milky 1 Postad 1 Juni , 2016 HejHar en Myra 21 med en MD2x med en dynastart som hade fått missljud en efter vintern, den den plockades ner och lagren byttes, men vid återmontering fungerar allt helt konstigt.Vissa gånger laddar den som den ska och vid nästa start lyser ampere-lampan om att den inte laddar.Jag vet om att problem med laddrelät inte är ovanligt, men det är ytterst osannolikt att det skulle börja krångla just nu när man bytt kullager, eftersom den fungerar i 47 år tidigare.Uppe på detta så har elsystemet börjat krångla i samband med detta, t ex så visar tankmätaren tom tank, trots att den är i det närmaste full.Någon som har koll på hur elsystemet kan vara kopplat och vad som kan vara fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2016 Häng på en växelsrömsgenerator, och använd bara dynastarten till start. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
milky 1 Postad 1 Juni , 2016 Men det förklarar inte hur tankmätaren kan sluta fungera eftersom den går via batterisystemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 973 Postad 1 Juni , 2016 Låter som ett jordfel. Jordar dynastarten ordentligt i motorblocket efter återmonteringen? Har Du kommit åt någon annan kabel vid arbetet i motorrummet? /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 1 Juni , 2016 En äldre tankmätare brukar med tiden få stora problem med rost, Det är nog en tillfällighet att det uppstod samtidigt med att dynastarten krånglade. Vad jag ville framföra med mitt tidigare inlägg var att du kanske skulle fundera på att uppgradera ditt elsystem, Idealiskt att låta dynastarten bara sköta starten, får du den att ladda någorlunda så har du ju fått två separata elsystem utan att behöva krångla med skiljerelä. En ny/begangnad generator till förbrukningen, och lite översyn av befintlig instalation. Efter 47 år är nog mycket i behov att bytas ut eller ses över. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 2 Juni , 2016 Hej! Dynastarten är rätt smart i sig men har nackdelen att den laddar inte så mycket. Normalt klarar den kanske max 10 A eller så. Men batterier behöver ström under lång tid för att laddas. Även om en generator kan lämna säg 50 A så tar inte batteriet emot mer än det orkar omvandla till kemisk energi. När batteriet är nästan fulladdat så går det kanske bara några få A in oavsett att generatorn kan ladda kanske max säg 50A Så dynastarten laddar lagom mycket under normala förhållanden. Jag startar säsongen med ett fulladdat batteri å det är lika full på hösten vid upptagningen. 5-10 minuter körning laddar tillbaka det lilla som starten tog. Men har man en massa andra förbrukare, ja då gäller tipset att montera en extra växelströmsgenerator å ett extra batteri så det blir två separata system. Men till din fråga/problem nu. Antar å är nästan säker på att kontakterna till regulatorn har fått en kyss i samband med att dynastarten togs bort/demonterades. Sedan kan man vid återmonteringen förväxlat ledningarna? Vanligt fel! När generatorn gick dåligt kan kontakterna ha blivit "brända" i regulatorn. Då skall man ta loss kåpan å sedan med en liten bit 500 våtslippapper slipa kontakterna å torka bort dammet. Tvätta med T-röd. Men rör inte själva inställningarna på alla relän . Slutligen så kan magnetiseringen på själva maskinen, järnet, blivit vajsing, tappat magnetismen. Då måste järnet magnetiseras om. Enklast är faktiskt att när allting är rätt anslutet så trycker man manuellt med "våld" ner det sk backströmsrelät korta stunder, 2-3 sekunder. "Tändnngen" måste naturligtvis vara på! Var beredd att relät vill fastna i det läget så pilla isär det omedelbart!! En glasspinne är perfekt redskap för det. Inte järnskruvmejsel. Upprepa detta ett par tre ggr så har järnet blivit magnetiserat åt rätt håll/polaritet. (Jag har byggt om engelska bilar med plus till jord till normala minus, Lucas system, å då måste man magnetisera om generatorn just så här.) Sen har du tankgivaren. Antingen har den fått en "kyss" pga felkopplingen eller är fortfarande "felkopplad" eftersom kablarna är förväxlade. Den får då troligtvis + från två håll Då kan den inte visa nått. Det är ju så laddningslampan fungerar faktiskt. Men det kan naturligtvis ha lämnat in å av en tillfällighet just nu som Pentax skrev. Sedan har du lite mera långsökta fel som att det ligger å skaver trådar inuti i maskinen, vanligt att man slarvar med kolen så tråden ligger mot godset. Eller att det ligger en massa kolpulver, de gjorde inte rent vid lagerbytet, vanligt slarv. Eller att du har bara glappkontakt nånstans. Till skillnad från växelströmmare så har man inte sönder några dioder, det finns inga, om batteriet kopplas bort ett ögonblick å andra likn. fel, men glappet gör att det laddar inte. Börja med att kolla sånt. Rengör anslutningarna till relät först. Jag har nånstans ett elschema för dynastarten å relät men hittar inte det just nu. Kan leta å lägga upp senare om det behövs. Annars finns det ute på nätet men jag har inte adressen. Lycka till. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juni , 2016 Hej, felet uppstod ju i samband med "ingrepp i dynan", alltså bytet av lagren. Så förmodligen kan man i första hand misstänka fel inuti dynan snarare än kabelfel typ jordfel?Normalt fixar man nog i samband med lagerbyte den släpbana där de fjäderbelastade kolen skall ge ha god elektrisk kontakt. (Man filar ner de små isolerande mellanrummen mellan de enskilda kollektorerna, ett bågfilsblad sägs ibland duga som primitiv fil, detta förmodligen eftersom isolermaterialet kan smetas runt och allmänt störa den viktiga kontakten kol-kollektor? Hela kolets yta måste pressas mot kollektorn, annars blir det dålig kontakt.)Vid riktigt slitna kollektorer/ commutators har kolen grävt en bana som bör svarvas bort. Svarven återställer rundheten (tänk på att dynan tvingas rotera uppåt 10000 varv per minut vid laddning, kan ju börja studsa ohejdat om rotationsbanans cirkel är minsta orund.) I bilden nedan syns också en tydlig slitagetröskel enligt pilen, och ifall du bytt lagren utan tanke på detta så kan det axiella spelet ändrats så släpkolen nu tvingas klättra upp på tröskeln.Vete katten, men föreslår mer fokus på släpkolens trivsel. Felet uppkom ju efter lagerbyte, kanske utförd utan närmare tanke på kolens trivsel och funktion. (Alltså på en måhända svårt sliten commutator med tydlig slitageklack enligt bilden, det axiella glappet i dyna kan nog lätt ändras ganska mycket (typ nån millimeter nästan) beroende på hur man pressar i de nya lagren??) [Ps. Pentax tips om separat laddning via ny växelströmmare (alternator) är mycket tänkvärd och vanligt förekommande konvertering, och dynan är en kompromiss som nog klarar startmotorfunktionen bättre än laddningen. Men inte desto mindre så kan man väl fortfarande klara sig med "usla maxladdningen" 11 A och maximerad batterikapacitet 60 Ah? Gammaldags javisst, men alla har väl inte frysboxar och gudvetvad? (Förmodligen ligger beslutet inför eventuell AC-konvertering nånstans också hos behovet av akut-starter, kort sagt ifall man har en en startvev?) Stora motorer kan knappast vevas igång - som dessa små som normalt utrustats med dyna/startgenerator. Tillkommer i så fall dubblerad batteribank, skilje-relä-diod mm. Mitt råd; den som har en liten motor som lätt kan nödstartas med vev - och som klarar sig med ett enda 60 Ah batteri - kan gott klara sig med dynans ynka laddning!?] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
milky 1 Postad 2 Juni , 2016 Hela tankmätaren i tanken och visardelen är splitternya, bara 2v gamla och de funkade fint fram tills nu när dynastarten blev nerplockad, märkligt nog.Kablarna är olikfärgade och vissa märkta, samt fotograferade innan den monterades ner så det är rätt ihopkopplat.Kolen är nya också och det verkar inte vara några direkt fel på den, för utom att den laddar ibland och ibland inte.Startrelät och laddningsrelät, är de kopplade så att det kan uppstå sådana konstigehter i båtens elsystem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 2 Juni , 2016 (redigerade) Milky skrev: Kolen är nya också och det verkar inte vara några direkt fel på den, för utom att den laddar ibland och ibland inteHmm... försökte just i inlägget ovan att fokusera på kolens släpbanor, dess rundhet (vid 10000 varv kan de som sagt börja studsa vid minsta orundhet, kanske därmed ytterligare förstärka slitagete så att "skapandet av orundheten" därmed accelereras.)Men förmodligen långt viktigare: skapa en eventuell slitagetröskel hos kommutatorns släpbana axiellt enligt min bild tvingar släpkolet att "klättra" litet. Eftersom du verkar ha rätt dålig koll...Hmm... Ta inte illa upp men en kontakta gärna någon firma som kan detta med båt- eller bilgeneratorers inre!I Göteborg skulle jag exempelvis föreslå att kolla hos firman "AutoMagnet", men på din okända ort finns kanske nån annan lokal firma där nån gammal räv fortfarande begriper detta med den uråldriga dynan? (Knappast nån idé för mig att helt amatörmässigt försöka ta upp fundamentala trivselfrågor hos släpkol här kan jag märka, försök alltså lämna in den till en lämplig firma där nån äldre räv kanske fortfarande jobbar kvar!)Eller konvertera till AC-alternator, eller kanske ännu hellre/modernare... byt till enbart solpanel-laddning och strunta i motordriven laddning helt och hållet? Redigerad 2 Juni , 2016 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 2 Juni , 2016 Jag tycker att Thomas har en poäng i kolens anliggning efter lagerbyte, väl värd att undersöka. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 3 Juni , 2016 Hej igen! Om kablarna är rätt kopplade vid återmonteringen så skulle jag satsa en tia på att relät har hängt sig. Det finns inget "startrelä" å "laddningsrelä" de hänger ihop alltihopa. Därav min långa förklaring tidigare.Du bör nog ha ett schema. Det Thomas pratar om att det kan studsa på den valk efter gamla kolen är visserligen sant å rätt om axeln inte ligger i samma läge. Men det skall ändå inte ge det fel som du beskriver. Å det snurrar inte ens i närheten av 10 tusen varv. Huga. Kanske max 4-5000. Men kan va värt att kolla att kollektorn är okej. Om du skall använda bågfilsblad att rensa mellan kopparytorna i kollektorn så slipa ner bladet lite för det är för tjockt. Vinkelslip å stadig hand behövs. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ruskpricken 214 Postad 3 Juni , 2016 Hittade bara min egen pappeskopia men här kommer en hemsida med kopplingsschemat. http://www.mysigma.dk/korsor/img/dynastart.jpg Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser