Nim26 170 Postad 4 Juni , 2016 Jag har installerat 80w solpanel och en ctek 250 s dual När jag kör så ligger volt m på 13,9, innan panel o dyl så va det12,5 typ så detta ärmycket bra. Men igår vid korta tillfällen gick mätaren upp på 15,7v!! Dettas bara korta stunder innan (antar jag) cteken justerade och omfördelade men kan det vara farligt gör batterier er generator? Tacksam för synpunkter för nu lättar vi ankare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 4 Juni , 2016 Kan inte tänka mig att det ska vara några problem med 15,7 volt kortvarigt, simma lugnt! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 Juni , 2016 (redigerade) Nim26 skrev: När jag kör så ligger volt m på 13,9, innan panel o dyl så va det12,5 typ så detta ärmycket bra.Hmm... har du en remdriven generator över huvud taget, man kan faktiskt tvivla?[Förmodligen har du en sådan eftersom ditt ordval är just "när jag kör", men den verkar i så fall vara helt trasig? Leverera noll elektroner till batteribanken??]Jag tänker att dina "typ 12,5 V" faktiskt är normala vilospänningen hos ett hyfsat laddat batteri - med vilospänning menar jag här ett traditionellt blysyra-batteri och spänningen utan minsta laddning? Alltså "nix laddning" från remdriven generator??.[eller för den delen även vila från belastning, detta med vilospänning och sambandet med laddningstillstånd - läs graden av möjlig laddning - sådan "kemisk" vila bör vara under flera timmar, gärna ett helt dygn - för att noggrann mätning av ett obelastat batteris spänning skall ge korrekt besked om laddningstillståndet (läs enbart ett procenttal mellan full- och urladdat, alltså icke att förväxla med nyttiga Ah amperetimmar.Gamla batterier tappar lagrings-kapacitet, exempelvis ett från början nominellt 70 Ah kan med tiden bara klara 60, 50, 40, osv... antalet nyttiga amperetimmar försvinner sakta p.g.a. kemiska reaktioner inuti batteriet. Blir alltså med tiden allt lättare för generator eller solpanel att ladda fullt snabbt vilket i förstone kan synas positivt, men då handlar det inte längre om den nominellt stora mängden elektroner att pytsa i - laddningstillståndets procentsiffra beskriver laddning som "tillståndet" mellan full- och ur-laddat (mäts med vilospänning eller förr syraprovare då batterier hade öppningsbara celler. Men ett åldrat uselt batteri kan alltså mycket väl vara 100% laddat enligt bägge metoderna utan att för den skull innehålla särskilt mycket laddning i elektroner eller amperetimmar räknat.]Nå, bara mina hastiga synpunkter. Ifall de har relevans eller gör nytta i forumtråden vete katten, men men? Redigerad 4 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nim26 170 Postad 4 Juni , 2016 Nim26 skrev: När jag kör så ligger volt m på 13,9, innan panel o dyl så va det12,5 typ så detta ärmycket bra.nja jag undrade bara om något kan ta skada om man laddar mer än 14v enligt vdo mätaren på instrumentpanelen och den är ju nye inte så tätt graderad precis. Givetvis är det en renskriven generator som EM ctek laddar osv. Batterierna Två 75ah Vanliga plus ett start vad dom innehåller osv är inte så intressant i denna fråga men tack ändå. Hmm... har du en remdriven generator över huvud taget, man kan faktiskt tvivla? [Förmodligen har du en sådan eftersom ditt ordval är just "när jag kör", men den verkar i så fall vara helt trasig? Leverera noll elektroner till batteribanken??] Jag tänker att dina "typ 12,5 V" faktiskt är normala vilospänningen hos ett hyfsat laddat batteri - med vilospänning menar jag här ett traditionellt blysyra-batteri och spänningen utan minsta laddning? Alltså "nix laddning" från remdriven generator??. [eller för den delen även vila från belastning, detta med vilospänning och sambandet med laddningstillstånd - läs graden av möjlig laddning - sådan "kemisk" vila bör vara under flera timmar, gärna ett helt dygn - för att noggrann mätning av ett obelastat batteris spänning skall ge korrekt besked om laddningstillståndet (läs enbart ett procenttal mellan full- och urladdat, alltså icke att förväxla med nyttiga Ah amperetimmar. Gamla batterier tappar lagrings-kapacitet, exempelvis ett från början nominellt 70 Ah kan med tiden bara klara 60, 50, 40, osv... antalet nyttiga amperetimmar försvinner sakta p.g.a. kemiska reaktioner inuti batteriet. Blir alltså med tiden allt lättare för generator eller solpanel att ladda fullt snabbt vilket i förstone kan synas positivt, men då handlar det inte längre om den nominellt stora mängden elektroner att pytsa i - laddningstillståndets procentsiffra beskriver laddning som "tillståndet" mellan full- och ur-laddat (mäts med vilospänning eller förr syraprovare då batterier hade öppningsbara celler. Men ett åldrat uselt batteri kan alltså mycket väl vara 100% laddat enligt bägge metoderna utan att för den skull innehålla särskilt mycket laddning i elektroner eller amperetimmar räknat.] Nå, bara mina hastiga synpunkter. Ifall de har relevans eller gör nytta i forumtråden vete katten, men men? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser