Gå till innehåll
söndag 08 september 2024
raol

Gränser - vad båten klarar och vad jag klarar?

Rekommendera Poster

Jag är ingen särskilt modig person. Jag är rädd för rätt mycket. Jag vill inte vara det, men är det ändå.

 

Med förra båten, vår Seacat, var jag (ofrivilligt) ute i ca 9-10 m/s stadigt och några till i byarna. Med genua och stor. Blev överraskad av en plötslig vindökning. Det var mardrömsaktigt att få all denna kraft i båten och inte kunna göra annat än att styra. Båten krängde ner mot 30 grader och dippade till 40+ i byarna (hade lutningsmätare). Att släppa rorkulten för bara nån sekund hade resulterat i att båten hade svängt åt nåt håll på ett ögonblick. Jag kunde inte göra nåt annat än att styra bäst jag kunde och försöka komma in i lä bakom en hög ö. Till slut lyckades jag med det och kunde börja åtgärda läget. Till slut var seglen nere, motorn igång och det värsta över.

 

I nya båten har jag inte varit ute i så värst hårt väder än. Men för mig är redan 7 m/s rejält med vind. 2-4 m/s tycker jag är perfekt. Då är allt lugnt och behagligt och vattnet är ganska platt. Tyvärr händer det nästan aldrig. Det är nästan aldrig under 5 m/s på västkusten. Ofta betydligt mer. Vågor med höjder över en halvmeter tycker jag också är rätt besvärliga, och när de går upp runt metern är det direkt obehagligt. Nu pratar jag inte om mjuka dyningar med våglängder på många tiotals meter, utan snarare 5-15 m långa vindvågor som delvis bryter.

 

Men det är ändå så att jag undrar hur jag egentligen borde se på saken. Det försvinner rätt många möjliga seglingstillfällen pga för hård vind (dvs 7+). Handlar det mest om att käka lite HTFU-piller, eller är jag lagom försiktig? De dagar jag stannat i hamn pga för hård vind ser jag ju samtidigt båtar glida förbi där ute, med orevade segel...

 

 


 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Strunta i dom andra! Jag har provat att gå med bara revad stor utan försegel när det blåst riktigt, och haft rätt komfortabel segling. Man uppnår skrovlängdsfarten i alla fall så länge det inte är motvind. Visst kan man vilja ha lite försegel också för balansens skull, men det kan man ju vänta lite med.

Mod är vad den fege tar till när han inte törs, inget att sträva efter. Kalkylerad risk är en annan sak.

Redigerad av trewq

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din båt klarar definitivt mer än vad du gör det kan jag garantera. Jag var uppe i 13,6 knop med segel och det blåste stadigt 15-16 m/sek och med 18 i byarna. Detta var under kappseglingen Tjörn Runt 2011 då många båtar gick på grund i "djäviulshålet" och en båt sjönk med en massiv räddningsinsats med helikopter och ytbärgare. Våghöjden var utanför Skärhamn nånstans mellan 3-4 meter med ganska långa dyningar i botten. Jag var aldrig rädd men respekten för naturens krafter måste finnas där för att inte begå misstag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehe, jo att båten klarar mer är jag helt på det klara med. :)

 

På Seacaten "revade" jag ibland genom att inte ha försegel uppe. Den tog bra höjd ändå. Dominanten däremot, behöver verkligen ha försegel uppe för att vinna höjd. I alla fall när jag testat hittills.
 

När jag var ute senast, i lördags, hade jag två andra med, och det var helt klart trevligt att ha extra fläsk i lovart. (Vi råkar väga samma, på nåt kilo när, alla tre. Sammanlagt 200 kg.) Nu blåste det inte så mycket. Maxlutningen var ca 20 grader med alla på rätt sida i sittbrunnen, och vinden in från ca 60 grader. Farten var inte så hög. Toppade på strax över 6 knop en kort stund, men annars runt 4-5 knop. Jag tyckte att båten bromsades av att kränga mer. Det kändes som om den liksom plöjde fram i stället för att glida.

Ett projekt framöver är att låta båten kränga mycket för att jag ska bli mer bekväm med det, och också få en bättre känsla för när det stannar upp. Jag upplever Dominanten som vekare än Seacaten, åtminstone initialt. Det kränger till snabbt även vid svag vind, men vad som händer sen har jag inte vågat utforska än. Det blir som sagt nåt att ta reda på.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva, ha bra segel (inte gamla och bukiga) och se framförallt till att du kan nå och släppa på skoten lätt om du får en kastvind. Om du inte har gjort det så kan jag rekommendera att ta en seglingskurs. Förutom att du lär dig trimma så det blir bekvämt, hur man undviker håriga situationer så är det en boost för självkänslan! Och igen - reva hellre lite för mycket om du är osäker - enklare att släppa ett rev om man tycker det går för långsamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Reva, ha bra segel (inte gamla och bukiga) och se framförallt till att du kan nå och släppa på skoten lätt om du får en kastvind. Om du inte har gjort det så kan jag rekommendera att ta en seglingskurs. Förutom att du lär dig trimma så det blir bekvämt, hur man undviker håriga situationer så är det en boost för självkänslan! Och igen - reva hellre lite för mycket om du är osäker - enklare att släppa ett rev om man tycker det går för långsamt!

 

Det övriga har jag rätt bra koll på, och jag trimmar aktivt för att göra resan behagligare. Det är en klar fördel med nya båten: alla trimningsmöjligheter! Lyxigt värre! :D

 

Reva, däremot, är lite knepigare. Det går inte att göra utan att släppa rorkulten. Och blåser det på duktigt står inte det högt på önskelistan över saker att göra... Att gå ut med ett rev redan intaget är en annan sak, förstås.

Men ett annat projekt är att ordna nån form av roderlås, så det går att släppa korta stunder utan att båten skenar iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett roderlås med ett snöre ett eller två varv runt rorkult funkade bra på våra Maxi77. Hemligheten är att få rorkulten att stanna uppe med större friktion. Med ett snöre som snabbt kan läggas ett par varv runt kulten låser fint när man höjer rorkulten och är lätt att fintrimma genom att rotera på snörvarven. Millimeterprecision. När båten går på önskad kurs låser man genom att dra upp kulten lite till.

 

Kolla om din rorkult går att skruva åt så den stannar uppe.

 

Eller förresten det vet ju Pseudonym.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är rätt trög, men stannar uppe gör den inte just nu. Ska se vad som går att åstadkomma där.

 

Min tanke var i stället att montera en knipknap på ovansidan av rorkulten, och sen klämma fast ett snöre i den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är rätt trög, men stannar uppe gör den inte just nu. Ska se vad som går att åstadkomma där.

 

Min tanke var i stället att montera en knipknap på ovansidan av rorkulten, och sen klämma fast ett snöre i den

Jag brukar ta det lediga skotet ett par varv runt rorkulten, alltid tillgängligt, håll det så enkelt som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du menar det lediga försegelsskotet? Så gjorde jag för det mesta på Seacaten. Men Dominanten har självslående fock och skotas bara på styrbordssidan. :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att att få riktigt rätt intryck när man inte är med men spontant känns det som din fart genom vattnet och din lutning inte riktigt hänger ihop. Skotar du rätt eller har du alldeles för hårt skotat vilket leder till krängning och inte fart? Planar du ut segel för att få fart och inte kränga så mycket? Akterstagsträckare? Drar du ordentligt i den när det blåser? Flytta skotpunkter till försegel? Uthal storsegel?

 

Du borde kunna göra 4-5 knop genom vatten utan att kränga nästan alls med vindvinkel på 60 grader in tycker jag om inte en Dominant 78a är helt vansinnigt begynnelsevek?

 

Tamplås runt rorkult är utmärkt, har tagit mig till/från Gotland utan speciellt mycket aktiva ingrepp. Se till att få ordning på det så du kan börja trimma dina segel och reva utan problem! Gå hellre ut med rev och slå ut det än att stressa runt och försöka reva när du är ute i vinden.

 

Att lära sig segla med tokmycket kräng känns bara fel även om jag förstår vad du är ute efter. Båten kan luta.. MASSOR, det blåser mest ur seglen efter en stund så det är inte så mest att oroa sig för. En segelbåt kan inte BLÅSA runt, den behöver hjälp av vågor. Stora vågor. Mycket stora vågor. :)

 

Att segla upprätt (lagom upprätt, inte rakt), fort och bekvämt genom vattnet är betydligt svårare än att få den att luta en massa. Återigen, brasklapp för att det är svårt att bilda sig en uppfattning av text, jag kan ha missuppfattat allt! :)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår känslan även om jag trots en massa tillbud är lite tvärsom.

Jag som började i flera olika mer eller mindre racing-jollar är van vid att kappsejsa. Detta gör dock vanligtvis inte en segelbåt med köl.

 

Mitt tips är att när ni är några stycken ute placerar först en nere i lä. Helst en som inte är rädd. När det funkar även i byarna kliver nästa person ner. Börjar i centrum på båten och fortsätter ner mot lä. Gör detta i ganska svaga vindar. Detta ger dig en uppfattning om hur båten reagerar vid krängning.

Mina erfarenheter är främst från Express bland kölbåtar och den kunde man kränga ner tills vattnet gick över skarndäck och upp till sidan av ruffen utan att något extremt inträffade. Men du har helt rätt, båten går långsammare vid kraftig krängning och den tappar en massa i höjd också så det är inget man gör när man kappseglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska sägas att båten legat i över vintern, och hur länge den hade legat i när vi tog över den vet jag inte. Men jag borstade av botten med hjälp av en skurborste fastspikad i en träpinne med ett rep i varje ände, och en vikt hängande från baksidan av borsten för att den skulle ha rätt sida upp hela tiden. Sen gick jag och drog borsten fram och tillbaks från för till akter, förutom där kölen var i vägen (ett ungefär en meter brett område). Så några kvadratmeter rejäl beväxning på botten, och säkert på hela kölbladet, plus nedersta 3-4 dm av roderbladet. Där försvinner kanske en knop.

 

post-103957-0-51439000-1464718770_thumb.jpg

Nedersta delen av roderbladet.

 

 

post-103957-0-51357600-1464718785_thumb.jpg
Fören delvis borstad. Var gränsen går är rätt tydligt. :)
 

 

Jag ska försöka hitta nånstans där jag kan kränga båten med ett fall, bort från en låg kaj eller brygga, så jag kommer åt att borsta rent på de flesta ytor under.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Smart grej det där med borsten!  Fanfar!

Vi seglar utan bottenfärg för miljöns skull och kör i borsttvätt då och då, men när man ine ar tillgång till en borsttvät är ju din konstruktion jättebra.

 

Du tappar jättemycket fart, minst ett par knop med dina "trädgård" under båten.

 

Se till att inte ha mera segel än att båten lutar max 20 grader, men det är ingen fara om båten lutar mera.

 

Mackey

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odlar du sjösallad? Båten låg i från maj månad tills du hämtade den. Den var under den tiden helt orörd men ändå ganska ren under vad jag kunde se då. Bottenfärgen var Biltemas västkustfärg som ändå är en rätt skaplig färg. Att båten har legat i under vintern har nog ställt till det mesta. Att hålla den ren är a&o när det gäller båtfart på en såpass lätt båt som Dominanten ändå är med sina 1800 kg. Dina segel är fullt gångbara ytterligare minst 5-8 år beroende på hur du seglar dom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svårt att att få riktigt rätt intryck när man inte är med men spontant känns det som din fart genom vattnet och din lutning inte riktigt hänger ihop. Skotar du rätt eller har du alldeles för hårt skotat vilket leder till krängning och inte fart? Planar du ut segel för att få fart och inte kränga så mycket? Akterstagsträckare? Drar du ordentligt i den när det blåser? Flytta skotpunkter till försegel? Uthal storsegel?

Nä, jag skotade inte så hårt. Uthal och akterstag hårt spända. Förseglet är som det är. Självslående fock så skotpunkten är ju låst till skenans avstånd från förstagsfästet. Skothornet har fem punkter, men jag tror inte det är värt besväret att ta in, knyta om, och ta ut i ett sånt läge. Den får sitta på mittenläget hela tiden.

 

Du borde kunna göra 4-5 knop genom vatten utan att kränga nästan alls med vindvinkel på 60 grader in tycker jag om inte en Dominant 78a är helt vansinnigt begynnelsevek?

Det låter otroligt. 10 grader lutar det ju så fort det fläktar till lite och farten bara är nån knop eller två. Jag har bara en annan båt att jämföra med, så det säger ju inte så mycket...

 

Att lära sig segla med tokmycket kräng känns bara fel även om jag förstår vad du är ute efter. Båten kan luta.. MASSOR, det blåser mest ur seglen efter en stund så det är inte så mest att oroa sig för. En segelbåt kan inte BLÅSA runt, den behöver hjälp av vågor. Stora vågor. Mycket stora vågor. :)

Jag är inte rädd för att båten ska välta. Jag vet mycket väl var de olika krafterna kommer från och att båten inte kan blåsa omkull. Nej, det är i stället känslan av att ramla ner i sittbrunnen, och i värsta fall ramla ur båten som skrämmer. Och risken för att broacha. Det är lite som att cykla snabbt i tvära kurvor. Man har perfekt grepp ända tills man inte längre har det, och då har man på ett ögonblick inget grepp alls och kanar längs asfalten, utan förvarning. Jag föreställer mig att det är ungefär så när man broachar också. Helt plötsligt kommer den där vindilen och flyttar båtens lutning bortom den kritiska punkten, rodret får luft och båten girar våldsamt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Svårt att att få riktigt rätt intryck när man inte är med men spontant känns det som din fart genom vattnet och din lutning inte riktigt hänger ihop. Skotar du rätt eller har du alldeles för hårt skotat vilket leder till krängning och inte fart? Planar du ut segel för att få fart och inte kränga så mycket? Akterstagsträckare? Drar du ordentligt i den när det blåser? Flytta skotpunkter till försegel? Uthal storsegel?

Nä, jag skotade inte så hårt. Uthal och akterstag hårt spända. Förseglet är som det är. Självslående fock så skotpunkten är ju låst till skenans avstånd från förstagsfästet. Skothornet har fem punkter, men jag tror inte det är värt besväret att ta in, knyta om, och ta ut i ett sånt läge. Den får sitta på mittenläget hela tiden.

Du borde kunna göra 4-5 knop genom vatten utan att kränga nästan alls med vindvinkel på 60 grader in tycker jag om inte en Dominant 78a är helt vansinnigt begynnelsevek?

Det låter otroligt. 10 grader lutar det ju så fort det fläktar till lite och farten bara är nån knop eller två. Jag har bara en annan båt att jämföra med, så det säger ju inte så mycket...

Att lära sig segla med tokmycket kräng känns bara fel även om jag förstår vad du är ute efter. Båten kan luta.. MASSOR, det blåser mest ur seglen efter en stund så det är inte så mest att oroa sig för. En segelbåt kan inte BLÅSA runt, den behöver hjälp av vågor. Stora vågor. Mycket stora vågor. :)

Jag är inte rädd för att båten ska välta. Jag vet mycket väl var de olika krafterna kommer från och att båten inte kan blåsa omkull. Nej, det är i stället känslan av att ramla ner i sittbrunnen, och i värsta fall ramla ur båten som skrämmer. Och risken för att broacha. Det är lite som att cykla snabbt i tvära kurvor. Man har perfekt grepp ända tills man inte längre har det, och då har man på ett ögonblick inget grepp alls och kanar längs asfalten, utan förvarning. Jag föreställer mig att det är ungefär så när man broachar också. Helt plötsligt kommer den där vindilen och flyttar båtens lutning bortom den kritiska punkten, rodret får luft och båten girar våldsamt.

Men innan broatchen har du släppt ner skotvagnen i lä för att minska trycket och även lutningen, skotet håller du i handen för att när broatchen är på väg snabbt kunna släppa på skotet och häva en broatch. Det kallas för aktiv segling och ligger ofta på gränsen. Revar gör du med Dominanten först vid 8 m/sek för att hålla så hög fart som möjligt. Att mastlut och segeltrim är rätt innan är ju en förutsättning för att båten ska gå så bra som möjligt. Med enbart fock och stor är det begränsat vad båten kan prestera. Jag hade ju både en "code one" och en slörgennaker för att båten skulle vara maximalt kul att segla. En del av det har du gått miste om anser jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att minska krängningen i friskare vindar så är det A och O att trimma bort buken i seglen. Seglen ska vara så plana som möjligt. Det åstadkoms genom att (på storseglet) spänna i bomlik, akterstag (masten kröks och buken dras framåt och minskar) samt mastliket (helst med en cunninghamlina). Ta hellre för mycket än för litet. Det är lättare att släppa ut än att ta in om vinden pressar på i seglet. Släpp ner storskotvagnen (vet inte om det finns skotvagn på din båt...) i lä så att vinden "spiller ur seglet". Du kan i alla fall inte utnyttja all kraft som du får av vinden i friskare vindar så det gör ingen större skillnad i båtfart - men krängningen minskar.

 

Som skrivits tidigare: Reva innan du går ut, Det är lättare att slå ut revet om det blev för lite segelyta. Segla bara för storen. Det är enklare att hantera om du bara har ett segel att sköta tills du blivit mer erfaren och van vid båtens egenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att minska krängningen i friskare vindar så är det A och O att trimma bort buken i seglen. Seglen ska vara så plana som möjligt. Det åstadkoms genom att (på storseglet) spänna i bomlik, akterstag (masten kröks och buken dras framåt och minskar) samt mastliket (helst med en cunninghamlina). Ta hellre för mycket än för litet. Det är lättare att släppa ut än att ta in om vinden pressar på i seglet. Släpp ner storskotvagnen (vet inte om det finns skotvagn på din båt...) i lä så att vinden "spiller ur seglet". Du kan i alla fall inte utnyttja all kraft som du får av vinden i friskare vindar så det gör ingen större skillnad i båtfart - men krängningen minskar.

 

Som skrivits tidigare: Reva innan du går ut, Det är lättare att slå ut revet om det blev för lite segelyta. Segla bara för storen. Det är enklare att hantera om du bara har ett segel att sköta tills du blivit mer erfaren och van vid båtens egenheter.

Det finns en kullagrad Harken skotskena som jag satte dit för några år sedan. Dominanten är en båt som seglar bra med rätt trim. Den är snabb och seglar om betydligt större båtar.

post-95643-642325_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Odlar du sjösallad? Båten låg i från maj månad tills du hämtade den. Den var under den tiden helt orörd men ändå ganska ren under vad jag kunde se då. Bottenfärgen var Biltemas västkustfärg som ändå är en rätt skaplig färg. Att båten har legat i under vintern har nog ställt till det mesta. Att hålla den ren är a&o när det gäller båtfart på en såpass lätt båt som Dominanten ändå är med sina 1800 kg. Dina segel är fullt gångbara ytterligare minst 5-8 år beroende på hur du seglar dom.

 

Bra, då vet jag det. :)

 

Jodå, jag ska allt se till att få den mycket renare under.

 

Seglen känns bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Svårt att att få riktigt rätt intryck när man inte är med men spontant känns det som din fart genom vattnet och din lutning inte riktigt hänger ihop. Skotar du rätt eller har du alldeles för hårt skotat vilket leder till krängning och inte fart? Planar du ut segel för att få fart och inte kränga så mycket? Akterstagsträckare? Drar du ordentligt i den när det blåser? Flytta skotpunkter till försegel? Uthal storsegel?

Nä, jag skotade inte så hårt. Uthal och akterstag hårt spända. Förseglet är som det är. Självslående fock så skotpunkten är ju låst till skenans avstånd från förstagsfästet. Skothornet har fem punkter, men jag tror inte det är värt besväret att ta in, knyta om, och ta ut i ett sånt läge. Den får sitta på mittenläget hela tiden.

Du borde kunna göra 4-5 knop genom vatten utan att kränga nästan alls med vindvinkel på 60 grader in tycker jag om inte en Dominant 78a är helt vansinnigt begynnelsevek?

Det låter otroligt. 10 grader lutar det ju så fort det fläktar till lite och farten bara är nån knop eller två. Jag har bara en annan båt att jämföra med, så det säger ju inte så mycket...

Att lära sig segla med tokmycket kräng känns bara fel även om jag förstår vad du är ute efter. Båten kan luta.. MASSOR, det blåser mest ur seglen efter en stund så det är inte så mest att oroa sig för. En segelbåt kan inte BLÅSA runt, den behöver hjälp av vågor. Stora vågor. Mycket stora vågor. :)

Jag är inte rädd för att båten ska välta. Jag vet mycket väl var de olika krafterna kommer från och att båten inte kan blåsa omkull. Nej, det är i stället känslan av att ramla ner i sittbrunnen, och i värsta fall ramla ur båten som skrämmer. Och risken för att broacha. Det är lite som att cykla snabbt i tvära kurvor. Man har perfekt grepp ända tills man inte längre har det, och då har man på ett ögonblick inget grepp alls och kanar längs asfalten, utan förvarning. Jag föreställer mig att det är ungefär så när man broachar också. Helt plötsligt kommer den där vindilen och flyttar båtens lutning bortom den kritiska punkten, rodret får luft och båten girar våldsamt.

Men innan broatchen har du släppt ner skotvagnen i lä för att minska trycket och även lutningen, skotet håller du i handen för att när broatchen är på väg snabbt kunna släppa på skotet och häva en broatch. Det kallas för aktiv segling och ligger ofta på gränsen. Revar gör du med Dominanten först vid 8 m/sek för att hålla så hög fart som möjligt. Att mastlut och segeltrim är rätt innan är ju en förutsättning för att båten ska gå så bra som möjligt. Med enbart fock och stor är det begränsat vad båten kan prestera. Jag hade ju både en "code one" och en slörgennaker för att båten skulle vara maximalt kul att segla. En del av det har du gått miste om anser jag.

 

 

Jo, alltid skotet redo när det är "på gränsen". 8 m/s, då har jag ett riktmärke.

 

Större försegel skadar inte, men det ryms inte i budgeten det här året.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag gav jag mig ut i lite, för mig, hårdare vind. Svårt att veta hur mycket det egentligen blåser. Jag får nog skaffa mig en handhållen vindmätare så jag har lite bättre koll, och på sikt kan göra bättre bedömningar hur segelbart det är utefter en vindprognos. Men hur som helst, det var mer vind än jag brukar segla i. Skulle tro 7-8 m/s, och upp mot 10 i byarna.

 

Jag misslyckades med att trimma storen i dag. Kunde inte klura ut vad som var fel, men jag fick stora bubblor in mot masten, nästan i hela seglets höjd. Möjligen vind från förseglet som störde, för när jag seglade med enbart storen lite senare blev det bättre.

Jag försökte verkligen behålla kraften i seglen tills det krängde rejält, men det känns inte bekvämt. Visst, lutningen var nog aldrig så värst stor, kanske 30 grader som mest i byarna (lutningsvisarna i kompassen släpar efter och visar för lite, sällan mer än 10-15 grader även när jag ser att kompassringens horisontalplan indikerar betydligt mer). Men det kändes ändå lite okontrollerat bitvis.

Med enbart storen är det bättre. Då kränger det inte så värst, men höjdtagningen blir sämre. Eller egentligen inte höjdtagningen rent geometriskt, utan det är i stället avdriften som blir monumental. Jag antar att det i sin tur beror på att enbart storen uppe ger ett för akterligt tryckcentrum, som måste kompenseras med mycket roder som tvingar kölen att "lyfta" åt lä.

Särskilt snabbt gick det aldrig. Bidevind, med fulla segel, mellan 4 och 5 knop (här känns det verkligen som om båten går tungt och gräver ner sig). Halvvind, fulla segel, 5.5 knop. Slör, ganska precis 5 knop. Jag räknar med att en van och orädd seglare skulle få upp båten i skrovfart på alla bogar i de vindarna. Nu är detta iofs GPS-fart. Med tanke på hur jag drev i sidled när seglen var nere och jag var på väg in, så kanske det gör en knop eller mer, vad vet jag? Vore kul att ha en logg att jämföra med så det går att se strömmar och annan avdrift enklare.

Fast påväxten på botten kanske gör stor skillnad även här? Jag hörde efter vad ett lyft med avspolning på spolplatta skulle kosta. 1500 kr. Får se om vi nappar på det, eller om vi hittar nåt billigare alternativ i närområdet. Det lär ju inte förbli rent mer än några veckor till en månad ändå. Och göra om det fler gånger under sommaren lockar inte. Om jag inte var så jäkla frusen av mig hade jag skaffat en våtdräkt och borstat rent i vattnet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Raol.

 

Jag har en torrdräkt (dykmodell) du kan få låna om du vill. Då fryser du garanterat inte. Jag är 1,80 så om du inte är mycket längre eller kortare passar den nog.

Jag använde den själv när jag skrubbade ren bottnen på min segelbåt för en månad sedan efter att den legat i sjön de senaste 2 åren. Jag fick dock använda en gruskratta och ogrässkyffel för att få ren botten, vilket du kanske inte behöver  ;) Resultatet blev förvånansvärt bra dock.

Jag bor strax norr om Göteborg och du bor väl också i Göteborgstrakten om jag förstått saken rätt. Pm:a mig om du är intresserad.

 

/Stephan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inslag i framkant på seglet som du beskriver kommer från förseglet. Det är ingen fara ifall seglet i övrigt står bra; uppstår i hårdare vind när man har överlappande försegel på bidevind. Att trimma bort det brukar resultera med mindre fart, mer krängning, sämre höjdttagning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inslag i framkant på seglet som du beskriver kommer från förseglet. Det är ingen fara ifall seglet i övrigt står bra; uppstår i hårdare vind när man har överlappande försegel på bidevind. Att trimma bort det brukar resultera med mindre fart, mer krängning, sämre höjdttagning.

Han har självslående fock, ej överlappande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Inslag i framkant på seglet som du beskriver kommer från förseglet. Det är ingen fara ifall seglet i övrigt står bra; uppstår i hårdare vind när man har överlappande försegel på bidevind. Att trimma bort det brukar resultera med mindre fart, mer krängning, sämre höjdttagning.

Han har självslående fock, ej överlappande.

 

 

OK, då kanske förseglet var lite för högt vagnat..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skothornet har i en cirkulär båge 5 öljetter i en skena för att trimma akterliket. Troligen har han skotet sittande i det mittersta vilket inte är optimalt om det nu blåste så mycket som han påstod. Han borde ha bytt till någon av de nedre/främre för att spilla lite vind ur focken istället. Eller skota focken längre ut på fockskenan med att flytta på vagnstoppen.

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I dag gav jag mig ut i lite, för mig, hårdare vind. Svårt att veta hur mycket det egentligen blåser. Jag får nog skaffa mig en handhållen vindmätare så jag har lite bättre koll, och på sikt kan göra bättre bedömningar hur segelbart det är utefter en vindprognos. Men hur som helst, det var mer vind än jag brukar segla i. Skulle tro 7-8 m/s, och upp mot 10 i byarna.

 

Jag misslyckades med att trimma storen i dag. Kunde inte klura ut vad som var fel, men jag fick stora bubblor in mot masten, nästan i hela seglets höjd. Möjligen vind från förseglet som störde, för när jag seglade med enbart storen lite senare blev det bättre.

 

Jag försökte verkligen behålla kraften i seglen tills det krängde rejält, men det känns inte bekvämt. Visst, lutningen var nog aldrig så värst stor, kanske 30 grader som mest i byarna (lutningsvisarna i kompassen släpar efter och visar för lite, sällan mer än 10-15 grader även när jag ser att kompassringens horisontalplan indikerar betydligt mer). Men det kändes ändå lite okontrollerat bitvis.

.....

 

 

Inslag i storseglet gör inte så mycket. Jag får det på min båt med. Det får däremot inte börja ryka och slå kraftigt i mastliket på storseglet för det sliter onödigt. Testa då att släppa ut förseglet lite.

 

Däremot så är överdriven lutning inget vidare. Om du kan reva storseglet så testa att ta ett eller två rev för att se hur båten förrändrar beteende när du gör det.

 

När båten kränger över i vinbyarna, försöker den då att gå upp mot vinden så att du får styra emot hårt med rodret? Isf bromsar du troligen båten varje gång det händer och kan antingen släppa lite på storen varje gång alt reva för att minska samma beteende. Beror lite på vad man är ute efter.

 

Vill du åka så snabbt som möjligt tex under tävling så är det troligen bäst att arbeta med storseglet.

 

Vill du åka bekvämt och kanske med Autopilot så är det troligen lugnare att reva storen ett alt två steg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, fockskotet i mittenöljetten. Jag såg ju hur bakkanten på focken svepte in tvärt och tänkte att det vore bättre att flytta in skotet för att släppa akterliket friare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...