Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
arrebarre

Vad gör "bilge" knappen på min båt?

Rekommendera Poster

Hej alla!

Idag när jag körde min motorbåt började bilge knappen blinka ibland, det kan vara som så att båten studsade på vågor och jag såg fel, detta då det var väldigt soligt och det var extra svårt att uppfatta ljus från knapparna. 

Men vad gör knappen?

 

Tar den ut oönskad vatten ifrån skrovet eller något liknande?

Bör jag trycka på den?

Tar den ut all vatten?

 

Jag körde på grund en gång i 5 knop, dock lade jag motorn i friläge direkt, det kan väll inte vara hål eller något sådant p.g.a. det. Körde verkligen jättesakta.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja är säkert flötören som hoppar om du har det = auto start

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Vad menas med auto start? 

 

Ska jag trycka på bilge knappen för säkerhets skull för att ta ut vatten som kan ha kommit in genom motorutrymmet eller något liknande?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan gått på grund ja, det tog inte många dagar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det brukar vara så här:

Blidge betyder att det är en strömbrytare till länspumpen.

Det är vanligt att denna strömbrytare/omkopplare har tre lägen, on-off-auto. Dessutom en kontrollampa som lyser då pumpen får spänning.

I läget on körs den hela tiden, off är avstängd, i auto är den kopplad över en mekanisk flottör, eller över någon slags elektronik som känner av om det står vatten vid pumpen.

Som Penta skriver kan mekaniska flottörer påverkas om båten stampar i vågorna. Men det kan ju också vara så att flottören eller om det finns en elektronisk nivåavkännare, verligen känner av att det finns vatten i kölsvinet som rinner fram och tillbaka i båtens rörelser.

 

Om du inte redan gjort det, så tycker jag att du skall kolla om det finns vatten i båten, lyft på luckor och durkar! Det behöver ju inte vara så att skrovet läcker, det kan ju vara regnvatten eller skvättvatten som kommit in i båten.

 

Sedan, efter det, kan du köra länspumpen i läge "on" och samtidigt se om det pumpas ut vatten någonstans.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilge = kölsvin, dvs. knappen sköter pumpen som länsar kölsvinet. Det finns förmodligen 3 lägen på knappen, av-på-auto. Står deni läge auto så kan den non blinka lite för att pumpen går intermittent.

 

Men jösses, sluta kör på grund, det skadar båt och drev!

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur det är på Gröna Lund, Men här på Liseberg har vi "bumperboats" du kanske skulle komma hit och öva lite båtkörning?

 

/B

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag vet inte hur det är på Gröna Lund, Men här på Liseberg har vi "bumperboats" du kanske skulle komma hit och öva lite båtkörning?

 

/B

Ja även de små barnbåtarna, men inga grund, så betyg i "grundskolan" får man skaffa sig annorstädes. Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Redan gått på grund ja, det tog inte många dagar.

haha. 

 

Till mitt försvar var det en väldigt van seglare som gick på grund på samma ställe, en sten som tydligen inte alls var märkt på varken sjökarta eller med någon "pinne".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det brukar vara så här:

Blidge betyder att det är en strömbrytare till länspumpen.

Det är vanligt att denna strömbrytare/omkopplare har tre lägen, on-off-auto. Dessutom en kontrollampa som lyser då pumpen får spänning.

I läget on körs den hela tiden, off är avstängd, i auto är den kopplad över en mekanisk flottör, eller över någon slags elektronik som känner av om det står vatten vid pumpen.

Som Penta skriver kan mekaniska flottörer påverkas om båten stampar i vågorna. Men det kan ju också vara så att flottören eller om det finns en elektronisk nivåavkännare, verligen känner av att det finns vatten i kölsvinet som rinner fram och tillbaka i båtens rörelser.

 

Om du inte redan gjort det, så tycker jag att du skall kolla om det finns vatten i båten, lyft på luckor och durkar! Det behöver ju inte vara så att skrovet läcker, det kan ju vara regnvatten eller skvättvatten som kommit in i båten.

 

Sedan, efter det, kan du köra länspumpen i läge "on" och samtidigt se om det pumpas ut vatten någonstans.

 

Stort tack för svar, ska kolla detta. 

Hamnkapellet är inte helskyddande från regn, speciellt där stålpinnarna som går till biminitoppen sticker ut. Så det har definitivt kommit in lite regn iaf.

 

Ska lyfta den luckan i mitten, och resterande ställen. Troligen den i mitten vid cockpit som har vatten då det är lägsta punkten. 

 

Vad är en durk?

 

Jag fixar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Durken är innergolvet i båten. Vanligtvis byggt som en massa luckor som kan plockas ur eller öppnas med gånggärn.

Vid grundkänning bör du lyfta durkarna och kika ner så allt är ok och båten inte tar in vatten. En tillräckligt vass sten kan ju peta upp en spricka även vid låg fart. Är det drevet som tar i är det än mer grejor som kan gå sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

He he

 

Jag ska inte skriva vad jag tänker,

 

 

Kalle

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla ska väl gå på grund, ju förr man får det avklarat dess bättre. Alltid lär man sig nåt. T.ex. att se upp och hålla reda på var man är. Många gånger har jag gått på men aldrig så det har läckt in vatten. Lärt mig att inte slarva med navigationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Redan gått på grund ja, det tog inte många dagar.

haha. 

 

Till mitt försvar var det en väldigt van seglare som gick på grund på samma ställe, en sten som tydligen inte alls var märkt på varken sjökarta eller med någon "pinne".

 

 

Jag förutsätter att du snarast skickar ett mail till sjöfartsverket och meddelar lat o long (positionen) på grundet så att de kan lägga in det i kommande sjökort och plotter-kort. Om de som kör på oregistrerade grund inte anmäler positionen så kommer fler båtägare att i onödan fortsätta att köra på dessa grund. Och alla får vara med och betala för dessa försäkringsärenden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, grundstötningar bland fritidsbåtsägare är ytterst sällsynta. Det är den akuta och lokala landhöjningen man råkar ut för!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var det inte någon som undrade vilket nick Seari/2012/Max Schmeling skulle komma tillbaka som....?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Redan gått på grund ja, det tog inte många dagar.

haha. 

 

Till mitt försvar var det en väldigt van seglare som gick på grund på samma ställe, en sten som tydligen inte alls var märkt på varken sjökarta eller med någon "pinne".

 

 

Jag förutsätter att du snarast skickar ett mail till sjöfartsverket och meddelar lat o long (positionen) på grundet så att de kan lägga in det i kommande sjökort och plotter-kort. Om de som kör på oregistrerade grund inte anmäler positionen så kommer fler båtägare att i onödan fortsätta att köra på dessa grund. Och alla får vara med och betala för dessa försäkringsärenden.

 

 

Oj, det tänkte jag inte på. Både jag och en vän till mig som haft båt i många år har hittat ett ställe som bör läggas in i sådana fall. 

Ska givetvis ordna detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men då är frågan. Klarar mitt skrov en liten minismäll? 

Det var väldigt låg hastighet, och jag satte i friläge direkt tills jag drevs bort från grunden.

 

Därefter stängde jag av motorn och snurrade på propellern med handen och det gick galant. Så drevet bör ha klarat sig galant, men skroven då. Är båtskroven stark nog att klara en sådan här smäll?

 

Kanske borde köpa en undervattenskamera och inspektera. 

T.ex denna:

http://www.prylstaden.se/hem-fritid/undervattenskamera-30-meter-lina-8-ir-leds-och-3-5-tums-skarm

eller

 

http://www.prylstaden.se/hemelektronik/1-3-tums-sony-ccd-undervattenskamera-360-graders-rotering

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilge = kölsvin, dvs. knappen sköter pumpen som länsar kölsvinet. Det finns förmodligen 3 lägen på knappen, av-på-auto. Står deni läge auto så kan den non blinka lite för att pumpen går intermittent.

 

Men jösses, sluta kör på grund, det skadar båt och drev!

 

/B

Tack för svar Bosse. 

 

Ja absolut, kommer vara betydligt mer försiktig nu. 

 

Är nästan glad att det hände, jag har lixom förstått att jag måste vara extra försiktig i vissa vatten, och hålla större utkik på min ekolod. 

 

Den larmade innan på 0.9m, då är det ju redan för sent; så jag satte larmet på 3m så att den hörs och jag håller ett vakande öga på den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du får väl undersöka om det blev en skada, och hur stor den blev - det är omöjligt att svara på ifall båten klarade sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Innan du köper en kamera kan du ju börja med att syna från insidan. Lyft durkar mm och se om det kommer in vatten. Om det gör det; lyft båten och ring försäkringsbolaget. Sedan kan du fundera kring vad du skall hitta på i sommar nu när du inte har en båt att åka i de närmsta månaderna.

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du köper en kamera kan du ju börja med att syna från insidan. Lyft durkar mm och se om det kommer in vatten. Om det gör det; lyft båten och ring försäkringsbolaget. Sedan kan du fundera kring vad du skall hitta på i sommar nu när du inte har en båt att åka i de närmsta månaderna.

 

Lyfte allt igår, och såg inget då. Ska försöka göra det igen. 

 

Jadu, det lär väll bli att rulla tummarna.. :P

 

Men jag tror verkligen den klarade sig, enligt min kompis ska skrovet på min båt vara starkt och ska klara någon smäll då och då.

 

Men man kan aldrig veta till 100% precis som du säger, så jag ska försöka gå till en marina och lyfta båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lyft båten och inte ser någon skada, och det inte läcker in vatten så kan du nog glömma problemet. En annan sak som du kan glömma är att använda ekolodet för att hitta grund i tid. När du ser grundet på ekolodet har det redan smällt. Håll reda på var du är i stället, dvs navigera. Med eller utan gps.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har lyft båten och inte ser någon skada, och det inte läcker in vatten så kan du nog glömma problemet. En annan sak som du kan glömma är att använda ekolodet för att hitta grund i tid. När du ser grundet på ekolodet har det redan smällt. Håll reda på var du är i stället, dvs navigera. Med eller utan gps.

 

Stort tack! 

 

Jajamen, jag har börjat med sjökartor nu, och förstått mig på dem. 

Läser igenom salta boken också. 

 

Försöker ladda ner kursmaterialet för att ta förarintyg, men lyckas inte ladda ner det.

http://www.batlivsutbildning.se/forarintyg/

Det är fel-länkat på deras hemsida.

 

Tänkte själv köpa böcker och kursmaterial, plugga in det och därefter göra provet; precis som när jag tog körkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, du måste väl anmäla dig till kursen och betala innan du kan ta del av kursmaterialet.

 

Du vet, det finns skrovgenomföringar som kan läcka också, det är rör med gänor i ena ändan och en fläns på utsidan, och genom sådana kopplar man ofta in diverse avlopp till handfat och toaletter, liksom tillopp för kylvatten (inombordsmotor) och spolvattnet till toaletten. Jag brukar byta mina sådana vart tionde år.

Men köp nu ingen undervattningskamera, lyft båten istället om du är orolig, det blir nog billigare. Troligtvis har du skavt av bottenfärgen där det tog i vid grundstötningen, och då hittar du lätt det stället. Men om båten fortfarande flyter och det inte står allt för atora mängder med vatten i kölsvinet så är det lugnt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej detta låter inte som Max, inte den Max som jag med tiden lärde mig att gilla, en seriös människa med en sällsynt förmåga att ta fram de sämsta sidorna hos sina medmänniskor.

 

En sällsynt duktig snickare med blick för detaljer.

 

Jag saknar honom, / Kalle

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...