Mackey 4 456 Postad 9 Juni , 2016 http://www.amazon.com/Guide-Collision-Avoidance-Rules-Seventh/dp/0080971709 IMO har tyvärr stängd deras databas, men den öppnar snart igen. Inntill dess hittar man nogot nytt för många i denna litteratur om ämnet! Lycka till! Är det något fel på den här..? http://www.rorgangare.se/pdf/sjotrafikforeskrifter.pdf Inget större fel tycker jag, den finns tillgänglig gratis och omedelbart för alla som vill lära sig mera. Ska man vara negativ så är det några år sedan den uppdaterades. De internationella reglerna är i sig de samma, men det finns också vissa skillnader/undantag och regeltolkningen är lite olika i olika länder. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AlfaAlfa 63 Postad 9 Juni , 2016 Min ide var att lära sig mera om hur man ska tolka dessa regler. Denna boken gör det. På bara nogre hundra sidor. Värdt mödan om man vill lära. Den tar för sig olika empiriska exempel och ger en mycket god genomgång. Men som mycket annat - det är inte för alla... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 9 Juni , 2016 (redigerade) Måste vi fritidsseglare kunna vända regelverksstenar? Som jag uppfattat det: Håll undan för stora flytetyg, dels för din egen skull, dels för dom har svårt att styra undan (i alla fall om det är dåligt med plats och/eller tillräckligt djupt). Visa i tid och tydligt vad du ska göra Ge seglare som vill/behöver gå högt i vind, företräde oavsett du seglar eller åker med motor... sen kan det vara två som möts som båda behöver det, då kan man gå efter officiella väjningsregler... Vinka, visa fingret eller låt bli (beroende på vad du drivs av) alla, både dom som måste ha nåt att gnälla på för att njuta och dom som kan njuta ändå får ju plats. Sjöfartsregel 13:1.a eller nåt.... "vinden in i ena örat, ut genom andra, ger kylning åt "processorn". Redigerad 9 Juni , 2016 av Caribic410 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 9 Juni , 2016 Min ide var att lära sig mera om hur man ska tolka dessa regler. Denna boken gör det. På bara nogre hundra sidor. Värdt mödan om man vill lära. Den tar för sig olika empiriska exempel och ger en mycket god genomgång. Men som mycket annat - det är inte för alla... Den länken jag la upp är ju med kommentarer och tolkningar; rätt bra. Dessutom finns våra undantag för inre svenska vatten med (dagersymboler mm). Visst; den har några år på nacken men är ändå ganska korrekt. Vill man läsa dn tegelsten på engelska kan man ju göra det, men enkla frågor och enkla svar gillar jag i den här typen av ämnen :-) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 15 Juli , 2016 off topic kanske men vad gör ni när ni möter någon eller blir omkörd typ i dubbla hastigheten mot tillåtet? slappnar av och gör inget? visar finger? tutar? kastar saker? ägg golfbollar? lyser med röd laser? dämpar med handflatan för att visa sänk farten? softairgun? gestikulerar vilt? skakar på huvudet? Skriver ett argt inlägg kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 15 Juli , 2016 Beror på vad dubbla hastigheten betyder? Är det riktigt hög fart ser jag det som omtanke och vinkar glatt pga minimalt svall. Är det max-svall-fart vinkar jag inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock 0 Postad 25 Juli , 2016 Jag hoppar in lite här utan att ha läst igenom alla svar på tråden så jag har ingen aning om någon har tagit upp detta ännu men Nämnden för båtliv(NFB) har många bra intyg man kan ta såsom Förarintyg, Båtpraktik o Kustskeppare m.m. Kurserna kan man gå via något utbildningsförbund typ, Studieförbundet vuxenskolan, ABF eller TBV. Jag tycker att kunskap är en lätt börda att bära och är själv seglare och har tagit förarintyg, båtpraktik, kustskeppare, SRC(VHF) och seglarintyg. Några av dessa kurser kommer kunna konverteras till båtkörkort den dagen det införs(om det nu införs) det har pratats om det väldigt länge men inte resulterat i att det har införts ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 25 Juli , 2016 Den "Sjötrafikföreskrifter mm" som finns på nätet är ersatt och går bara att köpa. Den största skillnaden är att kommentarerna skrivits av Hugo Tiberg och har blivit bättre och tydligare. Det finns bra kurser på nätet men en fysik kurs är ofta bättre eftersom det finns plats för diskustoner. Medborgarskolan är störst på kurser och har framförallt erfarna ledare. Det finns många som tolkar reglerna "som fan läser bibeln", låt bli att göra egna tolkningar! I kommentarerna till "Trång farled" stod det "betingas av omständigheterna". Man kan också säga "avgörs i tingsrätten". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 21 Augusti , 2016 Detta är en inte allt för ovanlig syn. En relativt trång del i en farled, 4 segelbåtar i bredd, varav den som är mest på fel sida kör helt på vänster sida. Förr blev jag förvånad och undrade hur det står till med navigationskunskaper och sjövett/sjömanskap. Numer VET jag att det saknas hos väldigt många som är ute på sjön. Hålla sin kant är en utopi. Att dessutom visa hänsyn och hålla rätt hastighet på de få ställen i skärgården är det få som gör. Jag ligger i en 5 knops zon, jag har iakttagit att det inte spelar någon roll vad det är för båttyp eller storlek, ålder på föraren. Herrar i 50+ åldern med en 35-45 fotsbåt - oftast faktiskt Nimbus och Aquador är nog dom som alltid kör fortare än man ska och framförallt fel fart så dom drar massor med sjö. Mötte en herre i en Aquador 32 som hade fören i solen och aktern på botten, drog mer sjö än en Vaxholmsbåt - i en trång passage vid Nynäshamn.. Jag börjar förstå att många undrar vad stora båtar drar när dom själva kör på fel sätt så bränslet rinner ur tanken.. Börjar faktiskt se vitsen med ett båtkörkort så alla som är ute faktiskt lär sig vad som händer runt omkring när dom kommer åkandes.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 830 Postad 21 Augusti , 2016 Jag kunde exponerat en liknande bild idag... Många båtar på väg, och flera i bredd, dessutom yrkesfartyg, skärgårdsbåt, på väg åt andra hållet. Jag skulle vilja hävda att många båtförare sakna känsla, de kan inte se framåt rent abstrakt då. Jag ser också rätt ofta motorbåtsförare som inte förstår vad dom skall använda drevtrim och trimplan till. Samt då inte känner till sin egen båts sämsta gångläge. I hamnarna ser jag såväl segel- som motorbåtsskeppare som lägger till på konstiga platser, jag hade inte sagt något om det var fullt och dessa konstga platser var de sista... Men förra helgen, det blåste en del, och då lägger man sig med vinden i aktern, trots att det fanns gott om plats på andra sidan bryggan. Där lade jag mig. Men så kom det ett sällskap med ett antal motorbåtar i storlekar mellan 26 och 40 fot, ett kompisgäng i åldrarna 55+ ungefär. Och hur lägger dom sig... Jo på lovartsidan av bryggan, längsides, trots att det finns flera skyltar med texten "endast för- eller akterstäv mot bryggan" analfabetismen är tydligen utbredd. Men jag fick lä av en at de större båtarna. Sedan började man korka upp och blanda drinkar redan vid 11-tiden, och det var ju bra, för det var tyst som i en sarkofag redan kl 21. Jo det var ju en sådan där amerikansk båt, som jag kallar för "penisförlängare" en muskelbåt med viss boendekomfort, den lägger sig med aktern mot bryggan, där det är som grundast, och en del gammalt virke från en tidigare brygga, det syntes ju väldigt väl på kvällen, när man hade tänt den effektfulla undervattensbelysningen. Men de där båtarnas besättningar uppförde sig bra i övrigt, hälsade artigt, och somnade tidigt.... Sedan kom det en del andra båtar in i hamnen, en mindre Aquador valde den mest oskyddade olatsen, för så väl vind som för svallvågor. Och strax intill lade sig en Comfortina, och det fanns forfarande läplatser kvar i hamnen.... Idag hejade en man på mig, en gubbe jag träffat tidigare x flera, jag visste att han köpt en ny båt, en medelmåttig Prinsess på omkring 35 fot, och omkring 20 år gammal. Jag körde i 11knop och han kom i fatt mig, fören mot stjärnorna och propellrarna agerade mudderverk... Han och sonen vinkade glatt, jag ropade upp den på VHF'n men inget svar, fick sedan ett SMS att dom inte förstod sig på just den VHF-radion, och jag kommenterade inte det, utan bad honom lära sig något om båtens gångläge och hur /vad man egentligen skal använda teimplanen till, och jag fick istället en inbjudan till båtvisning, som jag dessvärre inte han med idag, men det får ske nån kväll i veckan. Nåväl med en inlånad besättning hämtades denna Princess hem från nån av de brittiska öarna nu på sensommaren, så man tycker ju att något sjövett borde finnas, nånstans... Sedan skall man inte skicka SMS nör man kör båt, det blir inte så bra. Felstavat och så, sedan körde jag för nära en ökänd bôe också... Nä, mer sjövett och känsla, känska både för båtens egenskaper och tekniska hjälpmedel. Och då nedkänska, empati, ja litet sympati skadar inte heller, för andra sjöfarare. Visst, jag är också förespråkare för någon form av förarbevis eller körkort på sjön! Men jag låter väl som en gnällig gubbe, en "Kapten Stofil" som anser att allt var bättre förr, så illa är det inte, jag har faktisk trevligare och roligare upplevelser av sjölivet, men finner ingen bra "spin off" för detta här på forumet.... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 21 Augusti , 2016 (redigerade) Fin bild, RikardE. Men trång farled...? Nja... inte så värst va... Grundar det upp på var sida om de yttersta båtarna..? Redigerad 21 Augusti , 2016 av Peter_K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 21 Augusti , 2016 Fin bild, RikardE. Men trång farled...? Nja... inte så värst va... Grundar det upp på var sida om de yttersta båtarna..? Svar ja, det är pinnar på var sida om dom yttre båtarna, den till vänster har pinnen någon meter ifrån, den längst till höger har väl 3 meter till pinnen om mitt minne är korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 181 Postad 21 Augusti , 2016 Ja, då är det ett jäkla oskick att segla så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 21 Augusti , 2016 Med risk för att irritera en och annan kan jag konstatera att det faktiskt står sämst till med regelföljandet bland seglare, detta utifrån mitt perspektiv som ofta bogserar. Jag har gjort ett drygt 75-tal bogseringar i sommar och i omkring hälften av fallen har det varit obehagligt nära då seglare varit ute efter att "hävda sin rätt till väg". Ibland har det kryddats med "oj, jag såg inte att du bogserade" fast seglaren i dessa fall gått för motor och ibland kommit från fel håll (dessutom i ett fall utan lanternor fast det var tokmörkt). Som yrkesförare betraktar jag på öppet vatten segelbåtar som ett större hot än motorbåtar, lite grann som cyklister på land utgår de ifrån att de alltid har företräde (om inte annat ett moraliskt sådant eftersom de minsann är så miljömässiga av sig). I en hamnmiljö är det tvärtom, här ser man sällan en segelbåt som tar sig friheter och dessutom verkar de flesta seglare ha en bra plan för hur de ska ta sig in till bryggan vilket somliga motorbåtsförare verkar sakna. Svall är en sak för sig, jag bor i en sjuknopszon som knappt någon verkar förstå anledningen till. Men att segelbåtar går fria beror inte på förarnas välutvecklade empati utan på att båtarna inte kan ge upphov till svall. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 21 Augusti , 2016 Förstår inte riktigt problemet i den avbildade situationen. Det är ju tydligt gott om plats för åtminstone 4-5 båtar till i bredd mellan prickarna. Segelbåtarna ser ut att hålla rak kurs, och inte kryssa tvärs över leden. Kanske är det som på land, där en vanlig brist hos förare är att de inte begriper hur smalt deras fordon egentligen är, så de kör flera meter ut från vägkanten, nästan på mittlinjen. Trots att det mycket väl skulle få plats en till i bredd, utan att ens korsa mittlinjen! I dagsljus: slicka kantlinjen. I mörker: slicka mittlinjen. Enkel tumregel för förare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 22 Augusti , 2016 (redigerade) Detta är en inte allt för ovanlig syn. En relativt trång del i en farled, 4 segelbåtar i bredd, varav den som är mest på fel sida kör helt på vänster sida. ... Man kan ju också se bilden såhär: En segelbåt för motor - på väg åt samma håll som fotogragrn - går väl till höger i farleden. En seglare åt motsatt håll håller också väl till höger. En seglare försöker segla förbi den "högersegllande" segelbåten med rimligt avstånd mellan båtarna. En segelbåt för motor - och förseglet uppe - kör om de två segelbåtarna och hen är då över på "fel" sida. Mackey Redigerad 22 Augusti , 2016 av Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2016 Per definition är det inte trång farled för båtarna på bilden, så enligt lagen finns det ingen rätt eller fel sida. Som seglare kan jag dock tycka det är fel att segla där. Det är så enkelt att rulla in och starta motorn - av säkerhetsskäl. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Augusti , 2016 Detta är en inte allt för ovanlig syn. En relativt trång del i en farled, 4 segelbåtar i bredd, varav den som är mest på fel sida kör helt på vänster sida. Förr blev jag förvånad och undrade hur det står till med navigationskunskaper och sjövett/sjömanskap. Numer VET jag att det saknas hos väldigt många som är ute på sjön. Hålla sin kant är en utopi. Att dessutom visa hänsyn och hålla rätt hastighet på de få ställen i skärgården är det få som gör. Jag ligger i en 5 knops zon, jag har iakttagit att det inte spelar någon roll vad det är för båttyp eller storlek, ålder på föraren. Herrar i 50+ åldern med en 35-45 fotsbåt - oftast faktiskt Nimbus och Aquador är nog dom som alltid kör fortare än man ska och framförallt fel fart så dom drar massor med sjö. Mötte en herre i en Aquador 32 som hade fören i solen och aktern på botten, drog mer sjö än en Vaxholmsbåt - i en trång passage vid Nynäshamn.. Jag börjar förstå att många undrar vad stora båtar drar när dom själva kör på fel sätt så bränslet rinner ur tanken.. Börjar faktiskt se vitsen med ett båtkörkort så alla som är ute faktiskt lär sig vad som händer runt omkring när dom kommer åkandes.. Inte riktigt 100% på vad du vill visa med bilden. Tycker de ser ut att gå lugnt och kontrollerat till. Länsande segelbåtar visar kanske tydligt för mötande dito på kryss att dom vill ge fri väg för höjdtagning eftersom dom ju kan styra hur dom vill. Andra "motorbåtar" har ju ratt å pedaler och måste ju inte köra på någon. Gott om plats ser det ju åxå ut att vara på båda sidorna om både båtar och pinnar, fint väder och lugn sjö... sen kan det ju kanske komma en finlandsfärja eller liknande bakifrån, som inte syns i bild.. Vill du visa att det är trångt och kan gå böigt till eller motsatsen mot detta med den här bilden? PS. ser ut som passagen av Sackholmarna om man åker från Stendörren och västerut ? DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LuminaL 101 Postad 22 Augusti , 2016 Detta är en inte allt för ovanlig syn. En relativt trång del i en farled, 4 segelbåtar i bredd, varav den som är mest på fel sida kör helt på vänster sida. är ute på sjö För mig ser jag inte något problem i bilden. Seglarna verkar inte ligga högt i vind vilket gör att dom har bra möjlighet att manövrera och det finns plats för mötande på höger sida i bild. Möter dom ett större fartyg så vill jag tro att dom seglarna som ligger mot mitten kommer att ge plats och hålla mer åt vänster i bild. Om seglarna haft Spinnaker / gennaker uppe och varit upp mot halvvind så kanske jag tyckt att dom kunde ha valt någon alternativ segelsättning om det är många båtar i möte, men har dom koll på båten så är det upp till dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 22 Augusti , 2016 Om det är vid Sackholmarna så är farleden ca. 70 m bred på bilden, vilket inte kan anses vara trångt för båtar som är 3-4 m breda och 8 - 15 m långa. Sedan blir det ju naturligtvis lite trångt när man fyller upp med båtar, men inget jag skulle hetsa upp mig för i rådande väder. Vid kraftig sidvind blir det ju annorlunda med motorbåt, då håller man inte gärna allt för låg fart eftersom båten gärna driver iväg då. Intressant att jag kom fram till att även vädret påverkar om en farled är trång eller inte. Det har jag faktiskt aldrig tänkt på tidigare. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Augusti , 2016 Såg att mitt "svar"/kommentar... hamnade som fortsättning på bildtext/text.. skulle bara vara: e riktigt 100% på vad du vill visa med bilden. Tycker de ser ut att gå lugnt och kontrollerat till. Länsande segelbåtar visar kanske tydligt för mötande dito på kryss att dom vill ge fri väg för höjdtagning eftersom dom ju kan styra hur dom vill. Andra "motorbåtar" har ju ratt å pedaler och måste ju inte köra på någon. Gott om plats ser det ju åxå ut att vara på båda sidorna om både båtar och pinnar, fint väder och lugn sjö... sen kan det ju kanske komma en finlandsfärja eller liknande bakifrån, som inte syns i bild.. Vill du visa att det är trångt och kan gå böigt till eller motsatsen mot detta med den här bilden? PS.ser ut som passagen av Sackholmarna om man åker från Stendörren och västerut ? DS. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Augusti , 2016 Vad som är trång farled betingas av omständigheterna, det är en bra skrivning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 22 Augusti , 2016 Indirekt har jag naturligtvis haft med vädret i tänket ute i verkligheten, men inte så direkt som det blev när jag skrev förra inlägget. Mackey Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RikardE 265 Postad 28 Augusti , 2016 Det stämmer att det är söder om V. Stendören. Det finns ju tydliga regler för hur man skall framföra sina båtar, det är ju bara att sluta tycka så mycket och följa gängse regler. Körkort på sjön - det skulle nog vara bra så den allmänna kunskapsnivån höjs ett snäpp eller två.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 28 Augusti , 2016 Aaa å "tänk om alla...." fast jag ger kryssande båt fri väg oavsett regler. Pinhåller inte på regler och gormar inte om sjöfartsregel 13a... mm. Såklart kör jag på ett sätt så att ingen kan köra på mej och hävda paragrafer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 28 Augusti , 2016 Regler är till för att följas, det finns ingen tvekan om det. Det stora problemet verkar, för de flesta vara, att förstå reglerna i alla dess delar. Om det finns "risk för kollision" så är det helt fel och starkt förvirrande om man väjer trots att man inte är skyldig. Är avståndet lite större så kan man gira som man vill. Hur stort är avståndet där man väjningsplikten upphör? Ganska litet, för en mindre fritidsbåt kan det vara kanske 20m. Ett avstånd på 100m är sällsynt mycket. Frågar man juristerna så säger de "mindre än du tror". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 456 Postad 28 Augusti , 2016 Håller med bhemac, det riskerar bli lite som att stanna bilen för att släppa fram den som kommer från vänster i en korsning. Kan man tydligt visa sin avsikt i god tid är det en annan sak och med lite gester kan man ofta få fram budskapet "jag släpper fram dig även om det egentligen är du som ska väja". Mackey 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 344 Postad 28 Augusti , 2016 Med tanke på hur illa folk kör bil i rondeller, T-korsningar och liknande, är det inte så konstigt att väjningsregler till havs följs dåligt eller inte alls. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
firefish 245 Postad 1 September , 2016 En ofta bortglömd men viktig förmåga är den att som befälhavare kunna förstå och ta hänsyn till andra fartygs omständigheter. Lite som i detta fall. http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.4223548-efter-batolyckan-masterlotsen-varnar-for-dalig-kunskap-hos-batagare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 1 September , 2016 Håller med bhemac, det riskerar bli lite som att stanna bilen för att släppa fram den som kommer från vänster i en korsning. Kan man tydligt visa sin avsikt i god tid är det en annan sak och med lite gester kan man ofta få fram budskapet "jag släpper fram dig även om det egentligen är du som ska väja". Mackey Har hittils inte sett det som ett problem att det skulle bli tveksamt... men den dagen kanske kommer då det är smockfullt med båtar och alla virrar runt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser