Gå till innehåll
torsdag 19 december 2024

Rekommendera Poster

Tjena! Har köpt en draco 2000 med en Mercuriser v6 som motor, men har dock ett stort problem! :S

Jag har renoverat hela drevet(allt förutom lager till drivaxeln) och bytt limpor, knäna och tändsift, termostat, eftersom att det har läckt in vatten i oljan. (Gråolja) Men efter många oljebyten och filterbyten läcker det fortfarande in vatten, vad kan vara felet?!

Det blir övertryck i oljehuset så att övertrycks ventilerna börjar släppa ut oljan. Och när man drog upp oljestickan direkt efter att motorn varit igång i några minuter så droppar det vatten ur röret.

Vad/vart ska man leta efter? och hur kan man felsöka efter eventuella läckage?

Vill gärna ha lite tips då jag vet att de kan va allt från sprickor i motorblocket eller att en limpa läcker.

 

Tacksam för alla tips å svar

Mvh Josef

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur är passformen på packningen mellan limpa o knä?

Kan ju säga att jag fick vatten i motorn (V6:a visserligen VP men i grunden samma som Mercruiser) nu i vår efter byten av limpor o knän.

Packningen mellan limpa o knä felgjord, HGE avgasdelar packning Sierra vilken ger nästan noll i tätyta från vattenkanal in till avgaskanalen på limpan.

Jag misstänker att du har flödesbegränsade packningar mellan limpa o knä.

 

Skruva isär knät från limporna och kolla om du har vatten i avgaskanalen, kostar 2 nya packningar, men är det torrt kan du troligtvis utesluta avgasdelarna

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget.

 

/B

Ska undersöka detta! :) du råkar inte veta något sätt att testa eller se ifall topp-blocket är sprucket?

tack för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget.

 

/B

Ska undersöka detta! :) du råkar inte veta något sätt att testa eller se ifall topp-blocket är sprucket?

tack för svar

 

Man får ta isär och titta. Börja med att lyfta insuget och kolla i lyftargalleriet där man ser utsidan av cylindrarna "från insidan", klassiskt ställe för sprickor om man fuskat med konservering eller dragit topparna för hårt, eller med för korta bultar, eller en kombination.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja gärna med enklare tester istället för att riva.

Gör ett kompressionstest samt titta på tändstifterna om dom har olika färger osv. Börja i rätt enda:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...