Gå till innehåll
onsdag 02 april 2025

Rekommendera Poster

Ska köpa motorbåt,övernattningsbar max 1500kg ,vad köpa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja, frågan är vansklig att svara på, övernattningsbar, javisst, men för nån enstaka natt eller för hela semestern?

När du anger en maxvikt gissar jag att du vill ha den på en trailer som av tekniska eller körkortsmässiga orsaker inte kan lasta en tyngre båt..?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

bara för nån enstaka övernattning,har köpt sommarställe som har båtlift på max 1500kg.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, kanske en traditionell hard-topbåt?

Eller är det så att du måste kunna ta med dig massa grjer till stugan sjövägen?

Med den vikten känns det som om utombordare är det enda som gäller.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man undrar ju liksom var man kan hitta viktangivelser,finns ju nästan aldrig på blocket,ja man kan söka på det man är intresserad av,så inombordare kan man glömma?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
  2016-06-03 vid 20:51 skrev mike666:

bara för nån enstaka övernattning,har köpt sommarställe som har båtlift på max 1500kg.......

Jag har en TG7000 hyttbåt med en 140hk suzuki. Båten väger 1000kg. Sen kommer motor och alla grejer som ligger i. Det landar nog strax under 1500kg skulle jag tro. Man kan övernatta 2-4 pers. Värmare, origospis. För och akterdäck (litet). Stabil båt... Används bland annat av både finsk och tysk sjöpolis. Har även sett några som taxibåtar. Godkänd för 9 personer.

Jag har min båt som en kompromiss mellan en båt för någon/några övernattningar, en som är ok att fiska med och en som är trevlig att bara åka runt i skärgården med och bada. Men finns alltid bättre båtar att sova i, att fiska eller bada ifrån. Men vill du ha allt i samma...  ja då är min riktigt bra. Går bra i sjön och drar lite soppa också.

Nyare variant är TG7200. Men det finns ett antal liknande båtar.

Peo

Redigerad av pos42
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...