Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
-PLM-

Fråga om väder och vindar för transport

Rekommendera Poster

Vi har köpt ny båt sea ray 260 sundancer. Den ligger i mälaren, och planen är att köra sjövägen till Singö i norra sthlm skärgård. Ca 80distans.

Vädret har ju slagit om, och vindarna visar nordlig vind med som mest 7ms och 13 i byarna.

Ni med erfarenhet, hur stökigt blir vattnet i dessa områden i de förhållandena?

Vi har våra barn på 4år och 8mån med oss, så man tänker gärna en gång extra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju alltid besättningen som sätter gränser.

En sån redig båt klarar väl det mesta.

Båten är ju näst intill lika lång som min, men en aning smalare och hälften så tung (jag har en motorseglare)

På en liknande båt angavs motorn till 260 Hk - min motor är på 30.

Sen har den ju ganska höga fribord.

Medelvind 7 och maxvind 13 är ju ingenting för en sån båt. Nu säger du nordlig vind, så du får ju vinden stick i stäv och sjön kan ju bli krabb i insjöar och kanske även i Stockholms skärgård, men sträckan måste ju ända ha ganska mycket lä. Hammarbyslussen, Waxholm, Furusundsleden, Väddö kanal och så en liten bit till.

De vindstyrkor du anger är ju ingen ting - sen om man kan lita på prognosen, det är ju en annan sak. 

Hade det varit min familj så hade barnen inte varit några större problem - men frun.

Sen behöver du ju inte köra i 38 knop - som angavs som maxfart. Hälften är egentligen mer än nog.

Det är nog viktigt att du inte skrämmer ihjäl din tilltänkta besättning redan från början. ;)

Lycka till med transporten och njut av färden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag väl ingen erfarenhet av den krabba sjön som ni har på ostkanten, men det är ju inte bara vindens hastighet som har betydelse, det har ju också med vindens riktning. Jämfört med hur vi har det här efter Bohuskusten så blir det ju sällan eller aldrig några höga vågor om det är hård frånlandsvind, i vårt fall ostliga vindar och tvärtom för dig. men ni har ju så himla många öar i er skärgård så det borde väl gå att hitta skyddade passager litet varstans ävensom det kan bli litet omvägar. Sedan då flytvästar till hela besättningen och kanske nån Glanil till personer med benägenhet för "rörelsesjuka" som det heter, eftersom man även kan bli "sjösjuk" på bussar och ffa ombord på X2 (=X2000).

När mina barn var små fick dom leka "Liseberg" i vågorna, i deiit fall blir det ju "Gröna Lund"... sedean gäller det ju att inte överföra några negativa vibbar till fru barn eller hund, om man inte kan visa sig kolugn och säker utan oroa sig för minsta vindil eller 30cm våg skall man stanna i land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte orolig för sjön som så, men om vågorna blir så krabba eller höga att jag bör hålla 5knop kan jag lika gärna vänta in bättre väder. Hur brukar sjön bli i sthlms skärgård med dessa förutsättningar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni behöver inte gå några smygvägar. Det är ju raka spåret.

Sen tänkte jag fel när jag skrev att ni har den rakt i fören. En ren nordlig vind får ni ju kranbalksvis om BB. Det är bara mellan Kapelskär och Lidön som ni får den stick i stäv. Sen får ni den karanbalksvis från SB.  

http://www.klart.se/stockholm-län/

Jag brukar kolla på klart.se. (Sen kan man in absurdum diskutera vilken vädersiat som är bäst - vädret blir som det blir och man får anpassa sig därefter)

Enligt Klart.se blir medelvinden ca 5 m/sek de närmsta 14 dagarna. Dessutom går ni ju nästan i lä för land nästan hela turen

http://www.klart.se/väder-vaxholm.html

Klarar ni inte den transporten, så kommer ni nog aldrig ut på sjön.

Två Bohusläningar som svarar i tråden. Till mitt försvar får jag i alla fall ange att jag har haft båt på Svinninge Marina i 5 år och har gått sträckan från Beckholmen (norr Hammarbyslussen) till Öregrund ett antal gånger - om än i olika etapper.

post-106994-0-47413200-1465051620_thumb.jpg

post-106994-0-79727800-1465051696_thumb.jpg

Bilder från vår senaste transportsegling. Det  dåligt väder som vi hade mellan Dalarö och Öregrund är kanske inte att rekommendera. Fast det var ju ändå kanonfint i Väddö Kanal.

Under alla mina färder gå sällan över 5 knop - men jag har segla ganska långa sträckor ändå. Haparanda till Krokstarnd - längs hela den svenska kusten tog 11,5 veckor.  :wacko:

Sträckan Dalarö  - Grisslehamn tog 3 dygn, fast då gick vi för motor. Nordlig vind 15 - 20 m/sek.  :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du går i skyddade vatten hela vägen...

Däremot kan barn och fru bli lite rastlösa efter bara 2 timmar eller så? Så att gå iland på äventyr ger ju hela färden positiva känslor. Eller dela upp och övernatta halvvägs, i båten eller ännu hellre om ni är ovana så finns ju vandrarhem? Finnhamn och Arholma är ju tänkbara mfl. Ha en skön färd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du går i skyddade vatten hela vägen...

Däremot kan barn och fru bli lite rastlösa efter bara 2 timmar eller så? Så att gå iland på äventyr ger ju hela färden positiva känslor. Eller dela upp och övernatta halvvägs, i båten eller ännu hellre om ni är ovana så finns ju vandrarhem? Finnhamn och Arholma är ju tänkbara mfl. Ha en skön färd!

Ängsö nationalpark, söder om Furusund

post-106994-0-43791500-1465147113_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Resan gick bra, men relativt hård sjö på fjärdarna med kulmen i vattnen runt kapellskär.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gott att höra att du kom lyckligt hem.

Blåste det mer än vad rapporten angav!?

Tur att vi inte har några fjärdar här ute. Här kallar vi de vattenområdena felaktigt "fjord".

Lycka till med båtåkandet i Sommar.

Skärgården syd Öregrund är fin. 

Har passerat och även legat i naturhamnar där några gånger.

Min gamla havsfidra hamnade i Sunnanåfjärden.

post-106994-0-48332100-1465196361_thumb.jpg

post-106994-0-05112100-1465196625_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåste nog angivet, men det slår hårt i "slutet" av fjärdarna med denna vindstyrka i planingshastighet. Skärgården runt singö är otroligt trevlig och oexploaterad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blåste nog angivet, men det slår hårt i "slutet" av fjärdarna med denna vindstyrka i planingshastighet. Skärgården runt singö är otroligt trevlig och oexploaterad

Då trimmar man ut drevet ett par grader så stäven lyfter lite så går det mycket mjukare i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset. Jag laborerade med både trimplan och powertrim till jag fann det läge som var minst stampigt i mitt tycke.

Vi kom fram till planerad destination och jag räknade besättningen till samma antal som när vi lämnade hamn, så det måste väl anses som en lyckad tripp.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...