.Hur ska jag behandla?-lack,teakolja ovatrol... vad håller bäst? Mvh Hayuuga

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker nog att du ska lacka personligen tycker jag det är snyggare. Vilken flipper sort?? Har själv slipat ner en 620 och lackat om med kanónresultat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Teakolja är godis som näring för de små mögelsvamparna sedan tillverkarna tog bort gifterna ur dem. Satsa på lack, gärna en 4-5 lager blank med mellanslipning och om du vill avsluta med ett par lager matt eller sidenmatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst P Ederstål

[RÖD]På www.biozone.nu finns en liten luftrenare som håller mögel tillbaka.[/RÖD]

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst daka

Auj ajajaj Jag la ett lager teakolja,tyckte det var lättast...Så nu e de bara att vänta på nytt mögel då. Går det att lacka över oljan eller måste jag fetta av ytorna. Det e en 620

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjösätt i lugn och ro och har du fått tillbaka möglet nästa år vet du hur du skall göra då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med dom som säger att lack är bäst, olja teak gör man bara utomhus, för att få lyster på det.. har egentligen ingen praktiskt funktion bara man håller det rent... (Därför skrubbade man teackdäcken på dom gamla engelska fregatterna med sandsten.) Lacka med Kina-lack Le Tonkinois. Dyrt men den absolut bästa lacken på marknaden, innehåller dessutom inga lösningsmedel. Har användt både ut och invändigt i min båt, håller hur länge som helst.... dessutom mycket lättare att hantera än vanlig fernissa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Har själv gått över inredningen med Jotuns Benarolja, blev kanon. Antar att den är i princip detsamma som Le Tonkinois. /Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej DAKA! Jag betsade först och sedan lackade jag 5 gånger. Jag har bilder om du är intresserad på hur min gamla Flipper blev efter renovering.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej. Benarolja är en härdande olja. Le Tonkinois är en fernissa baserad på olja utan lösningsmedel. Fernissan blir hårdare än oljan, medan oljan tränger in bättre i träet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

min beste erfaring med og behandle teak er at jeg pusser,vasker med rød sprit, metter treveket med benar olje som er tynnet ut 50 % med white sprit ca.20-25 ganger vått i vått må ikke tørke når du er ferdig la det tørke 1 døgn, pusse med 320 papir, vaske med rød sprit legg på et tynt strøk med fin pensel/fordriver , vente et døgn og gjenta dette 5 ...ganger. mye jobb,ja.resultat,perfekt. holder i 5-7 år.kan også blande 50 %lakk i ufortynnet benar for utsatte steder,der det er mye slitasje

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...