Gå till innehåll
söndag 19 januari 2025
WalleSailor

Hjälp - hur ta av roder Comfortina 32 - läckande packbox

Rekommendera Poster

Packboxen läcker vatten och fett och packningarna måste bytas. Det skall enl uppgift vara standardpackningar som köps på Momentum

Jag har demonterat nästan allt för att kunna sänka rodret. Kvar är själva packboxen. Fyra skurar har jag tagit bort men resten sitter stenhårt,

Ska jag lyfta locket på packboxen? På själva roderaxeln sitter en konisk lock som ligger nersänkt i packboxen.

Det sitter också ett kilspår på axeln

Hur skall jag bete mig för att kunna sänka rodret ? Vågar inte ta till våld mot packboxen innan jag vet att jag gör rätt. Och om locket ska bort - vilken metod är bäst? Medel?

Hoppas på svar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En eller ett par blider kanske underlättar för oss som vill försöka bidra med råd och tips.

Packboxar brukar inte påverka möjligheten att dra ur en axel. Jag tror det är något annat som håller emot.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är två lagerhus av typen SKF FY507. Givetvis säkert minst 20 år gamla

En under akter däck och en mot innerskrovet i stuvutrymmet under durken som är som en låda där laderhuset finns

Tror att det är två sim ringar. Bifogar bilder strax.

Misstänker att denna lösning inte är original

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är lagerhus FY507 från SKF

Kunde lossa pinskruvarna på övre men inte undre, kom inte åt...

Själva lagerhuset under är försänkt 1 cm och mycket svårt att frigöra

Går det att lossa andra delar så det går att komma åt packningarna

post-70264-0-89629100-1465070337_thumb.jpeg

post-70264-0-74633500-1465070151_thumb.jpeg

post-70264-0-77187500-1465070200_thumb.jpeg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På den nedersta bilden ser det ut som en ring som är fäst mot axeln med en stoppskruv, det kanske sitter en mot varje lager för att hålla axeln på plats?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen varvet som har monterat det där lagret? Jag är tveksam.  Det borde vara rostfritt. Det har säkert rostat fast. Kanske måste man värma loss det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej detta är inte original. Fick kontakt med en kille som svarar på Comfortinas gamla telefonnummer, förmodligen kan han inte hjälpa mig mer än någon annan sakkunnig med denna lösning.

Är det varmluftpistol på lagerhuset då som gäller?

På den nedre infästningen så går axeln att rörö något vertikalt.

Det sitter något på axeln något konisk som passar in i lagerhuset, vad är det? Är det krymp på eller fast rostat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ett Y flänslager. Jag misstänker att lagret rostat fast och släppt i huset, Därav sipprar det in både vatten och fett. Axeln roterar ju inte i lagret utan ytter ringen roterar ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att lossa stoppskruvar på den typen av lager är det omöjligt att få isär delarna.

Även med bortmonterade stoppskruvar kan det vara svårt att få isär, då det gärna bildas grader vid stoppskruvarna, samma fenomen kan hända vid kilspåret.

Dessa lager har inget med tätningen av roderaxeln att göra, utan det är kapslade lager som även kan röra sig radiellt och axialt i lagerhuset för att kompensera för krokiga axlar och dåligt uppriktade lagerhus.

Tätningen av roderaxeln sitter någon annanstans!

Ja dessa lager är konstruerade för att det ska kunna röra sig i huset, se ovan.

Varmluft är lite för dåligt om man ska värma isär fastrostade detaljer, men i detta fallet tror jag inte det behövs någon värme, utan det räcker säkert med att lossa allt som ska lossas, sedan tror jag att det räcker med milt våld.

Du skriver om "koniskt lock" det vore intressant att se en bild på det locket.

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har hittat mycket information från SKF. Y flänslager och det finns olika sätt att applicera lagret. För detta ändamålet var en kilformning bästa valet. En avhandling på över 300 sidor. Men det rullager och inte koniska lager.

Behöver jag ta loss locket ? Det ligger 1 cm neer i glasfiberör 

OK - trodde det var lagret som tätade. Förmodligen finns packningen i ett rör som går ner isåfall

Bör inte en fackman kika på detta ? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag får bort alla stoppskruvar...kan jag då slå med slägga neråt på toppen av axeln=där rorkulten fästs ? 

Allt är lossat i övrigt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...