Mercrusier 0 Postad 1 Juni , 2016 Tjena! Har köpt en draco 2000 med en Mercuriser v6 som motor, men har dock ett stort problem! :S Jag har renoverat hela drevet(allt förutom lager till drivaxeln) och bytt limpor, knäna och tändsift, termostat, eftersom att det har läckt in vatten i oljan. (Gråolja) Men efter många oljebyten och filterbyten läcker det fortfarande in vatten, vad kan vara felet?! Det blir övertryck i oljehuset så att övertrycks ventilerna börjar släppa ut oljan. Och när man drog upp oljestickan direkt efter att motorn varit igång i några minuter så droppar det vatten ur röret. Vad/vart ska man leta efter? och hur kan man felsöka efter eventuella läckage? Vill gärna ha lite tips då jag vet att de kan va allt från sprickor i motorblocket eller att en limpa läcker. Tacksam för alla tips å svar Mvh Josef Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 1 Juni , 2016 Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 1 Juni , 2016 (redigerade) Hur är passformen på packningen mellan limpa o knä? Kan ju säga att jag fick vatten i motorn (V6:a visserligen VP men i grunden samma som Mercruiser) nu i vår efter byten av limpor o knän. Packningen mellan limpa o knä felgjord, HGE avgasdelar packning Sierra vilken ger nästan noll i tätyta från vattenkanal in till avgaskanalen på limpan. Jag misstänker att du har flödesbegränsade packningar mellan limpa o knä. Skruva isär knät från limporna och kolla om du har vatten i avgaskanalen, kostar 2 nya packningar, men är det torrt kan du troligtvis utesluta avgasdelarna Redigerad 1 Juni , 2016 av Gelis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mercrusier 0 Postad 1 Juni , 2016 Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget. /B Ska undersöka detta! du råkar inte veta något sätt att testa eller se ifall topp-blocket är sprucket? tack för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bobba 54 Postad 2 Juni , 2016 Topplockspackning, sprickor i topp-block brukar ju vara klassiker i sammanhanget. /B Ska undersöka detta! du råkar inte veta något sätt att testa eller se ifall topp-blocket är sprucket? tack för svar Man får ta isär och titta. Börja med att lyfta insuget och kolla i lyftargalleriet där man ser utsidan av cylindrarna "från insidan", klassiskt ställe för sprickor om man fuskat med konservering eller dragit topparna för hårt, eller med för korta bultar, eller en kombination. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 2 Juni , 2016 Börja gärna med enklare tester istället för att riva. Gör ett kompressionstest samt titta på tändstifterna om dom har olika färger osv. Börja i rätt enda:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser