thundergod 101 Postad 9 Juni , 2016 Glömde en sak. OT som mycket annat i tråden, men iaf. Båtägare och båtlivet är såklart ett klockrent objekt att ge sig på för miljöpartister och vänstermänniskor. I stort sett alla båtar är ju "lyxbåtar" och det är bara "rika" som åker båt. Tyvärr blir det nog flera ogenomtänkta regleringar och pålagor för båtlivet framöver. Glömmer aldrig när Aftonbladet med stora rubriker benämnde kungens Nimbus 19 nova som "Kungens lyxbåt". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 Förhållandet bil/stor båt är väl detsamma nu som "då". Soppan kostade ca 1kr/liter i slutet 60-tal början 70... då tjänade industriarbetare runt 10kr/h. Så 10 liter soppa för 1h bruttolön ca. Vad kostar soppan idag. 15kr? Man tjänar väl ca 150kr brutto? Så där är det väl egentligen ingen big deal? Tror prisfall, intresse mm. Beror mer på "beroendet" av högre status, komfort idag och mycket mer konkurrens av annat, som nån tidigare varit inne på. Så köp den båt du tycker är värd peng/nöje-nytta. Räkna inte med att få tillbaka si eller så mycket. Då blir du inte deprimert.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 11 Juni , 2016 (redigerade) God poäng Caribic angående kostnader nu och då. Sedan har jag en reflektion kring andrahandsvärde på saker, oavsett om det är en båt eller något annat, och det är att vi ofta oroar oss för detta utan att se värdet i det vi har. Alla kaptitalvaror förlorar i värde över tid, men det är HELT ointressant tills den dagen vi vill sälja. Och den värdeminskning vi ser skall ALLTID ses i ljuset av den LIVSKVALITET vi uppnått under samma tid. I min värld, livskvalitet är värt mer än allt annat, och när vi köper båt, varför fundera på andrahandsvärdet det första vi gör? Hur kan vi njuta om detta skall gnaga i bakhuvudet? Fan, vi lever bara en gång. Sedan har vi fastighetsmarknaden, som är helt tvärt om, men det är en helt annan historia......... Redigerad 11 Juni , 2016 av ziggemannen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 13 Juni , 2016 Miljöengagemang appliceras bäst (enklast) på andras livsval. Det finns ALLTID giltiga motiv till egna val. Men helst skall man slippa motivera det alls. Lex Romson exemplifierar detta. men hon är knappast ensam. Släng i lite nyspråk så är vi inte långt från det som Orwell kallade "ett varningsexempel, inte en instruktionsbok" Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Olleman82 113 Postad 13 Juni , 2016 God poäng Caribic angående kostnader nu och då. Sedan har jag en reflektion kring andrahandsvärde på saker, oavsett om det är en båt eller något annat, och det är att vi ofta oroar oss för detta utan att se värdet i det vi har. Alla kaptitalvaror förlorar i värde över tid, men det är HELT ointressant tills den dagen vi vill sälja. Och den värdeminskning vi ser skall ALLTID ses i ljuset av den LIVSKVALITET vi uppnått under samma tid. I min värld, livskvalitet är värt mer än allt annat, och när vi köper båt, varför fundera på andrahandsvärdet det första vi gör? Hur kan vi njuta om detta skall gnaga i bakhuvudet? Fan, vi lever bara en gång. Sedan har vi fastighetsmarknaden, som är helt tvärt om, men det är en helt annan historia......... Det där är en jätteintressant kommentar som jag avundas dig på att du kan leva efter Jag värderar och räknar på det mesta jag köper och gör och självklart också med båt. Jag kan inte bara säga "Det ger mig livskvalité" utan jag behöver lägga till "...som kostar mig ca 40 000 per år" eller vad det nu handlar om. Lustigt att du dessutom nämner fastighetsmarknaden som är väldigt intressant i sammanhanget. De senaste 20 åren är det iaf så att om man omsatt alla pengarna som båten kostat varje år och lagt dessa på "mera lån" och därmed dyrare hus skulle man sitta på en mindre förmögenhet idag med all värdeökning det skulle inneburit. En utopi mer eller mindre eftersom man inte kan se in i framtiden men ändå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 13 Juni , 2016 God poäng Caribic angående kostnader nu och då. Sedan har jag en reflektion kring andrahandsvärde på saker, oavsett om det är en båt eller något annat, och det är att vi ofta oroar oss för detta utan att se värdet i det vi har. Alla kaptitalvaror förlorar i värde över tid, men det är HELT ointressant tills den dagen vi vill sälja. Och den värdeminskning vi ser skall ALLTID ses i ljuset av den LIVSKVALITET vi uppnått under samma tid. I min värld, livskvalitet är värt mer än allt annat, och när vi köper båt, varför fundera på andrahandsvärdet det första vi gör? Hur kan vi njuta om detta skall gnaga i bakhuvudet? Fan, vi lever bara en gång. Sedan har vi fastighetsmarknaden, som är helt tvärt om, men det är en helt annan historia......... Det där är en jätteintressant kommentar som jag avundas dig på att du kan leva efter Jag värderar och räknar på det mesta jag köper och gör och självklart också med båt. Jag kan inte bara säga "Det ger mig livskvalité" utan jag behöver lägga till "...som kostar mig ca 40 000 per år" eller vad det nu handlar om. Lustigt att du dessutom nämner fastighetsmarknaden som är väldigt intressant i sammanhanget. De senaste 20 åren är det iaf så att om man omsatt alla pengarna som båten kostat varje år och lagt dessa på "mera lån" och därmed dyrare hus skulle man sitta på en mindre förmögenhet idag med all värdeökning det skulle inneburit. En utopi mer eller mindre eftersom man inte kan se in i framtiden men ändå... Just det där att lägga till "...som kostar..." är ju vårt tids stressfaktor. Vad är pengar värda om dom inte används? Inte ett skvatt. Vi jobbar och sliter ett helt liv, och hela tiden mäter saker i pengar. 40000 eller 100000, spelar det roll? det är siffror i livet som aldrig kan mätas mot vad man får ut av livet. Visst, alla har inte en massa pengar, men behöver man göra allt på en gång i livet? Det är alltid prioriteringar, men dom bör göras utifrån drömmar, inte utifrån vad det kostar. Min syn iallafall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 372 Postad 13 Juni , 2016 Man kan räkna på andra sätt också. Summera (det man nyttjar av) alkohol, tobak, godis, biobesök, uteätning, besök på andra nöjesinrättningar, semesterresor (inte med egen båt då), dagsutflykter med bil, besök på idrottsevenemang, konserter, dyrare hemelektronik (bortom en enklare TV, och en normal mobiltelefon per vuxen), osv. Det man skulle kunna kalla för "lyxkonsumtion" eller "nöjeskonsumtion". För en typisk svensk familj landar summan säkert mångfalt över vad även en ganska fin familjesegelbåt kostar att äga och sköta om, och sen använda ett antal veckor och helger om året. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser