MyranSthlm 0 Postad 2 Juni , 2016 Hej, Vi är nyblivna båtägare, totala noviser! Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Juni , 2016 (redigerade) Om inte bommen är för lång så blir det bäst att förtöja i den med 4 spring. Snegla lite på grannarna gör. Snart kommer säkert forumets vänlige nestor med en bild på hur det kan se ut. /B Redigerad 2 Juni , 2016 av Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2016 Hej, Vi är nyblivna båtägare, totala noviser! Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn? Finns det så många fler sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 2 Juni , 2016 Hej, Vi är nyblivna båtägare, totala noviser! Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn? Finns det så många fler sätt? Tjöta inte nu Gubbe, klart det finns fler sätt, men inte så bra sett kanske /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MyranSthlm 0 Postad 2 Juni , 2016 Haha, insåg just att frågan lät lite märklig Vi har nu ett rep som går genom båda bommarna i fören och två rep i aktern. Men är som sagt novis på detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 2 Juni , 2016 (redigerade) Hej, Vi är nyblivna båtägare, totala noviser! Vi har en snipa på 6.20 och y-bommar på båtplatsen. Vad är era tips om enklaste förtöjning? Rep i varje hörn? Finns det så många fler sätt? Tjöta inte nu Gubbe, klart det finns fler sätt, men inte så bra sett kanske /B Seriöst frågat, finns det fler sätt? Här en variant med en hake i fören men tror inte det är så uppskattat av försäkringsbolagen. https://m.youtube.com/watch?v=9qHdPhkSSNQ Redigerad 2 Juni , 2016 av pseudonym Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 2 Juni , 2016 Det blir litet skillnad beroende på om bommarna är längre än båten eller vice versa. Eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lamatu 12 Postad 2 Juni , 2016 En permanent tamp tvärs över y-bommarna som hindrar fören att gå i bryggan vid tilläggning är bekvämt, sen behöver man bara se till att båten inte rör sig för mycket i sidled och längsled när man spänner upp tamparna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 3 Juni , 2016 Här kommer en länk till en instruktionssida om y-bommar. http://www.gaso.nu/images/Y-bom.pdf /B 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thallatha 867 Postad 3 Juni , 2016 En permanent tamp tvärs över y-bommarna som hindrar fören att gå i bryggan vid tilläggning är bekvämt, sen behöver man bara se till att båten inte rör sig för mycket i sidled och längsled när man spänner upp tamparna Alla sätt är bra utom de dåliga. Själv ligger jag på utsidan en Y-bom och har en akterboj på BB-sidan som jag tar till när det är dåligt väder. Storm eller orkan från Öster. När jag lägger till tar jag den hopsatta akterände/akterspringet och lägger över SB`s skotvinsch. Sen lägger jag rodret dikt SB och låter motorn gå på tomgång framåt tills fören träffar pontonbryggan. Är det lite mer vind från de förliga kvadranterna drar jag på gas så att båten trycks mot bryggan. Sen kan jag i lugn och ro gå fram och ta förändarna, som ligger på bryggan, med båtshaken och lägga på knapen. Lägga motorn i neutral och sträcka upp akterändarna. Fast har man ett rep mellan Y-bommarna kan man ju pressa båten mot det, så man inte skaver på bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser