Peter_K 4 227 Postad 12 Juni , 2016 Problemet blir att när det piper vet du ju inte åt vilket håll du skall gira; du kan lika gärna styra upp båten på grund ännu värre än om du fortsatte på samma kurs. Bättre som sagt att se till att lära sig navigera och hålla sig borta från grunden på så sätt. Att ett ekolod skulle se botten 100-200 meter fram är nog att betrakta som ett "i bästa fall"; visst finns det säkert sådana som har stor räckvidd och karterar botten bra, men de kostar nog mer än de båtar de flesta av oss på forumet har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juni , 2016 Nu var fem sekunder ett exempel, men visst hinner man göra en del på några sekunder. Kursen helt om behövs väl inte. Det räcker ju med 90 grader för att missa det som är rakt föröver. Och även 45 grader minskar i teorin kollisionsfarten till 2/3. När jag sökte lite på framåtseende ekolod ser jag att en del har 100-200 m räckvidd framåt. Det ger ju potentiellt en halvminut i förvarning. Pojkar Var det inte bättre att ni lärde er vanlig grundläggande navigation, i stället för att köpa dyr utrustning, som åtnintone Raol, inte har råd med. Lägg dom 10 000 kronor, som ett halvtaskigt framåtseende ekolod kostar på en bra plotter. plus lite annat mer nödvändigt. Den har ni ju i alla fall nytta av. Går man in i en naturhamn, så känner i alla fall jag om det är för grunt. Båtens köl tar stopp mot bohusgraniten, då är det bara att backa och prova på nytt. Nu har ju jag en båt som kan gå nästan hur sakta som hellst. Letar man sig in i en naturhamn, så är det ju farter på knapt en halv knop som gäller. Ibland bara tillfälliga puttar frammåt med motorn. Vi har ett uttryck som säger - översatt till Svenska (från Bohuslänska) "Lungt och sansat - mjuk och fint" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 12 Juni , 2016 En fördäcksgast som bär polariserande solglasögon är ett bra hjälpmedel, köp dig föresten ett par sådana själv, så ser du grunden genom vattenytan. Men det är inte alltid man kan se en bildskärm med dessa polariserande glasögon, beroende på att glasögats polarisation kan vara vinkerätt med skärmens, då blir det svart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 12 Juni , 2016 Nu var fem sekunder ett exempel, men visst hinner man göra en del på några sekunder. Kursen helt om behövs väl inte. Det räcker ju med 90 grader för att missa det som är rakt föröver. Och även 45 grader minskar i teorin kollisionsfarten till 2/3. När jag sökte lite på framåtseende ekolod ser jag att en del har 100-200 m räckvidd framåt. Det ger ju potentiellt en halvminut i förvarning. Hur vet du att du girar åt rätt håll? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser