Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025
raol

Gränser - vad båten klarar och vad jag klarar?

Rekommendera Poster

Det hade varit kul med rejäla instrument för vindvinkel, vindhastighet, fart genom vattnet i kombination med GPS, för att verkligen se hur trim och höjd påverkar fart, avdrift och annat.

Nu kan jag bara uppskatta avdrift genom att sikta framåt, hålla en kompasskurs och se hur mycket en punkt på land flyttar sig i sidled. I går var det en hel del flera gånger. Det syns inte på GPS-spåret, eftersom det ju bakar ihop rörelsen genom vattnet och avdriften.

Sen undrar jag om det kanske är rätt normalt med kraftig avdrift när det blåser mer? Att det inte är nåt jag gör direkt fel, utan mer en "naturlag"? Jag har nästan ingen erfarenhet av det än så länge, så därför frågar jag. :)

Jag tycker mig märka tydligt att det blir plattare och plattare kryssvinklar när jag ska igenom lite trängre sund. När vind och ytvatten drivs genom en avsmalnande passage bör farten öka (vind och ström). Hur mycket vet jag inte, men ibland känns det nästan hopplöst att försöka komma igenom. Delvis beror det säkert också på att det på en given sträcka blir fler slag, och därmed större andel av tiden som seglen inte driver (under slaget) och större andel tid med större avdrift (innan farten hunnit återvända efter slaget).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol.

Jag har en torrdräkt (dykmodell) du kan få låna om du vill. Då fryser du garanterat inte. Jag är 1,80 så om du inte är mycket längre eller kortare passar den nog.

Jag använde den själv när jag skrubbade ren bottnen på min segelbåt för en månad sedan efter att den legat i sjön de senaste 2 åren. Jag fick dock använda en gruskratta och ogrässkyffel för att få ren botten, vilket du kanske inte behöver  ;) Resultatet blev förvånansvärt bra dock.

Jag bor strax norr om Göteborg och du bor väl också i Göteborgstrakten om jag förstått saken rätt. Pm:a mig om du är intresserad.

/Stephan

Ja, det är helt klart intressant! Jag lär bli utskrattad av båtgrannarna, särskilt han som badade bakom båten i söndags. Men det får det vara värt. :)

Skickar PM!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var äntligen ute med båda bröderna ombord i dag, i rätt bra vind. Vet inte hur mycket det blåste, men på Hållö väderstation var det ca 10 m/s stadigt och ca 12 i byarna. Lite mindre, säkert, utanför Hunnebo.

Vi hade ett rev i storen från start.

Jag skötte båten inledningsvis, kanske en 20-25 min men sen fick ena brorsan ta över under en dryg timme. Han skötte det bra. Vid ett tillfälle glömde han att släppa på storskotet, precis i samband med ett slag och en vindby, och båten krängde ner så relingen gick under vattenytan. Oplanerat, men bra, för då fick jag se att åtminstone så långt var inget problem för rodret att greppa. Båten gick stadigt, även om det bara varade ett par sekunder. Också intressant att se hur otroligt mycket båten bromsas in av att kränga så mycket. Det var som att trampa på bromsen!

Kul också att se hur välbalanserad båten var. Jag kunde släppa rorkulten i tiotalet sekunder utan att båten stack iväg åt nåt håll. Det var kort mellan slagen då, så jag kunde inte testa längre tid.

Också roligt att få känna på hur mycket enklare det är när man är två eller fler ombord. I stället för att göra allt själv. Framför allt när segel ska upp eller ner, eller nåt ska trimmas.

Här en liten bild från ungefär en halvminut innan slaget som ordnade relingsdoppet. :)

post-103957-0-67657600-1468707012_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är allt lite mer känsla med en större båt jämfört med Seacaten?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hehe, det kan man säga. Framför allt går det ju att göra så mycket mer.

På rak arm kan jag bara komma på två saker som var bättre på Seacaten: bättre sikt framåt över rufftaket när man sitter i sittbrunnen, och den stora och smutsokänsliga akterstuven vid fiske. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...