Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
Mauritx

Klättra i masten pga vindvisare sitter löst.

Rekommendera Poster

Det finns ju ett alternativ till. Att hyra en skylift på släp. Vet inte vad det kostar. Men finns den på hemorten så är ju allt fixat på en timme, så det kan inte bli några skrämmande summor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va faaaan! de e väl bara att köra med motor när det inte e skitenkelt att segla. Sen kan du fixa till windexen nån gång när du ändå e i närheten av masttoppen???

Voffööö göra livet så otroligt komplicerat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att kompisen som hjälper till att vincha upp dig står still nere i sittbrunn (eller bredvid masten) medan du jobbar uppe i masttoppen. Om han flyttar sig i sidled i båten så kommer masttoppen att pendla som en metronom - klart obehagligt! (Och hur vet jag det??)

När du är uppe i masttoppen - koncentrera dig på jobbet utan att titta ner för mycket, så blir det inte så mycket svindelkänsla.

@Wingan: Båten har hemmahamn i Barken uppe vid Smedjebacken tror jag. Det finns inte så många mastkranar att välja på i den sjön. Det går inte ens att lämna sjön utan avmastning.

Ok, där ser man. Jo, jag minns ju nu att jag läste när TS skulle köpa båten och resonerade om olika sätt att få upp båten dit.

Och det blev väl att köra den på egen köl?

Jag tittade på kartan nu, och inser att man skall vara rejält envis för att ens fundera på att göra detta.

En eloge till TS för den bedriften.

Finns det någon mer segelbåt, större än jolle i den sjön?

Jag hoppas TS återkommer med hur allt avlöpte. Lite spännande detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer inte längre än till spridarna 5 meter, (alldeles för obehaglig).... ska försöka komma lite längre up nästa gång...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer inte längre än till spridarna 5 meter, (alldeles för obehaglig).... ska försöka komma lite längre up nästa gång...

Ja, det kan nog kännas obehagligt om du har lite anlag för höjdskräck. Men du kan vara säker att båten inte kommer att tippa och lägga sig på sidan, även om det kan kännas gungigt.

Det är lite som att segla för första gången, ovant - men båten kommer inte att tippa!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla med Hoganders vad de tar för att hyra ut skyliften ett par timmar. Kan inte vara allt för dyrt.

Vid kajen där mastkran står finns det gott om plats för att ställa en skylift.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag förstår dig. Jag är inte så kaxig själv när det gäller höjder där man har diverse utrustning att referera till.

Ok, visst kan man träna sig, men det lär ta tid.

Inte heller en sån där skylift är fri från obehag på den höjden, det är väl ca 12m vi pratar om?

D.v.s. en sån där liten som man kan släpa efter sin bil. Jag har provat att jobba från en sådan, jag mådde illa och var nära att spy när jag kom ner, beroende på adrenalinpåslaget det gav mig.

Brandkårens arbetsplattform känns säkert stabilare, men de ställer kanske inte upp på sånt här, om man nu inte har nån bekant där, och dom kan ta det som en övning?

Mitt råd är fortfarande: tänk om och masta av istället, eller skit i att vindexen är lös, segla efter andra hjälpmedel  och fixa vindexen nästa vår istället.

Och tack för att du gav ärlig feedback!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, jag förstår dig. Jag är inte så kaxig själv när det gäller höjder där man har diverse utrustning att referera till.

Ok, visst kan man träna sig, men det lär ta tid.

Inte heller en sån där skylift är fri från obehag på den höjden, det är väl ca 12m vi pratar om?

D.v.s. en sån där liten som man kan släpa efter sin bil. Jag har provat att jobba från en sådan, jag mådde illa och var nära att spy när jag kom ner, beroende på adrenalinpåslaget det gav mig.

Brandkårens arbetsplattform känns säkert stabilare, men de ställer kanske inte upp på sånt här, om man nu inte har nån bekant där, och dom kan ta det som en övning?

Mitt råd är fortfarande: tänk om och masta av istället, eller skit i att vindexen är lös, segla efter andra hjälpmedel och fixa vindexen nästa vår istället.

Och tack för att du gav ärlig feedback!

Om brandkåren åker ut för att skruva fast en vindex ska jag sluta betala skatt :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips som underlättar själva "uppstigningen" för både dig och de som vinshar är att du har ett fall som löper genom båtsmansstolens fäste ned till en ögla (eller två=bekvämare) som du står i.

1. Stå i öglan och sträck upp båda fallen.
  2. Böj benen så att du blir hängande i stolen.
  3. Sträck upp fallet till fötterna samtidigt som du böjer benen.
  4. Sträck benen samtidigt som som fallet till stolen sträcks.
  5. Upprepa till du är i masttoppen.

Fördelen är dels att det blir betydligt lättare för de som vinshar (de behöver inte vinsha, bara sträcka fallen) och dels att du får egen kontroll över klättringen vilket känns säkrare. Det är du själv som bestämmer farten.

Säkra "fotfallet" till båtsmansstolen med ett rep från öglan du står i till stolens fäste eller genom att göra "knuten" till öglan så stor att den absolut inte kan komma igenom fästet.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte enklare och snabbare att lossa vanten och lyfta ner masten,fixa vindexen och sätta tillbaka masten än alla dessa funderingar, övningar och risker för att klättra? Man slipper ju alla moment med att klä av och på masten som tar tid vid påmastningen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade aldrig klättrat upp i masten utan båtmansstol eller fotsteg.

Kan du inte leta efter en annan mastkran som är lite högre? Eller en bro i lagom höjd?

Jag (90Kg) blev uppvinchad i masten för några år sedan. Vinchen var till genuan på min 30-fotare. Kan ha varit en 30-vinch utan ST. Han som vevade orkade inte utan att jag själv fick hjälpa till och klättra så gott jag kunde, det var INTE smidigt.

Eh, utan båtsmansstol eller sele?! Nä, det förutsatte jag nog att TS använder.

Själv föredrar jag en riktig klättersele framför sk. båtsmansstolar.

Köpte en båtsmansstol förra året för att bli upphissad i vår mast (17m). Skulle fixa en antenn i toppen. Gick bra ända upp. Problemet var att jag inte nådde toppen eftersom fästet för linan på stolen satt så högt upp. Lånade en klättersele av en kompis och nådde med den ända upp utan problem. Dessutom var selen mindre och mycket bekvämare. Skulle jag köpa en idag skulle jag köpa en sele i en klätterbutik.

Vi använde två fall och två personer i sittbrunnen med varsin winch.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om brandkåren åker ut för att skruva fast en vindex ska jag sluta betala skatt :D

Då kan jag glädja dig med att du nog kan sluta betala skatt omgående.

Liknande övningar sker lite då och då inom räddningstjänsten och andra samhällsinstitutioner.

Och egentligen inget stort fel i det, om det sker restriktivt och det blir ett meningsfullt övningsmoment av det hela.

Ett ganska välkänt sådant övningsmoment är ju när räddningstjänsten åker ut och plockar ner t.ex. katter från höga träd och annat. Det ingår inte heller i deras åtagande, men det sker ändå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att få räddningstjänsten att fixa en vindex kan ni glömma. Tro mig. Det är skillnad på en katt och en mast.

Som glad amatörklättrare råder jag er att köpa en klättersele istället för en stol, kostar bara några hundralappar och ni sitter fast samt att selen är gjord för att hänga i. Det stora problemet jag ser är fallen ni ska hänga i, hur vet ni att dom håller. Ett klätterrep besiktas och byts för att det ska hålla. Jag tror inte samma kontroll sker på fall, men vad vet jag.

Iaf, se till att ha två oberoende fästpunkter med två oberoende linor.

Personligen hqade jag avstått så länge inte det handlar om en båt där man räknar med att hänga i masttoppen och allt kontrolleras efter det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var noga med att ha ett extra fall, jag har varit ute för att mitt storfall gick av när jag skulle hissa segel. Det hade inte synts något i förväg, det var ett kevlarfall. Jag är noga med att kolla mina grejer och ändå hände det. Ha ett extra fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...