arrebarre 8 Postad 2 Juni , 2016 Vilken typ av gps och ekolod kan vara bra för mig att ha? Just nu kör jag eniro på sjön på mobilen men det är jobbigt att hålla mobilen. Har en ekolod men den visar bara vad som är precis under mig, samt vad jag har passerat. Jag vill kunna se stenen innan man kör in i den. Har dock ingen koll på märke och typ, så behöver er hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 3 Juni , 2016 Oavsett val av plotter, skaffa papperskort och en handhållen kompass först och lär dig navigera på det traditionella sättet. Inte bara slipper du beroendet av el, du lär dig "by doing" så att säga. Och det är roligt och du får kläm på det fortare än du tror. Papperskort skall alltid finnas i båten. Val av plotter är en budget/smaksak. Finns massvis av trådar under navigationsddelen på maringuiden. Ta en kik där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 Juni , 2016 Precis, papperskort över de farvatten du skall vistas i! Prio ett! Liksom då övriga traditionella hjälpmedel, förutom en kompass, kan ju en sjövan kompis ombord vara bra ibland också Hur var det, du hade anmält dig till nån kurs? Iallafall så finns det en del fina misstag man kan göra på sjön med "hjälp" av navigatorerna, det finns litteratur även i detta ämne, kolla på ditt bibliotek, men denna kunskap förnyas ständigt och det kommer ständigt nya upplagor av dessa böcker, så kolla när den är författad eller tryckt. Läs först och köp sedan, eller jag skulle nog hellre sagt så här, navigera först minst en säsong med papperskort innan du ger dig på en navigator! Dom kan förefalla vara enkla och användarvänliga, men dom kan också vara lömska för den som är ovan. Vanligtvis visar dom rätt och riktigt med liten felmarginal, men nästa dag kan den visa fel på 10 meter eller mer, och det är ju förstås där grunden finns.... När min båt ligger vid bryggan med navigatorn igång så ser det ut som om båten hoppar mellan de närmaste båtplatserna, och det anses vara normalt för alla sådana navigatorer. Jag hade i några år en budgetvariant, körde en app i Ipaden som heter "Sea-Pilot" funkar riktigt bra om paddan har inbyggd GPS-mottagare, annars får man köpa en sådan till.... Men Ipaden är inte vattentät och kan vara svår att läsa i solljus, den är inte så stöttålig heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 3 Juni , 2016 Oavsett val av plotter, skaffa papperskort och en handhållen kompass först och lär dig navigera på det traditionella sättet. Inte bara slipper du beroendet av el, du lär dig "by doing" så att säga. Och det är roligt och du får kläm på det fortare än du tror. Papperskort skall alltid finnas i båten. Val av plotter är en budget/smaksak. Finns massvis av trådar under navigationsddelen på maringuiden. Ta en kik där. Jag tror det här är en bra idé. Jag har kompass på båten, rakt ovanför cockpit, så jag behöver bara papperskort nu. Är det vanliga sjökort jag bör införskaffa? Går dessa att ladda ner eller något liknande? Kan givetvis även köpa dessa om det behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 3 Juni , 2016 Precis, papperskort över de farvatten du skall vistas i! Prio ett! Liksom då övriga traditionella hjälpmedel, förutom en kompass, kan ju en sjövan kompis ombord vara bra ibland också Hur var det, du hade anmält dig till nån kurs? Iallafall så finns det en del fina misstag man kan göra på sjön med "hjälp" av navigatorerna, det finns litteratur även i detta ämne, kolla på ditt bibliotek, men denna kunskap förnyas ständigt och det kommer ständigt nya upplagor av dessa böcker, så kolla när den är författad eller tryckt. Läs först och köp sedan, eller jag skulle nog hellre sagt så här, navigera först minst en säsong med papperskort innan du ger dig på en navigator! Dom kan förefalla vara enkla och användarvänliga, men dom kan också vara lömska för den som är ovan. Vanligtvis visar dom rätt och riktigt med liten felmarginal, men nästa dag kan den visa fel på 10 meter eller mer, och det är ju förstås där grunden finns.... När min båt ligger vid bryggan med navigatorn igång så ser det ut som om båten hoppar mellan de närmaste båtplatserna, och det anses vara normalt för alla sådana navigatorer. Jag hade i några år en budgetvariant, körde en app i Ipaden som heter "Sea-Pilot" funkar riktigt bra om paddan har inbyggd GPS-mottagare, annars får man köpa en sådan till.... Men Ipaden är inte vattentät och kan vara svår att läsa i solljus, den är inte så stöttålig heller. Har mejlat några företag om kurser, saken är den att förutom t.ex medborgarskolan så finns det en hel del andra skolor som ger kurser, både på distans och på plats. T.ex: http://www.sjosportskolan.se/fritid/kurs/vhfscr-0/ Hur vet jag vilken man kan välja? Tänkte i alla fall handla salta boken idag, och om jag får reda på var jag får tag på sjökort ska jag även fixa det. Tack för tipsen, ska till akademibokhandeln på lunchen. Jag kör på papperskort denna säsong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 3 Juni , 2016 Livet är fullt av svåra val. Men det är ju alltid bra att förbereda sig innan kurs genom att läsa på i ämnet. Tänk också på att papperssjökort är "färskvara" se till att du får senaste upplagan, men köper du i butik bör det ju inte vara nån risk att få gamla sjökort, eller "Båtsportskort" som möjligen fortfarande är den korrekta benämningen. Jag brukar regelbundet kolla i olika kategorier på Tradera, och är finns det väl alltid nån uppsättning med gamla kort, köp inte sådana! Det brkuar komma nya kort vartannat är, möjligen är det olika hos er, men här i väst för vi nya de ojämna åren, om det nu inte är ändrat... Själv navigerar jag mest efter det mentala sjökortet lagrat i en minnesbank runt hippocampus i hjärnan, jag har tillbringat så många år i Bohuslän att jag vet i allmänhet var grunden INTE finns, men var dom finns har jag begränsat kunskap om... Klart att navigator med plotter, ja faktiskt två olika, är i gång, den ena dessutom med ekloldsfunktion, men papperskorten ligger ju framme, dessutom är ju papperskorten bra att ha när man skall planera resan, att försöka få en överblick i ens på den största plotterbildskärmen är svårt, ungefär som att läsa en roman genom ett sugrör för ögat...man ser bara en liten bit i taget. Den nyinköpta båten hade ju dessuom radar, något jag troligtvis själv aldrig skulle köpt, men nu finns den där och skall väl användas, och så måste jag väl troligtvis gå en radarkurs... Jag om man skall lära sig att navigera skall man ju gå i en cirkel..... Studiecirkel då alltså! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 3 Juni , 2016 Jag skulle tro att det här är rätt sjökort för dig, för du håller till utanför stockholm, men inte i mälaren va?http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/sjokort-hjalpmedel/batsportkort/batsportkort-stockholm-mellersta-2016 Skillnaden på sjökort och båtsportkort är att ett sjökort är gigantiskt stort och därmed otympligt. Båtsportkortet är istället uppdelat i fler delar och ihopbundna som en perm. De tål vatten men det går ändå att rita med blyertspenna på dem. Använd en mjuk sådan så kan du sudda oändligt antal gånger, det tål korten. Jag kör papperskort men använder även mobilen eller plattan samtidigt, mycket för att de bekräftar att jag är där jag tror att jag är. Papperskort är trevliga och ger en bättre helhetsöverblick än en skärm tycker jag. En plotter är givetvis utmärkt att ha, men jag tror du kommer uppskatta korten som komplement även efter att du köpt en. /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pos42 32 Postad 3 Juni , 2016 Vilken typ av gps och ekolod kan vara bra för mig att ha? Just nu kör jag eniro på sjön på mobilen men det är jobbigt att hålla mobilen. Har en ekolod men den visar bara vad som är precis under mig, samt vad jag har passerat. Jag vill kunna se stenen innan man kör in i den. Har dock ingen koll på märke och typ, så behöver er hjälp! Ett Panoptix forward ekolod ger ekolodsmässigt vad du vill ha. Men det fungerar inte med smartphone och data kan inte visas viaNMEA2000 till en telefon. På supportade plotters så används nätverksuttaget. NMEA2000 bussen klarar inte allt data då detta ekolod visar allt live. Vill man ha en sån här så måste man ha en plotter med nätverksuttag. Och vill man röra sig runt i båten och samtidigt se ekolodsdatat så får man göra det via wifi (då måste plottern kunna agera AP). Resten verkar du ha fått svar på i pågående konversationer. /Peo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 3 Juni , 2016 Livet är fullt av svåra val. Men det är ju alltid bra att förbereda sig innan kurs genom att läsa på i ämnet. Tänk också på att papperssjökort är "färskvara" se till att du får senaste upplagan, men köper du i butik bör det ju inte vara nån risk att få gamla sjökort, eller "Båtsportskort" som möjligen fortfarande är den korrekta benämningen. Jag brukar regelbundet kolla i olika kategorier på Tradera, och är finns det väl alltid nån uppsättning med gamla kort, köp inte sådana! Det brkuar komma nya kort vartannat är, möjligen är det olika hos er, men här i väst för vi nya de ojämna åren, om det nu inte är ändrat... Själv navigerar jag mest efter det mentala sjökortet lagrat i en minnesbank runt hippocampus i hjärnan, jag har tillbringat så många år i Bohuslän att jag vet i allmänhet var grunden INTE finns, men var dom finns har jag begränsat kunskap om... Klart att navigator med plotter, ja faktiskt två olika, är i gång, den ena dessutom med ekloldsfunktion, men papperskorten ligger ju framme, dessutom är ju papperskorten bra att ha när man skall planera resan, att försöka få en överblick i ens på den största plotterbildskärmen är svårt, ungefär som att läsa en roman genom ett sugrör för ögat...man ser bara en liten bit i taget. Den nyinköpta båten hade ju dessuom radar, något jag troligtvis själv aldrig skulle köpt, men nu finns den där och skall väl användas, och så måste jag väl troligtvis gå en radarkurs... Jag om man skall lära sig att navigera skall man ju gå i en cirkel..... Studiecirkel då alltså! Jag förstår, då ser jag till att köpa i butik. Hoppas Captains har, i annat fall Nauticus eller vad det heter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 3 Juni , 2016 Jag skulle tro att det här är rätt sjökort för dig, för du håller till utanför stockholm, men inte i mälaren va?http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/sjokort-hjalpmedel/batsportkort/batsportkort-stockholm-mellersta-2016 Skillnaden på sjökort och båtsportkort är att ett sjökort är gigantiskt stort och därmed otympligt. Båtsportkortet är istället uppdelat i fler delar och ihopbundna som en perm. De tål vatten men det går ändå att rita med blyertspenna på dem. Använd en mjuk sådan så kan du sudda oändligt antal gånger, det tål korten. Jag kör papperskort men använder även mobilen eller plattan samtidigt, mycket för att de bekräftar att jag är där jag tror att jag är. Papperskort är trevliga och ger en bättre helhetsöverblick än en skärm tycker jag. En plotter är givetvis utmärkt att ha, men jag tror du kommer uppskatta korten som komplement även efter att du köpt en. /M Tack för svar. Jag håller till i mälaren en hel del. Är följande kanske något att ha? http://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/sjokort-hjalpmedel/batsportkort/batsportkort-stockholm-mellersta-2016 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 3 Juni , 2016 Sådär, nu köpte jag sjökortet för Mälaren-Hjälmaren. Ska sätta mig ner och försöka tyda den. Salta boken glömde jag hemma så kan dessvärre inte gå igenom den. Typiskt!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Var inne i en butik och enligt dem finns det inte ekolod som visar grunden lite längre fram. Stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 8 Juni , 2016 (redigerade) Var inne i en butik och enligt dem finns det inte ekolod som visar grunden lite längre fram. Stämmer det?Nej det stämmer inte.Kolla denna länk: http://www.bataccenten.se/artikel.php?kid=633-742&sok=&id=19428&sortering=&listmall= Litet dyrt, nästan 13.000kr Redigerad 8 Juni , 2016 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 8 Juni , 2016 Ojdå, det är nog för dyrt tyvärr. Men jag är sjukt nojjig för att köra på grund. Vad tycker ni? Behövs ett sådant ekolod? Är det någon som kör på en undervattenskamera? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Juni , 2016 Undervattenskamera känns ju inte som någon bra idé i våra mörka farvatten, där sikten är väldigt begränsat, ofta är det mörkt, lika ofta är vattnet grumligt. Jag har ju nästan alltid haft ekolod som visar med grafik på en bildskärm ungefär hur botten ser ut, även om dessa inte ser framåt så har de ju en ganska vid vinkel som de söker av. Man kan ju lista ut "prognosen" alltså man ser tydligt om det grundar upp eller blir djupare. Grund som ser ut som alptoppar eller de forna tvillingtornen på Manhattan förekommer, men är sällsynta, så oftast ser bottnen ut som en flack eller brant sluttning, och då vet man ju på ett ungefär vad man har att vänta sig. Sedan om du håller dig i farlederna så skall det ju vara fritt under båten. Ja vi har ju de beryktade Persgrunden utanför norra Bohuskusten, dessa är ju veritabla spetsiga "alptoppar" som ligger i övrigt fritt vatten, där det dessutom är väldigt djupt runtom, lömska grund, men det finns få anledningar att befinna sig där, möjligen då man fiskar, och då har man ju ändå bra ekolod och vet var man är.. i allmänhet. Ekolod som bara vissa siffror tycker jag är värdelösa, ja nästan värdelösa i alla fall. Claes Olsson och Jula, för att nämna några, säljer några serier billigare ekolod, och för den skull behöver dom ju inte vara dåliga, det finns sådana med svartvit bildskärm och sådana i färg. Välj ett med så stor skärm som du har råd och plats till. Sedan finns det ju kombinationsinstrument mer gps/plotter/sjökort och ekolod, här är vi i prisklasen på ett ungefär 5000 kr och uppåt. Givare till dessa brukar inte ingå utan dessa kostar från nån tusenlapp och uppåt, likaså digitala sjökort, men dom kostar än mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Juni , 2016 Jag kom att tänka på att det finns ganska mycket begagnad marinelektronik på Blocket.se Ekolod finner du här: https://www.blocket.se/hela_sverige?q=ekolod&cg=1080&w=3&st=s&c=&ca=15&is=1&l=0&md=th Vissa givare kan man montera inne i skrovet, andra skruvas fast på akterspegeln, och vissa genom skrovet, alltså måste man borra ett stort hål med hålsåg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 9 Juni , 2016 Tack för svaren, jag tar en bild på hur min ekolod visar så får ny bestämma om jag bör behålla den eller slå till på denna exempelvis: http://www.erlandsonsbrygga.se/?id=69628 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Juni , 2016 Tack för svaren, jag tar en bild på hur min ekolod visar så får ny bestämma om jag bör behålla den eller slå till på denna exempelvis: http://www.erlandsonsbrygga.se/?id=69628 Dn sådan likadan köpte jag förra våren, och jag tycker att det var ett bra kombiinatrument. Men det kostar ju en del. Tillkommer en tusenlapp för givaren och kanske 1500kr för minneskort med sjökort beroende på hur omfattande det skall vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 9 Juni , 2016 Tack för svaren, jag tar en bild på hur min ekolod visar så får ny bestämma om jag bör behålla den eller slå till på denna exempelvis: http://www.erlandsonsbrygga.se/?id=69628 Dn sådan likadan köpte jag förra våren, och jag tycker att det var ett bra kombiinatrument. Men det kostar ju en del. Tillkommer en tusenlapp för givaren och kanske 1500kr för minneskort med sjökort beroende på hur omfattande det skall vara. Behövs verkligen en plotter? Just nu kör jag sjökartor och eniro på sjön på mobilen. Tar bild på min ekolod om den är för dålig så måste jag ändå köpa ny ekolod och då kan jag lika gärna köpa denna http://www.erlandsonsbrygga.se/?id=69628 Återkommer med bild! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mikael_matsson 177 Postad 9 Juni , 2016 Det beror lite på hur bra mobil du har. Jag kör sonys z-serie, både platta och mobil och är nöjd med dessa. De tål vatten, har ljusstarka skärmar och hänger sig inte pga värme. En bra sjökortsapp, t.ex navionics, i en bra platta/mobil kan funka alldeles utmärkt. Sök på forumet om sjökortsappar, finns massor att läsa! Själv har jag ingen plotter för att jag vill ha en på 7" eller större om jag ska ha en. Och dessa är för dyra för mig än så länge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 837 Postad 9 Juni , 2016 Under fyra-fem säsonger har jag kört appen "Sea-Pilot" i min Ipad, en Ipad jag fick komplettera med gps-mottagre eftersom den inte hade sådan inbyggd. Men hursomhelst, denna funkade bra till förra säsongen då Ios uppgraderades, då hittade Sea-Pilot inte blåtandsanslutningen till gps-mottagaren, nu uppdatering av operativsystemet kom i juli, och sedan funkade det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arrebarre 8 Postad 12 Juni , 2016 Under fyra-fem säsonger har jag kört appen "Sea-Pilot" i min Ipad, en Ipad jag fick komplettera med gps-mottagre eftersom den inte hade sådan inbyggd. Men hursomhelst, denna funkade bra till förra säsongen då Ios uppgraderades, då hittade Sea-Pilot inte blåtandsanslutningen till gps-mottagaren, nu uppdatering av operativsystemet kom i juli, och sedan funkade det. Har nu en iPhone 6 Plus med 5,5" skärm, så tänkte köra Sea Pilot då det verkar vara många som rekommenderar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 12 Juni , 2016 Ekolod är bra att ha när man t ex söker sig in sakta i en naturhamn eller så. Att försöka upptäcka grund på en fjärd med kamera eller ekolod när du framför båten kan du glömma; du har gått på innan du ens hunnit reagera. Det är navigering som gäller. Vad gäller navigering med elektroniska hjälpmedel (t ex plotter) måste man förstå att kartmaterialet kommer från papperskort väldigt ofta, och att sjömätningarna väldigt ofta är så gamla att de är gjorda med handlodning. Det betyder att grunden ligger ungefär där plottern säger att de ligger, räkna alltså med en ganska god marginal. Att zooma in och försöka klämma sig emellan för att plottern säger att det just på de här fem metrarna går är alltså bara att glömma. Om man inte gillar att köra sönder båten såklart. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 12 Juni , 2016 (redigerade) Det finns ju framåtseende ekolod som ju visar botten en bit framför båten. Nu är jag en gammal stofil som är ganska kritiskt till att man blint litar på tekniska lösningar för att komma runt kunskapsbrist. Ekolod behöver du inte. Skulle jag satsa på nåt, så är det en redig plotter. Så stor som kassan tillåter. Telefoner och läsplattor i all ära. Det kan ju va en trevlig leksak. Jag har en läsplatta som plotter inne i däckssalongen och även sjökort i min telefon. Egentligen är det bara skräp. Telefon är alldeles för liten och läsplattan är alldeles för ljussvag för att den skall gå att läsa på i alla lägen. I dag har jag hållare och elkontakt för min plotter, som jag har i sittbrunnen, även inne i däckssalongen. Skall jag köra båten inifrån tar jag med mig plottern in. Köp en bra och ljusstark plotter och sjökort till den. Träna på att läsa sjökortet och lyft blicken och titta på omgivningen. På en plotter följer ju en båtsymbol med exakt var du är. Det är rent av farligt med såna instrument som framåtseende ekolod och radar mm om man som förare skall stå och blindstirra på instrumentens skärmar. Dessutom kommer du aldrig hinna att vita åtgärder när du får se ett grund på lodet. På en plotter, ser du omgivande öar, du ser grunden markerade och du ser prickar och en massa annat. Övervägande tiden ser du framåt. En del tittar du åt sidorna och även bakåt och ett och annat getöga kan du kasta på sjökortet på plottern. 99% av tiden skall du se framåt och runt dig. på andra båtar, picka, öar, fåglar, sälar och tumlare som hoppar. Saker att undvika att titta för mycket på - vackra flickor och båtens instrument. Jag har alltid velat ha sjökortet med "Nord upp", men sedan jag skaffade plotter har jag kommit fram till (som många före mig) att det är bäst att ha "Kurs upp". Sen är det ju bra att ha tex båtsportkort över det området som du färdas i, ombord. Själv kan jag inte tänka mig att segla utan pappersjökort. Jag har pappersjökort över hela Sverige, hela Danmark, stora delar av Norge och en hel del,Finska kort. En del av korten är inte så gamla och en del är väldigt gamla - fast jag Bruka rätta dom när jag skall segla i de vattnen. Jag vet inte när jag seglade efter pappersjökort sist - jo det vet ja förresten - det var 2005, när lapptoppen som jag då hade som plotter la av. Seglade från Björlanda kile, Göteborg till Kungshamn. Fast den sträckan hade jag kunnat segla utan sjökort. Redigerad 12 Juni , 2016 av Thallatha Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Juni , 2016 En uppenbar fördel med ekolod, i synnerhet om den är en avancerad variant som kan avbilda botten en bra bit föröver, är att den upptäcker grund som inte finns i sjökortet, eller grund som finns, men på fel plats. Eftersom en hel del områden är sjömätta senast för mer än 70 år sen, kan det nog finnas en och annan plats där aldrig så uppdaterade sjökort fallerar. Kanske mer relevant på en segelbåt i 4-5 knop än en motorbåt i 25, men ändå. Med en båtfart på 4-5 knop blir det ett par meter per sekund. En förvarning på bara 10-15 meter ger ett antal sekunder att svänga och kanske undvika en grundstötning, eller i alla fall mildra det hela. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 502 Postad 12 Juni , 2016 En förvarning på fem sekunder innebär precis det Thallatha skriver, du måste stirra på ekolodet hela tiden. Vid segling har man ingen glädje av framåtseende ekolod tycker jag, det är bättre att hålla undan från grunden. De flesta grund är faktiskt rätt inmätta i förhållande till sin omgivning. Är grundet inritat 50 m från land så ligger det med all sannolikhet där. Mitt ute på en fjärd är placeringen säkert något sämre, men där finns ju mycket vatten utan grund att segla på. Däremot när man sakta letar sig in i mysiga vikar tycker jag man kan ha glädje av ett modernt framåtseende ekolod. Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Juni , 2016 Nu förutsätter jag förstås att ett så avancerat ekolod som läser av framåt också kan fås att larma dels vid en snabb djupminskning (inom ett visst djupintervall) eller en konkret registrering av djup mindre än det inställda larmdjupet (t ex djupgåendet plus 50 cm) föröver. Att sitta och stirra på skärmen behövs då inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx Postad 12 Juni , 2016 Det som jag gillar med ekolod är att innanför tremeterskurvan så är sjökort i detnärmaste informationslösa, medan en förligt placerad ekolodsgivare ger en viss förvarning. Och man kan även se uppgrundningsgradienten. Så jag tycker ekolod är ett bra komplement. Sen är de nya högupplösta ekoloden rätt underhållande att kika på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 227 Postad 12 Juni , 2016 Raol - jag föreslår att du gör ett test när du är ute och seglar. Sätt larmet på din telefon; när det piper har du fem sekunder på dig att ändra kursen på båten helt om. Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 12 Juni , 2016 Nu var fem sekunder ett exempel, men visst hinner man göra en del på några sekunder. Kursen helt om behövs väl inte. Det räcker ju med 90 grader för att missa det som är rakt föröver. Och även 45 grader minskar i teorin kollisionsfarten till 2/3. När jag sökte lite på framåtseende ekolod ser jag att en del har 100-200 m räckvidd framåt. Det ger ju potentiellt en halvminut i förvarning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser