Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
arrebarre

Flagga till motorbåten. Vilken & vart?

Rekommendera Poster

Av egen erfarenhet, plasten är inte så tjock även med sika så lossnar det om man inte har minst en genomgående med mutter på baksidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för dina tips, märker genast att du är betydligt mer händig än vad jag är. 

Du råkar inte hålla dig till i Stockholmsområdet? haha :D

Funderar på att be någon göra det åt mig, vill ju inte kvadda båten.

Du vet - båtar är inget intresse -det är en sjukdom.

Vissa drabbas och andra klarar sig. För mig har det blivit kroniskt- dvs obotligt.

Fast jag gillar nog mer att greja med båtar än att segla.

Har jobbat med båtar på amatörnivå i mer än 50 år och har en bakgrund som elmontör.

Jag hade faktiskt en båt på Svinninge Marina i fem år, så jag känner till huvudragen i skärgården. Tyvärr kom jag allt för lite ut i ytterskärgården under de åren. Nu har vi en stuga nån styv mil norr om Åkersberga, men vi är aldrig där sommartid mer än i undantagsfall och då ytterst kort

Kan du bara bestämma dig var du vill ha flaggstången, så är det bara att göra  som jag beskrev. Var nogran och ha inte för brått. Övning ger färdighet och nån gång måste man börja. Det finns väldigt få som har tummen mitt i näven. I regel tror dom det bara för att de aldrig försökt.

Tack, då gör jag som du säger och försöker. Har borr på jobb, så får hämta den där i helgen och försöka fästa flaggan enligt dina instruktioner. Tack än en gång för dina utförliga och bra förklaringar. :)

Kan uppdatera med bilder när jag sätter igång med arbetet. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flagga och teakstång är nu inhandlad tillsammans med fäste och vanliga skruvar. 

Men hur kommer jag åt andra sidan med mutter? 

I captains gav de mig skruvar, däremot frågade jag om det inte är bättre med mutter, men då sade han att skruvar blir bra och att man ej kommer åt andra sidan ju. 

Stämmer ovan?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, jag förstår inte hur flaggstången ska fästas i fästet. Lägger jag in det i fästet måste jag först ta bort en mässingscylinder, då går flaggstången in, däremot sitter den löst där och går ej att spänna åt. Hur gör jag så att den inte flyger ut vid färd?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hela livet trott att flaggspel var såna där vimplar i lång rad på ett snöre som man hissar upp i masten så det ser ut som en bilförsäljares båt. Kanske snyggt men vad kalls det flaggspelet då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har hela livet trott att flaggspel var såna där vimplar i lång rad på ett snöre som man hissar upp i masten så det ser ut som en bilförsäljares båt. Kanske snyggt men vad kalls det flaggspelet då?

"Stor flaggning" eller "flaggning över topp"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stor flaggning.

http://www.nationalflagg.se/flaggregler-ombord.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ja det är ett ständigt problem i båtar där skrovet kan vara dubbelt, att komma åt på insidan, för att få dit en mutter.

Jag minns pulpiten på fördäck på en Monark 670 jag en gång hade. Det var svårt för en vuxen att komma åt på insidan. Men båtgrannen hade en liten pôjk på 6-7 år nånting, han skickades in under däcket med en 8 mm ringnyckel och kunde hålla emot då jag drog fast på utsidan.

Nä, du får väl dra dit den med plåtskruv då, och sikaflex inunder som Thalattha beskrev.

Jo det är så att det finns olika dimensioner på det jag i detta sammanhang kallar för "flaggstänger" (trots att jag vet att det heter något annat) hylsan är nog inte av mässning, snarate brons, men det spelar ingen roll här och nu, iallafall skall stången slipas ned såpass mycket att den med viss svårighet kan pressas ned i bronsringen, sedan skall denna ring passa precis med precision i själva fästet. Men jag vet att många slarvar med detta, och sätter stången direkt i fästet, så skall den sitta säkert även i sjögång.

Det är nu inte alltid dessa "flaggstänger" är gjorda av ädelträ, och oädlare trä sväller när det blir blött, och då kan det istället fastna i hållaren, därav bronsringen. Förvisso sväller även teak och mahogny, men inte lika mycket som våra inhemska träslag.

Men om du är osäker, så brukar ju flaggans lina bli rätt lång, även dess tamp då man "knutit" fast den i stången, och denna linans tamp kan du ju använda för att säkra flagga och stång med nånstans ombord, om det nu finns något att beslå denna i närheten av flaggstångshållaren.

Ja, har inte några högskolepoäng i "Nautiskt nonsens" men jag brukar vinnlägga mig om att använda någorlunda rätt ord ombord. Och salige far lärde mig att sitta i lovart och spotta i lä, samt att den delen det som blir över av en lina som blir över efter knopen kallas för "tamp". En tamp kan även vara en kortare lina, en förtöjningstamp som då är en avkapad del av en hel längd, och hela längder var när jag var ung egentligen en tiondels nautisk mil, 185,2 m, men sådana var opraktiska ombord, så 18,5 meter, avrundat uppåt, kallades då på vår båt för en lina. Kortare längder var tampar, men i verkligheten var det väl bara ankarlinan som var lång, och "tampen" som användes för avhåll in till land på andra sidan viken, var en tamp, trots att den säkerligen var 20-25 meter lång. Men jag misstänker att ordbetydelsen förändras över tid och även med dialektala skillnader. Salta Boken har jag inte läst, ännu....

Och den boken hade säkert inte den försäljaren på Blocket som hade som försäljningsargument att båten fått ett nytt "golv".... rätt ord är "durk".

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själva flaggorna heter signalflaggor och när man binder ihop dom och hissar dom traditionsenligt från för, göstakens topp,  över masttopp/ar till akter, flaggspelets topp,  kallas det stor flaggning eller flaggning över topp.

Dessutom skall flaggorna sättas i en specifik ordning nämligen  A B C 1 E F G 2 ..osv.

Sånt här är ju naturligtvis inte pissviktikgt, man kan göra/kalla saker som man vill, men ibland är det kul att vara lite korrekt. 

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Stort tack för alla svar! jag ska göra som Thalattha beskrev! 

Vill få upp flaggan innan helgen är slut iaf.

Redigerad av arrebarre

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

OK, jag förstår inte hur flaggstången ska fästas i fästet. Lägger jag in det i fästet måste jag först ta bort en mässingscylinder, då går flaggstången in, däremot sitter den löst där och går ej att spänna åt. Hur gör jag så att den inte flyger ut vid färd?

Det låter ju som att du fått fäste och flaggkäpp med olika dimensioner. Ringen ska sitta kvar på käppen och då passa perfekt i fästen, nån åtdragning ska inte behövas.

Hur mycker skiljer de sig i diameter ungefär?

Är de köpta samtidigt i samma affär skulle jag gå tillbaka dit och få bytt fäste eller käpp. Det ska inte vara nåt meck med det där.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det låter ju som att du fått fäste och flaggkäpp med olika dimensioner. Ringen ska sitta kvar på käppen och då passa perfekt i fästen, nån åtdragning ska inte behövas.

Är de köpta samtidigt i samma affär skulle jag gå tillbaka dit och få bytt fäste eller käpp. Det ska inte vara nåt meck med det där.

Hej

Själva fästet har en liten cylinder som sitter löst i den, den är exakt lika tjock som flaggans runda del som ska in i den, den går således inte in i fästet.

Om jag däremot tar ut cylindern i fästet så går flaggstången in, dock sitter den löst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Själva fästet har en liten cylinder som sitter löst i den, den är exakt lika tjock som flaggans runda del som ska in i den, den går således inte in i fästet.

Om jag däremot tar ut cylindern i fästet så går flaggstången in, dock sitter den löst.

Fila ner flaggstången så att den går in i mässingsröret som du fick med flaggstångsfästet.. När stången passar i röret så limmar du fast den i röret t.ex. med epoxilim så de sitter ihop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köpte ett fäste härom dan för puchpit.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1616

Avsett för 20 och 25 mm. Satt en plastbustning i för 20 mm. Den satt fast med en 5 mm skruv.

Lossade skruven och tog ur bustningen. Bara att stoppa i flaggan. Sitter lite löst, men klarade i alla fall dagens tur på ca 10 distansminuter.

Brukar alltid ha haft en tamp som jag surrat fast "flaggstången" med.

Kom på den smarta iden att jag skall skaffa en 5 mm vingskruv och sätta i hålet. Då kan jag låsa fast stången när den sitter på plats och enkelt ta loss den.

http://rostfribult.se/maskinskruv/Vingskruv-DIN_316-A4/

Vingskruv finns även i plast.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ogillar alla former av nationalism, och ser flaggor som lite för starka symboler för det. Därför avstår jag flagga på båt, liksom på andra håll.

Jag kan tänka mig att du skulle kunna ha en flagga som det står Sverige på istället. Inte så lätt att se som en flagga på långt håll förstås. SE kanske men får vara rätt stor för att lätt ses på håll.

Vi var i Norge en gång och övernattat vid en tom sommarstugebrygga och när vi gick därifrån hade jag glömt sätta upp flaggan. Efter en liten stund kom kustbevakningen och styrde mot oss. Tänkte först att de skulle kolla om vi varit ute på tjyvarstråt men såg att vi inte hade flaggan på.

När jag tog upp den vände båten och styrde vidare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ojojoj,vilka problem...........man häpnar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ogillar alla former av nationalism, och ser flaggor som lite för starka symboler för det. Därför avstår jag flagga på båt, liksom på andra håll.

Intressant.

Minns när jag var liten grabb och seglade med familjen på västkusten. Ett sant nöje att se båtar flaggade från tyskland, danmark, norge osv. Man vinkade vid möten och tänkte "hur långt skall dom gå? Var har dom varit? Tycker dom om vår skärgård? Hur lång tid tog det att segla hit?"

Kan fortfarande få samma känsla idag som vuxen. Men jag har nog aldrig osökt reflekterat över "nationalism" eller "symbol" om jag skall vara ärlig. Jag gräver inte så djupt utan tänker bara att det är fina färger och ger en skön (nostalgisk måhända) sommarkänsla som hör skärgården till. Bra så.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu för tiden ska man ju vara så konservativ och erkänna alla avarter så en regnbågsflagga kanske skulle pryda din båt?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Nu för tiden ska man ju vara så konservativ och erkänna alla avarter så en regnbågsflagga kanske skulle pryda din båt?

Jag har väldigt mycket fördrag med de flesta människor och dess olika sätt och läggningar.

Som du vet gillar jag ju tom dig.

Jag känner mig nog mer som Bohuslänning än som Svensk.

Den sk. Bohuslänska flaggan skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig för på min båt. Inte EU-flaggan heller och definitivt inte "regnbågsflaggan".

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig hissa en piratflagga under BB spridare - om nåt av de yngre barnbarnen absolut ville.

Vinterhalvåret är det inte ofta jag "hissar" den svenska flaggan på båten när jag är ute, men i regel alltid på sommarhalvåret och absolut på lite längre turer. Däremot har jag blivit väldigt slarvig med att ta ner den på natten när jag är ute och seglar. Är man i grannländerna måste man ju föra den Svenska flagga och värdlandets gästflagga - ensam - under SB spridare och norska, danska, åländska och finska gästflaggorna har sin givna plats ombord.

post-106994-0-05792400-1465201553_thumb.jpg

Sen slog det mig en tanke.

Köpte en L32;a i Stockholm och fick behålla båtplatsen. Nån tidigare ägare hade i princip köpt en av varje onödig pryl som fanns i båtkattalogen.

Seglade norrut andra sommaren (2002)och min yngsta dotter och hennes kille skulle komma till Öregrund och segla med oss ett par dar. Det fanns en sån där rengbågsfärgad vindstrut ombord, så jag hissade den så att de lättare skulle hissa båten. Hade inte en tanke på vad vissa tyder dess innebörd som. 

post-106994-0-44257500-1465202068.jpeg

Redigerad av Thallatha

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har väldigt mycket fördrag med de flesta människor och dess olika sätt och läggningar.

Som du vet gillar jag ju tom dig.

Jag känner mig nog mer som Bohuslänning än som Svensk.

Den sk. Bohuslänska flaggan skulle jag aldrig någonsin kunna tänka mig för på min båt. Inte EU-flaggan heller och definitivt inte "regnbågsflaggan".

Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig hissa en piratflagga under BB spridare - om nåt av de yngre barnbarnen absolut ville.

Vinterhalvåret är det inte ofta jag "hissar" den svenska flaggan på båten när jag är ute, men i regel alltid på sommarhalvåret och absolut på lite längre turer. Däremot har jag blivit väldigt slarvig med att ta ner den på natten när jag är ute och seglar. Är man i grannländerna måste man ju föra den Svenska flagga och värdlandets gästflagga - ensam - under SB spridare och norska, danska, åländska och finska gästflaggorna har sin givna plats ombord.

SCAN0274.JPG

Sen slog det mig en tanke.

Köpte en L32;a i Stockholm och fick behålla båtplatsen. Nån tidigare ägare hade i princip köpt en av varje onödig pryl som fanns i båtkattalogen.

Seglade norrut andra sommaren (2002)och min yngsta dotter och hennes kille skulle komma till Öregrund och segla med oss ett par dar. Det fanns en sån där rengbågsfärgad vindstrut ombord, så jag hissade den så att de lättare skulle hissa båten. Hade inte en tanke på vad vissa tyder dess innebörd som.

41941-8060e9d673f848cc86e3165f995e7e5a.jpeg

Nu var det ju inte dig jag riktade mitt svar till utan till trådskaparen, annars hade jag ju citerat dig som jag gör nu. Men ok jag gillar dig oxå Tommy, dock inte så till den milda grad att jag skulle hissa en regnbågsflagga jag heller. Och definitivt inte den "bohuslänska", en kamrat som tidigare var med här (Xander) för länge sedan har dock en sån på sin båt hissad när han kuskar omkring i omgivningarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte försöka montera flaggan idag, och försöka ha minst en genomgående skruv så flaggfästet och stången sitter på plats. Det svåra blir att komma åt undersidan med en mutter. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

"Lollipop, lollipop, Jolly Roger i topp"

Skaldade salige Lennart Hellsing i sin Sjörövarbok.

Jag har ofta förundrats över varför piraterna i Asterix äventyr för piratflaggan, Jolly Roger, den tillkom ju flera århundrader senare, en bakvänd kronologi. Men det är väl som på Medusas flotte, där dessa sjörövare en gång hamnar.

På land har vi ju röda eller gröna skyltar på bilen när det övningskörs, man borde ju ta efter detta på sjön, nybörjare, så kallade "sjö-övare" borde ju ha en egen flagg... Kanske inte då med ett kranium och korslagda benknotor, utan kanske en annan himla käck symbol.

Jag har alltid haft SSRS vimpel centralt placerad i signalmasten, under ankarlanternan.

Med annan båt i år hissades SSRS kvadratiska flagga istället, på sb- sidan, i VHF-antennen... Det blev inte så bra, då antennen gick sönder i den ökade belastningen av flaggan. Så nu för jag SSRS-flagga i radarmasten på sb-sida istället, är det korrekt?

Annars har jag seglat under bekvämlighetsflagg, några år hade jag Nepals flagga i aktern, den är cool, två trianglar, samt då svensk gästflagga.

Jag fick i present en gång "sillsalladen" tror jag den kallas, unionsflaggan, den svenska med den inre övre rektangeln innehållandes den norska. Den som förekom under unionen med Norge, nu är det ju nästan unionstider igen, sommartid, i Bohuslän, då det vajar en norsk flagga från var och varannan flaggstång i land. Ola, Greig och Marve med familjer köper upp landskapet bit för bit. En återerövring alltså. Vaddå fredsfördrag i Brömsebro? Här gäller det att bjuda över då fastigheter säljs. Men nuvarande unionsflagga är den norska, med infälld liten svensk flagga, troligvis helt inofficiell.

Men sillsalladen hissas inte, den provocerar för mycket, den ligger i förrådet i källaren.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Köpte ett fäste härom dan för puchpit.

http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=1616

Avsett för 20 och 25 mm. Satt en plastbustning i för 20 mm. Den satt fast med en 5 mm skruv.

Lossade skruven och tog ur bustningen. Bara att stoppa i flaggan. Sitter lite löst, men klarade i alla fall dagens tur på ca 10 distansminuter.

Brukar alltid ha haft en tamp som jag surrat fast "flaggstången" med.

Kom på den smarta iden att jag skall skaffa en 5 mm vingskruv och sätta i hålet. Då kan jag låsa fast stången när den sitter på plats och enkelt ta loss den.

http://rostfribult.se/maskinskruv/Vingskruv-DIN_316-A4/

Vingskruv finns även i plast.

Köpte samma fäste, men då satt det redan en lite skruv där, med räfflad yta, kanske den fallit bort på din?

Men du har ju skapat en ny lösning, där du får bättre grepp, troligen blir det även mer åtskruvat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tänkte försöka montera flaggan idag, och försöka ha minst en genomgående skruv så flaggfästet och stången sitter på plats. Det svåra blir att komma åt undersidan med en mutter. 

Har du nära till Bockholmen? (mitt emot Maria läroverken i Stocksund)

Du kan jag assistera dig med både borrmaskin och Sikaflex! :)

Redigerad av Niklas-L

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vi har ju begåvats med en landskapsflagga i Bohuslän, kanske andra landskap har fått en sådan också, men den ser "inte klok ut" den skulle jag nog inte kunna tänka mig att hänga ut (på båten alltså).

Jag håller fullständigt med dig. Den sk Bohuläns flagga är del helt fel heraldiskt sett och dels skär sig färgerna.

attachicon.gifbohuslans-flagga.png

Jag har ju jobba på Yngredsfors/Gullspång/Birka/Fortum och mycket med kundklagomål på olika sätt.

En dag ringde den dåvarande chefen för Bohuslän. En av hans bästa kompisar´s elpanna krånglade och hade fått för sig att det berodde på elverket. Chefen bad mig åka dit och tala med honom och även hänga på mitt instrument och kontrollera så att det inte var nåt med spänningen.

Killen var mycket trevlig och bjöd på kaffe, och under samtalet berättade han stolt att det var han som hade ritat den Bohuslänska flaggan.

Jag sa ingenting och definitivt inte att jag tyckte att den var det fulaste jag visste och en skam för Bohuslän.

Hur denna gräsliga skapelse kunnat få sån spridning kan jag inte begripa.

Jag håller (faktiskt) med Thallata i hans åsikter om Bohusläns flagga, den västsvenska däremot tycker jag är vacker.

Inte västsvenska dock... Västra Götalands flagga...

vastra-gotalands-flagga.png

Redigerad av Kenneth_SSSSS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du nära till Bockholmen? (mitt emot Maria läroverken i Stocksund)

Du kan jag assistera dig med både borrmaskin och Sikaflex! :)

Vore väldigt tacksam! :)

Jag är inte så långt ifrån, är på andra sidan. Vad kan det ta att köra båten till bockholmen? hmm

bockholmen.tiff

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...