Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
Olleman82

Värdeminskning på motorbåt, vad tror ni?

Rekommendera Poster

Har googlat runt massor på värdeminskning på båt men det finns förvånande lite information om detta. Någonstans läste jag 4% årligen på inköpspriset men det är naturligtvis bara en bland många fingervisningar.

 

Många hävdar att prisfallet på begagnatbåtar är över "för den här gången" och bottnade någon gång kring 2015 men hur ska man egentligen tänka med värdeminskningen och finns det objekt som är bättre att köpa i det avseendet än andra?

 

Såg tex den här artikeln som är rätt intressant tycker jag. Maximen kan man idag få för ungefär vad den en gång kostade i nominella siffror trots att det är precis den här typen av båtar som tagit riktigt mycket stryk under de senaste årens prisnedgångar. Baylinern däremot kostar idag inte ens hälften av nypriset och då är antagligen motorn bytt dessutom. Det finns naturligtvis flera saker som gör jämförelsen orättvis, olika årsmodeller, varumärken osv osv men skulle man kunna ana att det fortfarande är bättre ur värdeminskningsynpunkt att köpa nordiskt från tex 90-talet? Kanske en Nimbus 3000/3003 än tex 10-20 år nyare amerikanare? Detta trots att nimbusen fortfarande 25 år senare fortfarande inte haft någon nominell värdeminskning?

 

....eller är det så att folk inte längre vill ha de gamla dieslarna från tidigt 90-tal med allt fler motortimmar på sig och som knappt ens orkar upp i plan och att nästa stora värdeminskningsvåg slår mot just den typen av båtar till fördel för mer snabbgående, nyare dito?

 

Skulle man vara lite pessimist skulle man också kunna slänga in lite världsekonomi i ekvationen. Tittar man på börsen och hur den utvecklats den senaste tiden vore det inte alls konstigt om vi fick en ordentligt sättning eller tom en andra finanskris, eller varför inte en bostadsbubbla - vad händer då med begagnat priserna?

 

Jag är väldigt nyfiken på att höra andra tankar på det här området. Få verkar ens vilja erkänna att båtar har en värdeminskning, kanske allra minst branschen själva. Men på ett sätt har de ju rätt...Maximen har man ju kunnat ha sedan ny och fortfarande mer eller mindre få igen de nominella pengarna.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jep... det finns väl hur många sätt att tänka på som helst.

VArför ska du köpa båten?

Hur och hur mycket ska du använda den?

Hur mycket är varje dag värt, för dej/ er?

Om du klurar på det kan du lägga upp en rimlig (såhär mycket max, får jag tappa under de år jag har båten)

 

Min Budget:

JAg tänkte såhär...  när jag köpte för mej dyrare båt för typ småhushuspris.

Räknade på att jag har den i 10 år och kalkyllerade därefter.

Om jag tappar 1/2 av pengarna på den tiden, överlever jag den smällen?

 

Kollade hur mycket jag behöver lägga undan om jag spar den summan ett separat konto, plus lika mycket till för underhåll, prylar mm. 

Vi kom fram till att vi kan avvara den pengen.

Säljer jag båten för 1/2 priset om tio år har jag.. samma peng kvar.
Använder alltid pengar från det kontot till båtrelaterade utgifter. Då håller jag järnkoll på alla båtkostnader och kan löpande avgöra om det är "värt det".

Det "växer" på uh, delen av kontot, så snart har jag till nya segel.

Känns inte som jag räknat bort mej iaf. Om jag, den dagen vi säljer båten, får hyfsat betalt, så är det ju en bonus. Under halva inköpspriset... ser jag som förlust... HAr jag båten i 20 år kan jag ju bara gå med vinst för då kan jag ju sälja den gratis.. =)

DÅ har förmodligen underhållet kostat mycket mer än båten i sig..

Så.. hur länge ska du ha båten, hur mycket ska du använda.

Beroende på hur dyr båten är kan ju värdeminskningen bli en procentuell bisats.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De flesta motorbåtar med inombordare är marginellt mer värda än deras motorers värde.

Ordentligt renoverade eller bytta motorer borde vara den största värdemätaren. Att byta motorer eller helrenovera kan ingen tjäna pengar på när de säljer. Att de säljer beror i många fall på att de insett det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt det här med värdeminskning men jag tror att det kan bli så här:

Går räntorna upp i samband med amorteringskrav så borde det påverka båtpriserna nedåt. Särskilt på större, äldre båtar med dubbla motorer. Tittar själv en del på Nimbus 32 Ballista ibland och en -91 med gamla dieslar i som kanske, eller kanske inte behöver renoveras blir iaf jag väldigt obenägen att lägga ens 500 000 på.

 

De presumtiva köparna kommer helt enkelt få lägga sina båtpengar på amortering. Undantaget de som sitter säkert i sina hus med låg belåning, vilket bör motsvara människor födda tidigt 70-tal sent 60-tal och som fortfarande är intresserade av båt. Tidiga 50-talister och sena 40-talister ser jag som dom som gärna vill kliva ur båtmarknaden om inte dom har ett enormt båtintresse.

 

Kortfattat de med båtintresse och låg belåning på sina hus bör bli vinnare (men hur många har låg belåning på sina hus idag?). Eller de som har 3 miljoner över på banken. 

 

Tror tyvärr att båtmarknaden kommer bli än mer rikemanssport framöver, vilket kommer ge låga priser på äldre båtar med dyra motorer.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror tyvärr att båtmarknaden kommer bli än mer rikemanssport framöver, vilket kommer ge låga priser på äldre båtar med dyra motorer.

 

Nja, det beror väl på vilken ambitionsnivå man har? Små, enkla båtar som inte är i toppskick kostar inte så mycket. Eller inget alls, om man har tur.

Det som kostar lite mer sen, oavsett, är båtplats, ev vinterförvaring, underhåll och reparationer. Men även där kan man nog utgå från att små, enkla båtar är billigare där också.

 

Ett gott båtliv för under 15 000 kr per år är fullt rimligt, utan att det behöver handla om en roddeka... :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Intressanta perspektiv ni för fram och visst kan man leva ett gott båtliv för 15 000 kr per år men värdeminskningsfrågan är ju egentligen lika intressant oavsett objektets värde. Den delen beror ju helt på den egna ekonomin så att säga. Vi klarar oss nog på dom där 15 000 med vår Flipper 700 förresten...

 

Roade mig med att titta lite på den lilla prisstatistik som finns och helt klart är ju att amerikanska DC har haft en mycket snabbare värdeminskningskurva än motsvarande nordiska från samma tidsepoker. Nu tittade jag framförallt på modeller från 90-talet och frågan är ju om det fortfarande står sig. Egentligen blir ju inte valet så mycket enklare av den vetskapen för då får man köpa en "dyr" nordisk båt och får därför "gammalt och ofräscht" men när man säljer har man haft mindre värdeminskning än om man valt att köpa den där amerikanaren som var 10 år yngre för samma peng.

 

 

Redigerad av Olleman82
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbåtar i de större klasserna, typ från 30 fot och uppåt (som jag har), gissar jag kommer att bli mindre attraktiva framöver. Att köpa en ny båt för mer än två miljoner och sen hoppas att man får runt en miljon om man säljer 7-8 år senare tror jag är naivt. Det är en alltså en rejäl värdeminskning det handlar om.

Många äldre båtar är inte heller så bekväma som de flesta idag vill ha.

 

Dessutom så kommer bostadsbubblan spricka någon gång och då sitter många med en besvärlig ekonomisk situation med högt belånade bostäder.

Sen har bränslepriserna varit extremt låga under flera år. När literpriset kommer upp över 25:- tror jag många väljer andra fritidssysselsättningar.

Den äldre generationen som under 60-80 talet köpte många av båtarna som finns på marknaden idag hade en helt annan inställning till båtägandet. Det var mer en livsstil och kvinnan var ofta hemma och skötte hemmet vilket gjorde att mannen hade tid att putsa och sköta båten.

Idag väljer många också att lämna bort en stor del av skötseln vilket i sig ger väsentligt högre kostnader.

Dessa kostnader sammantaget gör att antingen blir det en tillbakagång till mycket eget arbete på båten så att den totala kostnaden hålls ner eller så blir det en dramatisk nedgång i efterfrågan.

Med tanke på hur komplicerade dagens motorer har blivit tror jag att åtminstone motorservice och -reparationer kommer lämnas bort i framtiden.

 

Själv struntar jag i detta och njuter till fullo av mitt båtliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Rent generellt så tror jag inte alls att värdeminskningen är över, varken för utomnordiska båtar eller för en Aquador eller Nimbus med finteak - även om de sistnämnda klarat sig bättre. En lagom stor motorbåt från Norden (allra helst Sverige), Volvo Penta enkelmontage och diesel med vettigt antal timmar bör givetvis vara ganska lättsålt i Volvoland. Fortfarande. Men någon investering är det som bekant inte längre fråga om. Den tiden är förbi.

 

Jag ser två faktorer som kan påverka andrahandsvärdet inom överskådlig framtid. Det mest uppenbara är förstås den rådande världsekonomin och hur Sveriges lånebubbla hålls i schack. Blir det ett "ras" så blir det fler följder än bara dyra räntor för svensken. Detta KAN hända närsomhelst och kommer då slå hårt i många branscher :unsure:  

 

Det andra är kanske lite mer subtilt och baserat på ett tydligt trendbrott i hur båtarna alltmer används idag och därmed har båtarna förändrats. Både visuellt men även praktiskt. Ibland till det bättre, ibland till det sämre. Men det som känns gemensamt är att (åtminstone vad jag upplever) har hänt ganska mycket på sistone. Under en lång period (vi snackar decennier) kunde båtar se nästan helt oförändrade ut. Lite rundade former, lite ny inredning här och där. Men i stort sett samma grundtänk. Det tycker jag har förändrats ganska mycket.

 

Detta innebär att båtar som fram tills nu känts "fräscha" i sitt utförande börjar åldras visuellt. Det är ingen garanti för att andrahandsvärdet sjunker, men jag tror att målgruppen minskar och därmed kanske det blir allt svårare att kalkylera med en viss procent varje år i värdetapp.

 

Sen är det ovissheten med drivmedel och tillgång av detta förstås. Men det tror jag är väldigt långt in i framtiden.

 

Det som kanske talar för en kontrollerad värdeminskning/stabilisering är förstås de ohyggligt höga nypriserna på båtar idag. Det borde ge lite schwung på begagnatmarknaden. I synnerhet nu när vädret är på topp. Att sälja idag är nog en riktig hit! Men så är det ju iofs varje år när solen och värmen kommer fram.

 

Bara några tankar från ett alternativt perspektiv. Det bästa är förstås att göra som Christer här ovan. Njut av båten och livstilen så mycket det går. Det är trots allt det man betalar för och anledningen till att ha båt. I min bok i alla fall :)

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Patflemming tog upp det där med vilken generation av folk som köper/säljer sina båtar, med ett ekonomiskt perspektiv. Intressant.

Jag både tror och hoppas att även miljöaspekten ska räknas in i dom tankegångarna också.

Själv är jag 82a. Min generation och yngre, dvs nästa grupp som sannolikt skulle köpa de stora dyra motorbåtarna av er äldre, kommer nog inte ha så stort intresse av det.

Dels för att de flesta har bostadslån som tar 3 livstider att bli av med. Men framförallt för att en flybridgebåt med dubbla D6or inte är nåt att skryta med för en 90-talist, det är nåt att skämmas över.

Ur ett rent miljöperspektiv, som verkar bli viktigare ju yngre personen i fråga är.

70-talisterna är nog den sista "jag skiter i allt"-generationen där det finns en ballfaktor i att ha stor OCH snabb båt (läs törstig), och det är väl dom som köper nya såna båtar idag?

Har svårt att se att jag eller mina yngre vänner lägger miljonbelopp på en svinigt törstig båt om 10 år. Funderar ju redan på att elkonvertera snipan :) å då går den ändå så snålt att dieseln hinner bli gammal innan jag hinner förbruka den :D

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett annat sätt att se på det är vad värdet på nöjet är värt. Om man tillbringar 3 veckors semester till sjöss och ett antal helger och jämför med vad det nöjet skulle ha kostat istället. Säg två veckor på Kanarieöarna eller Thailand med familj. Där ser jag grundkostnaden för vad båten får kosta per år. För min del är båten betald med det synsättet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett helt annat synsätt. Jag har en båt (egentligen 3) för att jag inte kan tänka mig va utan båt. Värdeminskning och andrahandsvärde är för mig helt ointresant

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också 82a och håller helt med dig mikael_matsson, miljöaspekten finns med i bakhuvudet men desto fler år med båt desto längre bak i huvudet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut,det är ju bara o kika på Blocket,där ser man TYDLIGT hur priserna faller varje år.

Sen TROR ju många att dom sitter med guld i sina båtar,speciellt jänkebåtar,brukar jämföra med Ebay vad dom kostar i hemlandet,då får man en ganska så bra bild på hur mycket det är övervärderat i det här landet (gäller inte bara båtar).

Och som du säger,en bubbla på bostadsmarknaden är inte längre en fråga om "OM" den kommer o spricka,bara när.......

Det är ju så,att när svenskarna har lånat tretusensexhundra miljarder........så kan man ju förstå att detta inte kommer o hålla.

Precis som på 80/90 talet,vi som var med då,vet hur det gick.

Båtar fanns det i en oändlig uppsjö av,närapå gratis,och bankerna lånade inte ut en krona!

Så var det då,och kommer bli så igen.

Och detta gäller i allra högsta grad allt vad kapitalvaror heter.

Tick,tack,tick,tack........booooom:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men framförallt för att en flybridgebåt med dubbla D6or inte är nåt att skryta med för en 90-talist, det är nåt att skämmas över.

Ur ett rent miljöperspektiv, som verkar bli viktigare ju yngre personen i fråga är.

70-talisterna är nog den sista "jag skiter i allt"-generationen där det finns en ballfaktor i att ha stor OCH snabb båt (läs törstig), och det är väl dom som köper nya såna båtar idag?

 

En grov generalisering av både 70-talister och anledningen till att välja en större båt. Men om vi tar den kategori av båtfolk som vill "visa upp sig" i dyra, stora och extremt energikrävande motorbåtar har alltid funnits och tror jag alltid kommer finnas oavsett årtal på födelsedagen. Är det inte flytande soppa i framtiden så förbrukar dom kopiösa mängder av något annat. 

 

Men jag håller med om framtidsutsikterna. Jag tror de flesta både kan och vill vara miljömedvetna i allt större utsträckning i takt med att möjligheterna blir bättre. El-drift är mycket riktigt på frammarsch och är högintressant. Sen om el/hybrid eller någon annan lösning är det bästa ur både ett miljöperspektiv och praktisk drift får framtiden utvisa.

 

De flesta idag köper trots allt begagnat av ekonomiska skäl och än så länge är det förbränningsmotorn. Alternativet är att segla (men detta är ju en motorbåtstråd)

 

Jag är (som du kanske räknat ut) 70-talist och skulle göra allt jag kunde för att få tag på en lagom stor el/hybriddriven motorbåt - säg 24-28 fot och inom rimliga finansiella ramar. Och jag tror det kommer tids nog. Ser fram emot det. Bara känslan av att surfa fram nästan segelbåtstyst i 20 knop med vetskapen om att miljöpåverkan är avsevärt sänkt vore mycket mycket trevligt!

Redigerad av hbengtsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Marknaden har blivit mer diversifierad på så sätt att vissa båtar är fortfarande attraktiva och har ganska bra andrahandsvärde medans andra faller fortfarande. Förr i tiden kunde man säga att båtar generellt sett hade bra andrahandsvärde. Nu är det mycket mer beroende på objekt. Vilket har att göra med att den nyare generationen båtägare kräver en helt annan bekvämlighet när det gäller service/reparationer mm. Det är få i den yngre generationen som vill meka och tillbringa flera helger om året med att bara underhålla båten. Det gör att äldre 70-80 talsbåtar och även en del andra, sjunker betydligt mer än marknaden. Det ska vara relativt nytt och så underhållsfritt som möjligt. Många föredrar inombordare med pga stöldrisken med utombordare.

Miljöaspekten är det nog väldigt delade meningar om och det finns absolut en hel del yngre som kör törstiga båtar, Sedan vet jag inte om 20-30 timmars båtkörning per år är så himla farligt jämfört med mycket annat i livet. Jag ser det inte så iaf. Är själv född-77. Intressant är att för ett par år sedan pratades det mycket om att yngre inte tog körkort pga miljöaspekten mm. Nu ökar antalet yngre som tar körkort kraftigt igen. Allt går i cykler..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att fler unga tar körkort beror nog mer på att fler och fler jobb kräver körkort. Särskilt många av de "enkla" instegsjobben. När arbetslösheten bland unga är högre blir det nog större tryck på körskolorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen fler jobb som kräver körkort nu mot för 10 år sedan? Man ska nog inte underskatta den inviduella friheten med bil...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte fler jobb totalt, men de enklare jobben som är lättast att få som ung. I kombination med högre ungdomsarbetslöshet tror jag att det förklarar varför körkort prioriteras högre av unga i dag.

 

Jag började övningsköra när jag var 18 och hade bara uppkörning kvar, när det kom lite saker emellan. Sen dröjde det 10 år innan jag faktiskt slutförde det. Hade inget behov innan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Ställer mig fundersam till ungas tankar om miljöaspekten:  Det flygs mer än någonsin på semestrar och gods fraktas mer från fjärran istället för att handla på lokala ställen köps saker på ebay med flygfrakt från andra sidan klotet mm. "Under 2007 tillverkades 228 miljoner ton flygbränsle, huvuddelen gick till civila flygplan och en tiondel till militärt flyg. Detta motsvarar 2,1 % av världens energiförbrukning"Flyget förbrukar också ändliga metalltillgångar. 60 % av världsproduktionen av rhenium och 30 % av producerad kobolt används till extremt värmetåliga legeringar i flygmotorer"  källa: http://www.svensktflyg.se/om-flyget/fragor-och-svar/

 

Att då köra upp några hundra liter soppa på en säsong istället för en flygsemester är väl inte mycket att ens reflektera över.

 

På begagnat marknaden kommer nog underhållskrävande båtar locka allt färre och de nästan underhållsfria kommer locka fler.  

 

Kul notering:   såg att det just nu ligger ute 2 st abal badankor på blocket bland husbåtarna , en 7 meters med inombordare båda ligger i pris på mer än det dubbla för vad man betalade för 10 år sen. :)

 

 

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorbuller,lukt från bränslet inne i båten, avgaser, brandfaran, slabbet vid tankning, kostnader och tidsförlust för underhåll och reparationer. Det är saker jag gärna hade varit utan. Och eldrift löser faktiskt nästan alla uppräknade problem. Nackdelarna är då hög vikt för batterier och hög ingångskostnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Körkort idag som ett anställningskrav är mera ett psykologiskt prov på att man kan anpassa sig och visa hänsyn mot sina medmänniskor, alltså ett vuxenstadium. Att det sedan inte återspeglar verkligheten är en helt annan sak.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än så länge är både fart och räckvidd helt oacceptabelt dåligt med eldrift för de flesta. Dessutom kan det diskuteras om eldrift av all världens båtar och bilar verkligen skulle vara till gagn för miljön. Både bär det gäller själva batterierna samt hur elen produceras i många/de flesta länderna. Jag gillar Tesla mfl men el som universell lösning känns inte aktuellt just nu iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med miljöaspeketen. Enligt mig TROR många att deras livsstil är miljövänlig, särskilt yngre utan att för den sakens skull ha reflekterat över hela produktionskedjan av de val som de väljer. Bara en sån sak som att byta telefon varje år tex.

 

Mer eller mindre all konsumtion av varor på verkar väl miljön?

 

När det gäller priset på båtar så kanske miljö spelar in för en del men stora frågan tror jag är att det blivit relativt dyrt att äga en större båt på runt 30 fot och uppåt. Få idag som klarar att sköta underhållet själv på sådan båt och i kombination med låg nyttjandegrad blir det helt enkelt få  förunnat att kunna äga sådan båt.

 

Jag själv (sen 70-talist) skulle tex kunna ha råd att köpa en 32-37 fots motorbåt men jag kan inte lösa själva ägandet annat än om jag gör mycket jobb själv och det finns liksom inte på kartan tidsmässigt att jag skulle kunna hinna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant med miljöaspeketen. Enligt mig TROR många att deras livsstil är miljövänlig, särskilt yngre utan att för den sakens skull ha reflekterat över hela produktionskedjan av de val som de väljer. Bara en sån sak som att byta telefon varje år tex.

 

Mer eller mindre all konsumtion av varor på verkar väl miljön?

 

När det gäller priset på båtar så kanske miljö spelar in för en del men stora frågan tror jag är att det blivit relativt dyrt att äga en större båt på runt 30 fot och uppåt. Få idag som klarar att sköta underhållet själv på sådan båt och i kombination med låg nyttjandegrad blir det helt enkelt få  förunnat att kunna äga sådan båt.

 

Jag själv (sen 70-talist) skulle tex kunna ha råd att köpa en 32-37 fots motorbåt men jag kan inte lösa själva ägandet annat än om jag gör mycket jobb själv och det finns liksom inte på kartan tidsmässigt att jag skulle kunna hinna. 

 

Ja som vanligt, finns hur många sidor på myntet och, många sätt att se detta på. Intressant.

 

En liten detalj i det här inlägget jag reagerade på eftersom jag själv byter telefon när den verkligen är slut.

Köp en telefon, eller ett par träningsskor, som du råkar bli nöjd med. Om max ett par månader har den modellen utgått.

 

Det är nog väldigt få som har en telefon ett helt, knappt ett halvt, år numera.

Vansinne. Triggas av alla krafter inte minst dom som gör programvaran, som gör att uppdateringar inte orkas med av "gamla" prylar.

 

Tänk när ram-minnes-priserna i början på 90-talet gick ner till under halva priset på en natt. Det skulle aldrig kunna bli billigare... =)

Idag skulle ett 10 gigabytes flashminne kosta 10 miljoner kronor om priserna verkligen var i botten då.

Är det utveckling, avveckling eller ren bråd död vi ser.

=)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är nu, sen december, på min femte mobil på drygt femton år. Bara bytt när de föregående gått sönder eller blivit obrukbara.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=). har vi bytt riktning på tråden... ähumm trådlöst är det väl iaf. telefoni alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst överkonsumerar vi allehanda skit. En telefon är dock inget nöje utan en nödvändighet, och tyvärr håller de sällan mer än ett, max två år.

 

Vad jag mest menade med miljöaspekten när vi väljer båt, är att man inte måste välja antingen eller om man vill ha sin båt för att man älskar livet till sjöss.

Det handlar inte om att åka båt eller inte åka båt, det handlar om VILKEN båt vi väljer.

För ärligt talat nu alla 40'+ ägare vars båtar gör en sådär 40+kn. Är inte valet av just denna båttyp väldigt mycket pga "wow-faktorn"? Är det bara sjölivet som sådant som lockar gör väl en IF jobbet bättre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Visst överkonsumerar vi allehanda skit. En telefon är dock inget nöje utan en nödvändighet, och tyvärr håller de sällan mer än ett, max två år.

 

Vad jag mest menade med miljöaspekten när vi väljer båt, är att man inte måste välja antingen eller om man vill ha sin båt för att man älskar livet till sjöss.

Det handlar inte om att åka båt eller inte åka båt, det handlar om VILKEN båt vi väljer.

För ärligt talat nu alla 40'+ ägare vars båtar gör en sådär 40+kn. Är inte valet av just denna båttyp väldigt mycket pga "wow-faktorn"? Är det bara sjölivet som sådant som lockar gör väl en IF jobbet bättre

Vafan halva inlägget försvann pga en smiley. Forts:

Ok jag målar med jävligt bred pensel nu men jag tror ni fattar poängen.

När facebookföljarna/kollegorna/medresenärerna byts från 50-70 talister till 80-00 talister tror jag att wow-effekten i dessa båtar i hög grad byts mot "skäms-faktor". Sen att folk i allmänhet själva inte gör så miljövettiga val må så vara. Båtens pris hänger nog ändå mycket ihop med båtens image.

Redigerad av mikael_matsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ärligt så är 40" + båtarna som gör över 40 knop försvinnande få i Sverige. Då får du nog leta Pershing mfl i Medelhavet.

Tror många med mig nöjer sig med en marschfart på kring 25 knop. Sedan är det fakta att den totala genomsnittsfarten under en hel säsong för en större båt idag ofta ligger under 10 knop. Det är bara vissa transportsträckor man kör i planingsfart. Sedan kan man ju alltid börja fundera på vad man hade gjort istället om man inte åkt båt 2-4 veckor. Flygresor, bilsemestrar etc? Övrigt konsumtionsmönster. Om man nu ska vara sann miljövän så är det väl familjens/ens egna totala utsläpp under t ex ett år som räknas?

 

Det är totalt sett en ganska liten klick som köper stora dyra båtar varje år och jag är inte så säker på att den klicken kommer minska drastiskt. Möjligen att båtarna blir lite långsammare som t ex Bavarias nya 40 fot fly. Jag är inte helt säker på att 80-00talisterna har/kommer få en så drastiskt ändrade åsikter om just stora båtar faktiskt. Det kommer nog säkert miljövänligare alternativ vart det lider, dock inte något i sikte de närmsta åren iaf.

 

Tror inte speciellt många iaf i Sverige köper båt för image/visa upp ngt dyrt. Annat på vissa andra ställen i världen men då pratar vi helt andra båtar än det som anses stort i Sverige. Är man t ex en barnfamilj med 3 ungar och inte vill ha sommarställe, men båt så blir det en ganska stor kärra, om man nu har råd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Stora motorbåtar är uppenbart för dyra att äga och bruka som jag ser det, annars skulle inte alla större motorbåtar puttra omkring i mellan 5 och 10 knop allt som oftast.

 

Även om man har gott om pengar är det tydligen inte längre kul att köra när det kostar 50:- kr eller mer per distansminut. Tänk om en bil kostade 250:- kr/mil att köra.

 

Det finns inget som tyder på att bränslepriserna kommer att sjunka, varken i världen eller i Sverige, så större eller törstiga motorbåtar tror jag är en riskabel "investering".

 

Tillägg: Man ska komma ihåg att båtpriserna väldigt sällan hållit sig konstanta, det är oftast inflationen som gjort att priserna på begagnade båtar till synes stått stilla eller tom stigit. Jag har dålig koll på historiska motorbåtspriser, men jag vet att en ny Fjordling 17 HT år 1963 kostade cirka 125 000:- kr i dagens penningvärde.

Fjordlingen kostade 12 000:- kr ny och säljs idag för ca. 30 000:- kr.

 

En ny Vega (segelbåt) 1974 kostade cirka 400 000:- kr i dagens penningvärde och senast jag såg en billig segelbåt var det en Bavaria 32 (segelbåt) med ett mässpriset på 599 000:- kr. Betydligt mera båt för pengarna, även om Vegan var mycket båt för pengarna på sin tid.

 

Mackey

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...