Gå till innehåll
tisdag 24 december 2024
CharlieNova

Motorn kyler bara när den går på varv

Rekommendera Poster

Min Mercruiser 350 Magnum har fått knäpp. När jag kör motorn så kyler motorn precis som den ska, ligger runt 65-75 grader. Men när jag sedan drar ner den på tomgång så sticker tempen och den varnar för överhettning. Varvar jag då upp den utan växel så kyler den igen...

 

Så den kyler alltså bara när den har varvtal och inte annars...

 

Någon som har någon idé? :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen impellern. Även om den ser bra ut när du har den i handen så kan gummit vara trött och inte fjädra ut armarna ordentligt.

 

Prova att byta impellern om det inte är gjort på ett tag.

 

Om det redan är gjort i närtid så kan det vara ett stift/ pinne som gått av så att den inte följer med drivaxeln utan bara följer med hjälpligt när det blir mer varv. Beror lite på hur just den impeller typen är konstruerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla pumphuset och framförallt kulissen (som böjer vingarna) och locket. Är de nedslitna klarar den inte att pumpa även med bra impeller på låga varv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du haft av drevet, bytt slang eller liknande? Kan vara att den drar lite tjuvluft någonstans?

 

Du skriver inte om den är sjö- eller sötvattenkyld. Jag hade en trasig topplockspackning på en V8'a en gång vilket skapade ett mottryck som gav samma problem. Öppnade man locket på expansionskärlet och släppte på trycket så gick tempen ner direkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vingar från en trasig impeller som sitter någonstans och stryper flödet.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma fenomen vid ett tillfälle och det visade sig för mig vara sjövattenfiltret som inte tätade helt i locket. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har forskat lite och det första jag bör göra är att byta impeller. Tyvärr är det fullt upp på alla varv och jag kan inte få hjälp förrän i Juli. Men efter att kollat runt lite så känns det som ett hyfsat enkelt ingrepp då impellerhuset sitter i motorrummet. Kan  någon bekräfta detta? Får en känsla att det bara är att hitta impellerhuset, skruva isär detta  och sedan byta impellern. Är det så lätt eller finns det något annat jag bör tänka på? 

 

Antar att det sitter över vattenytan så då bör det väll inte ta in vatten under bytet?

,

Tacksam för all hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du sötvattenkylning med helsystem så sitter det en extern vattenpump längst ner under motorn på på vänstra sidan framifrån sett. Den den sitter inte över vattenytan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt impeller idag och dessvärre var den bra och felet bistår...

 

Nu får jag köra på nästa felkälla och det är att det är veck på någon slang från drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bytt impeller idag och dessvärre var den bra och felet bistår...

 

Nu får jag köra på nästa felkälla och det är att det är veck på någon slang från drevet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min Mercruiser 350 Magnum har fått knäpp. När jag kör motorn så kyler motorn precis som den ska, ligger runt 65-75 grader. Men när jag sedan drar ner den på tomgång så sticker tempen och den varnar för överhettning. Varvar jag då upp den utan växel så kyler den igen...

 

Så den kyler alltså bara när den har varvtal och inte annars...

 

Någon som har någon idé? :-(

 

Kan nog vara helt normalt motorbeteende, svårt att avgöra på din knapphändiga beskrivning.

[För kör man exempelvis fullgas i timtal och sedan direkt går ner på tomgång - eller ännu extremare stänger av motorn helt - så får man räkna med överhettningssymtom. Det lagras restvärme i motormetallen och allmänt inom motorrummets isolering efter långvarigt högvarv, och vid plötslig tomgång hinner kylsystemet inte med. (Både sjö- och cirkulalations-pump är nog i ditt fall varvstalsberoende, i bägge fallen försämras kylförmågan då varvtalet minskar?)]

 

Kan vara så att din motor funkar helt okej, men att du inte läst på ordentligt i motorns bruksanvisning? Där står nog nåt om att succesivt minska varvtalet efter långvarig hårdkörning för att ta ner tempen varsamt? Bara en fundering men men.

 

Du är nybliven ägare till denna båt förstår jag av dina forumtrådar HÄR & HÄR. Kan alltså knappast avgöra ifall detta "fel" är något nytt eller om denna motor alltid uppfört sig så. Kanske inte heller avgöra ifall "felet" är normalt för motor- och installationstyp?

Hmm... vore möjligtvis bra med mer exakta uppgifter angående gaspådragets storlek och tiden för detta (ansamling av värme) och hur hastigt du sedan sänker till tomgång (kanske puttrar du inte in några minuter i nån hamn utan tvärstoppar vid nån boj)?

 

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp, det stämmer att jag är ny på sjön! Men någonstans måste man ju börja och jag vill lära mig!

 

Hade båten förra säsongen, så det här är inte ett normalt beteende.

 

I hamn och när jag åker så ligger tempen på 65-70 grader, allt går perfekt. När jag sedan drar ner till tomgång/lågt vara så tar det några minuter sedan sticket tempen över 90 grader och motorn larmar.

 

För att motverk att den överhettar, kan jag då gasa utan växel alternativ dra på gas... Den kyler då och motortemp går ner till 65 grader väldigt snabbt.

 

Något annat man vill veta för att lättare kunna felsöka?!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore bra med verkstadshandboken, men Mercruiser har litet förvirrande beteckningar.
Ungefärlig ålder, är den 4-cylindrig, har du värmeväxlare med helsystem som NiclasO undrade i inlägg #9?
Kanske kan du själv leta upp och länka rätt manual från boatinfo.no, finns ett 40-tal Mercuiser att välja mellan?

För just 3-liters (185 kubiktum) hittar jag två motormanualer (nr 13 och nr 26) men ingen nämner ordet "magnum". För själva Bravo-drevet finns i alla fall manual 11.

I denna reservdelssajt finns f.ö. en lista över modeller om man scrollar ner litet, kan kanske göra det lättare med identifiering.
Här ett inlägg som beskriver hur man hanterar boatinfo, kan vara litet yxig. Paddor och mobiler funkar väl f.ö. inte alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft båten inne på varv och efter mycket felsök utan att hitta något fel så märkte man att en slangklämmar inte var helt tätt utan drog in lite luft. Man åtgärda det och efter jag hämtat båten fungerade allt mycket bättre. Men när jag kom i hamn så kom jag ner på jorden igen, motorn gick upp i temp och larma. Så nu är jag tillbaka på ruta ett.

 

Är en V8 med sjövattenkylning 2007. 

 

Vad gör man? :-(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ger mig in på djupt vatten här då jag inte kan något alls om drev och mercruser.

 

Men så här hade jag gjort. Först hade jag sett till att kontrollerat flödet, i mitt fall hade jag helt sonika tagit av slangen efter kylet och observerat flödet vid tomgång kontra gas. Kommer det onormalt lite vatten vid tomgång så vet man ju att det inte är fråga om något termotstatfel eller annat utan man är säker på att det är ett flödesfel.

 

Om man kan konstatera flödesfel så finns det ju ett antal fel. Om man tar bortser från de eventuella drevspecifika felen(som jag inte vet något om) så kan man väl dela upp det i pumpfel eller någon form av stopp.  Om du har något form av stopp, tex impellerbit i kylet, så kanske du kan hitta det genom att pröva dig fram med att tycka genom vatten och hitta motstånd. Om du kör vatten bakvägen så kan ju biten i bästa fall lossna.

 

Även ifall du har bytt impeller så kan även impellerhuset vara kastt och behövas bytas. På min motor när jag köpte den, satt förövrigt fel impellerhus på, vilket medförde att jag monterade fel impeller, då kom det inget kylarvatten vid tomgång. Nu har ju jag fördelen att se kylarvattnet så det märktes på direkten. Det var bara till att byta hela impellerhuset. Därefter var allt frid och fröjd.

 

Jo, kolla även så att ingen kran till sjövattensintaget står halvöppet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som inlägget ovan antyder, arbeta dig punkt för punkt, från vattenitaget till där kylvattnet lämnar båten, i samma riktning som vattnet går.

Var konsekvent inget hoppande fram och tillbaka utan följ vattnets väg!

 

 

Kalle

 

Hoppa inte över slangar, det kan sitta saker i någon krök som hämmar flödet!

 

Redigerad av Pentax

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Under säsongens sista vecka så hittade jag felet. Det visade sig vara en plastbit (sådan som sitter längst ut på en slangklämma) som hade letat sig in i kylsystemet. Jag hittade den i termostathuset av en slumo och efter jag rengjort samt tagit bort denna så fungerade kylningen kanon.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...