Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
MyranSthlm

Fråga om förtöjning

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är nyblivna båtägare, totala noviser!

Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om inte bommen är för lång så blir det bäst att förtöja i den med 4 spring.

Snegla lite på grannarna gör.

Snart kommer säkert forumets vänlige nestor med en bild på hur det kan se ut.

/B

Redigerad av Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn?

Finns det så många fler sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tjöta inte nu Gubbe, klart det finns fler sätt, men inte så bra sett kanske ;)

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, insåg just att frågan lät lite märklig :) Vi har nu ett rep som går genom båda bommarna i fören och två rep i aktern. Men är som sagt novis på detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej,

Tjöta inte nu Gubbe, klart det finns fler sätt, men inte så bra sett kanske ;)

/B

Seriöst frågat, finns det fler sätt?

Här en variant med en hake i fören men tror inte det är så uppskattat av försäkringsbolagen. https://m.youtube.com/watch?v=9qHdPhkSSNQ

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir litet skillnad beroende på om bommarna är längre än båten eller vice versa. Eller?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En permanent tamp tvärs över y-bommarna som hindrar fören att gå i bryggan vid tilläggning är bekvämt, sen behöver man bara se till  att båten inte rör sig för mycket i sidled och längsled när man spänner upp tamparna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En permanent tamp tvärs över y-bommarna som hindrar fören att gå i bryggan vid tilläggning är bekvämt, sen behöver man bara se till  att båten inte rör sig för mycket i sidled och längsled när man spänner upp tamparna

Alla sätt är bra utom de dåliga.

Själv ligger jag på utsidan en Y-bom och har en akterboj på BB-sidan som jag tar till när det är dåligt väder. Storm eller orkan från Öster.

När jag lägger till tar jag den hopsatta akterände/akterspringet och lägger över SB`s skotvinsch. Sen lägger jag rodret dikt SB och låter motorn gå på tomgång framåt tills fören träffar pontonbryggan.  Är det lite mer vind från de förliga kvadranterna drar jag på gas så att båten trycks mot bryggan.

Sen kan jag i lugn och ro gå fram och ta förändarna, som ligger på bryggan, med båtshaken och lägga på knapen. Lägga motorn i neutral och sträcka upp akterändarna.

Fast har man ett rep mellan Y-bommarna kan man ju pressa båten mot det, så man inte skaver på bryggan.  ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...