Dman71 0 Postad 31 Maj , 2016 Hej då jag är ny på detta forum kanske jag dubbelpostar något snarlikt ber om ursäkt för det i så fall.. Jag har bytt stator, tändstift,Reedventiler,samt nya packningar runt om ultraljudstvätt av förgasarna ny bränsleslang rengjort bränslefilter,ny soppa,mm. Har ställt tändningen efter konstens regler (det jag hitta på nätet) tror dock det är där problemet kan ligga. Att motorn e lite tjurig att starta för att sedan gå mycket bra ner till 1400 varv för att sedan bara tvärdö när jag försöker vrida ner tomgången, vrider upp det lite och startar utan problem har nog provat alla kombinationer med luftskruvarna och tomgången. förgasarna är naturligtvis synkade också. Har säkert missat något väsentligt och känner att jag börjar tappa tron. Så därför vänder jag mig till er i denna fråga HJÄLP!!! Finns det någon bra utförlig beskrivning hur man gör en tändinställning den jag gick efter skulle man mäta olika armar till cdi boxen och tomgångsklacken eller vad det kallas ? efter svänghjulet ställts in . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 2 Juni , 2016 Har du kollat efter tjuvluft? Var problemet lika innan mekandet började? Har du kollat komp? Du har verkligen gått igenom motorn, de enda sakerna jag kan komma på på rak arm är om du skulle ha problem med bränslepumpens membran eller läckande packbox på vevaxeln som antingen ger dålig pumpverkan på bränsle eller leanar ut den på lågvarv... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dman71 0 Postad 14 Juni , 2016 Hej har kollat efter tjuvluft och kört startgas överallt jämn komp på alla cyl har nu införskaffat ny bränsle pump som ska monterar i morgon återkommer i ämnet ,,, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dman71 0 Postad 20 Juni , 2016 Monterat ny bränslepump bytt bränsleslangar ställt in tändningen efter info från bok.. kollat om den drar tjuvluft, komp igen alla cyl ligger på 8 jämt och fint, tror felet ligger med tändningen då den dör tvärt vid 1300 varv är ingen stor fantast av det elektriska precis, kanske gjort helt fel inställning? Men tycker att då borde ju inte motor starta och gå så bra över 1300v Alla förslag mottages med öppna armar /mer gråhårig än i går.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 20 Juni , 2016 Verkar rätt lurigt detta... Vad är det för årsmodell? Har du prövar om den går på lägre varv med startgas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bo_man 11 Postad 21 Juni , 2016 CDI- eller VRO-problem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dman71 0 Postad 22 Juni , 2016 2016-06-20 vid 15:26 skrev Mange249: Verkar rätt lurigt detta... Vad är det för årsmodell? Har du prövar om den går på lägre varv med startgas? Det är en 1996 har testat med startgas utan några framsteg.. Märkliga är att den bara dör tvärt vid 1300v som om någon slog av strömbrytaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dman71 0 Postad 22 Juni , 2016 2016-06-21 vid 13:56 skrev bo_man: CDI- eller VRO-problem? CDI är det inte så att den antingen funkar eller inte ? menar då det är elektriskt borde den inte strula på höga registret också... kan man mäta den på något sett? Angående VRO vad har det för inverkan på tomgången den styr väl bara oljetillförsen? eller e jag helt ute och cyklar ... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juni , 2016 Autolube är Yamaha motsvarande och det är den separata oljeinblandningen. Dock kan dessa ge upphov till märkliga symptom om givare krånglar, den kan i så fall få för sig att motorn går varm eller inte får olja. Dock blir förhållandet det omvända, att motorn bara går på lågvarv. Autolube är normalt väldigt driftsäkert och krånglar sällan. Mystiskt fel detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pfroven 0 Postad 22 Juni , 2016 Har den funkat tidigare ? Den motorn är väl tre-cylindrig och på min gamla Yamaha med Biltemas varvräknare fick man ställa om något för att den skulle räkna rätt mängd tändpulser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dman71 0 Postad 22 Juni , 2016 Efter 6 stimmar i stekande sol och nyinköpt scrob lampa då den gamla nog gjort sitt.. Gjorde om allt från start och lite där till har jag nu lyckats få den och pendla mellan 800-900v men är inte riktigt tillfredsställd än då jag har finliret kvar med pilotskruvarna. men fick avbryta pga värmelarm då vattnet i tunnan va stekande varmt =) hoppas på det bästa och att hon får skära igenom vattnet snart.. Tackar för tips och råd återkommer i ämnet mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_Boat 8 Postad 22 Juni , 2016 Du beskriver felet som om att motorn tvärdör som om man slår om en strömbrytare. Som du beskriver det låter det som ett elektriskt fel. Min tanke är om motorn har dubbla statorlindningar, en för lågvarv och en för högre varv.... Då kanske inte cdi/styrboxen får styrpulser/spänning på lägre varv och du inte får gnista. Har du en gnisttestare ( ser ut som ett genomskinligt rör som placeras mellan tändhatt och tändstift) där du kan se gnistan så kanske du kan se om gnistan försvinner under vissa varvtal. Men om motorn har dubbla statorlindningar och det är lågvarvsdelen som krånglar så bör motorn även vara svårstartad och de symptomen har du också. Mitt förslag är att söka efter kopplingschema för tändsystemet och börja undersöka där. Hittar du manualen så finns det ofta värden som man kan ohm-mäta för att kontrollera lindningar mm. Lycka till och meddela gärna hur det går om du hittar felet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser