Nidelv290 0 Postad 4 Juni , 2016 Hej Finns det någon som har lite tips gällande trimindikatorerna på 290-dp drev årsmodell 1990? "Ny" båt med dubbelmontage och indikeringen på bb instrument visar -7 och sb instrument visar 54... Har dreven borta och snurrar jag på kugghjulet blir det ingen skillnad... Är det bara till att bita i det sura och köpa nya trimindikatorer? //Krille Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Broljung 11 Postad 4 Juni , 2016 Har varit med om att axeln till kugghjulet gått av nån gång, annars låter det som givar fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv290 0 Postad 4 Juni , 2016 Men på båda? Hade hoppats på en mindre seriös monterare före mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Makro 1 209 Postad 7 Juni , 2016 Ser det likadant ut om du nollställer kugghjulet och kuggsegmentet på styrhjälmarna och skjuter styrhjälmarna upp och ner? Tänkte om det gjorde skillnad om givarna arbetade i rätt område, sam tidigt kan man tycka att värdena borde ändras i instrumenten ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bob123 0 Postad 4 Augusti , 2017 Har samma problem på mitt drev. Den visar konstant -63 trotts att man tiltar upp drevet. Lampan blinkar också när man startat maskin men slutar när man kört ett tag. Hör av dig om du kommer på felet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 4 Augusti , 2017 (redigerade) 41 minuter sedan, Bob123 säger: Har samma problem på mitt drev. Den visar konstant -63 trotts att man tiltar upp drevet. Lampan blinkar också när man startat maskin men slutar när man kört ett tag. Hör av dig om du kommer på felet! Tror det kan vara ett givar fel. I motorrummet ovanpå skölden sitter en givare som ger impuls till instrumentet, i den skjuter du upp den lilla kuggkransen utifrån sitter ovanför hjälmen. Som redan skrivits kan axeln gå av om du har otur. Kuggkransen ska sitta efter en märkning och skjutas i givaren märkningarna måste stämma överens med krans och givare. Du för sedan ner hjälmen och kransen kuggar i skenan på hjälmen ( denna lilla skena sitter skruvad med en plastskruv i hjälmen i framkant, skruven kan gå av och du får då ingen signal för kuggkransen står still kolla så skenan sitter fast ). Hjälper ej detta så kan du justera trimindikatorn inifrån, sitter en gaffel där som sitter skruvad med en m6, om jag ej minns fel. Trimma ner drevet i botten och för gaffeln i sidled tills du får fram 7 på instrumentet, mina drev jag justerat har haft botten trim 7. Dra fast m6 och du ska nu kunna trimma drevet normalt. Har kanske glömt något var ett tag sedan jag gjorde detta, och nu har jag inte skölden och båten framför mig. Lycka till detta bör funka iaf tror jag, // Peter Redigerad 4 Augusti , 2017 av kossor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nidelv290 0 Postad 4 Augusti , 2017 Hej Det var bara till att hosta upp de nästan 3tkr per givare och le... Rekomendation är att göra det efter säsong, när båten är på land, båda de gamla givarna var i behov av ganska stora påtryckningar underifrån, bort med kuggkransaxeln, alltså med drev borta och styrhjälmen "bakskjuten" Sen med ett långt don kunde jag knacka upp den gamla givaren som för min del satt nått så in i hxxvete! Sedan enkel montering, ca 5 min och du har givare som fungerar och du trimmar drevet och båt som en kung sommaren -18! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 9 Augusti , 2017 Hakar på! Har en indikator som visar rätt när jag startar motorn och kör lugnt. Men när jag sedan gasar på och planar ut visar den höga värden, typ 45 och det fortsätter när jag sedan går ner på lågfart igen. Stänger jag av och startar igen så är allt frid igen med rätt trimvärde. Vad är då fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 9 Augusti , 2017 3 minuter sedan, petelars säger: Hakar på! Har en indikator som visar rätt när jag startar motorn och kör lugnt. Men när jag sedan gasar på och planar ut visar den höga värden, typ 45 och det fortsätter när jag sedan går ner på lågfart igen. Stänger jag av och startar igen så är allt frid igen med rätt trimvärde. Vad är då fel? Har du kollat att kuggskenan på hjälmen inte släppt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 9 Augusti , 2017 På med cyklopet då... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 15 Augusti , 2017 Kuggskenan satt fast... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kossor 938 Postad 15 Augusti , 2017 5 minuter sedan, petelars säger: Kuggskenan satt fast... inne i motorrummet ovanpå skölden sitter två kablar där finns en gaffel som är låst med en m6 om jag nu minns rätt. Kolla så gaffeln inte släppt vibrerat loss. Du kan med den justera trimindikatorn tex om du hamnar fel med kuggarna. Annars är det nog givaren som börjat spöka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petelars 14 Postad 15 Augusti , 2017 Ska kolla den också! Det är inte alltid som detta fenomen uppstår, så det känns som glapp någonstans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser