Nilaya 0 Postad 3 Juni , 2016 Hejsan! Köpte en 4m styrpulpetare med en 80tal Mariner 30hk (Yamaha) av en gammal kollega. Gjorde rent förgasaren, då den stått länge, samt monterade ny packningssats med munstycken och flottör. Passade även på att byta olja i drevhuset, impeller samt nya vajrar till reglaget. All good so far. Nu när jag idag skulle dra igång den, så får jag ingen gnista på någon utav cylindrarna, stendött (nya stift). Testade då att koppla in en annan tändspole för 1 cyl och då fick vi gnista. Brytarna och det elektriska under svänghjulet monterades helt nytt för några år sedan, efter det har motorn endast startats nån gång per år. Om ens det. Är det så enkelt att det är tändspolen som gett sig ? Dom brukar väl vara ganska så seglivade. Försökte googla mig fram till svar, å hittade något om stoppkabel. Är det kabeln som går till "dödaren"? Den har vi kopplat ur i felsökningen, men gav ingen framgång. Känns ju som att en tändspole inte bara går sönder genom att stå still i några år. Motorn startades senast förra säsongen och då var det inga problem. Har ni experter några tips på vad jag ska testa för något ? Jag har en tändspole till min motorcykel liggandes, kan jag testa med denna ? Mvh Mikael Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tutte 25 Postad 4 Juni , 2016 Hej du har dubbelspole på den va.Iså fall när du testar gnista håll i hop bägge stiftena mot varandra Med vänlig hälsning Tutte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nilaya 0 Postad 4 Juni , 2016 Hej du har dubbelspole på den va.Iså fall när du testar gnista håll i hop bägge stiftena mot varandra Med vänlig hälsning Tutte Hej tutte Ja det stämmer, det sitter dubbelspole på denna. Jag ska gå ut och testa om en stund om ja får gnista på det sättet. Återkommer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nilaya 0 Postad 4 Juni , 2016 Hej igen Har provat hela förmiddagen nu utan framgång. Ibland blir det gnista (oavsett tändspole) och ibland stendött. kamraten åkade av misstag hålla i tändkablarna medans jag drog och då fick han sig en pärla, dock väldigt svag. Ryckte även vita kabeln men ingen framgång där heller. Mätte kablarna som går från svänghjulet och får dessa värden 144ohm Svart till brun 15 ohm svart till vit/röd 158 ohm Vit/röd till brun Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nilaya 0 Postad 6 Juni , 2016 Hejsan igen Har nu provat en annan cdi och en annan tändspole utan framgång. Fick sedan reda på att ja skulle mäta volten som kommer från statorn. Röd/vit - svart ca 2,5v resten var precis stendöda, inte en tillstymmelse till reaktion. Nu använde jag visserligen en vanlig billig multimeter från typ Biltema, där jag ställde in på 200v AC. Sen om detta är fel eller inte, det vet ja inte. Så det verkar som att det är statorplattan som gett sig, även om Ohm värdena stämmer ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser