Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
arrebarre

Nautilus startspärr, hur funkar den?

Rekommendera Poster

Hej!

Köpte idag en chaparral 190 ssi 2005:a. Försökt förstå mig på startspärren men fattar ingenting. Trycker på knappen för upplåsning och det går fortfarande inte att vrida nyckeln. Ser dock på panelen att en röd led reagerar på att jag trycker på "låsa upp". 

Efter någon minut, ja då funkar det att vrida efter att jag frenetiskt trycktpå lås upp knappen, samt testat vrida om flera gånger.

Gör jag något fel? Hur fungerar startspärren egentligen?

Den har 3 knappar

En lås upp knapp

en pil upp knapp

en pil ned knapp

Vad gör pilarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar du menar Nautilock?

Nautilock klipper signalen till ex tändning, bränslepumpen och när du trycker lås upp så kopplas ex tändningen normalt och båten går att starta.

Mig veterligen så spärrar den inte tändningslåset från att vridas, bara elektriska signaler. Jag tog dock bort mitt pga att det var ostabilt och företaget verkar interpretation ha någon eftermarknad service.

Knapparna upp och ner är för attkoppla till extra funktioner typ ankaret om jag fattat saken rätt.

Hej!

Köpte idag en chaparral 190 ssi 2005:a. Försökt förstå mig på startspärren men fattar ingenting. Trycker på knappen för upplåsning och det går fortfarande inte att vrida nyckeln. Ser dock på panelen att en röd led reagerar på att jag trycker på "låsa upp".

Efter någon minut, ja då funkar det att vrida efter att jag frenetiskt trycktpå lås upp knappen, samt testat vrida om flera gånger.

Gör jag något fel? Hur fungerar startspärren egentligen?

Den har 3 knappar

En lås upp knapp

en pil upp knapp

en pil ned knapp

Vad gör pilarna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Jag har haft ett Nautilock lås på min Mercury 50 jag hade för 2 år sedan. Om det funkar på samma sätt så... Jag hade en lampa (läs: monterad diod) som blinkade blått. När jag tryckt på lås upp så har jag för mig den blev konstant blå. Gjorde man fel så behövde man göra om och det var en delay innan man kunde försöka igen. Försöker man pilla under delaytiden så funkade inget alls. Var nog "by design". Du kanske märker av samma sak. Man kunde även med nyckeln låsa upp utan fjärr (om batteriet är slut). Det gjorde man genom att "klicka" låskoden fram och tillbaka med nyckeln ungefär som man kunde ringa utan nummerskiva på en hederlig gammal telefon med "klyka" som luren låg på.

Det fanns iaf för något år sedan de som hade service på dessa. Min var installerad av http://www.jobsmarin.se Det var ok att ha att göra med.

/Peo

Redigerad av pos42

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också Nautilock. Funkar som pos42 säger. Blinkande (röd) diod när ström osv är påslagen. Ett tryck på nyckelknappen och det hörs ett distinkt "klick" och dioden blir konstant röd. Startar man inte då måste man vänta ett tag (30 sekunder) innan man trycker på nyckelknappen igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha ok då hänger jag med. Ska testa detta idag! Stort tack för alla svar, detta forumet är guld värt för min båts-progression.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att vi låter bli att hjälpa honom låsa upp spärren tills han kan visa på de mest elementära grunder i navigation och sjövett.

/B

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att vi låter bli att hjälpa honom låsa upp spärren tills han kan visa på de mest elementära grunder i navigation och sjövett.

/B

Bosse, antar att du är en vuxen person? Bete dig i sådana fall som en och lägg inte irrelevanta kommentarer i alla trådar. :) 

Om det hade stått. "Vad tycker Bosse om detta?". Ja då hade du kunnat skriva något sådant, men nu gjorde det inte det; eller hur Bosse? :) 

Jag tycker synd om dig, då du uppenbarligen inte har viktigare saker för dig... Jag är inte sarkastiskt, utan tycker genuint detta...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också Nautilock. Funkar som pos42 säger. Blinkande (röd) diod när ström osv är påslagen. Ett tryck på nyckelknappen och det hörs ett distinkt "klick" och dioden blir konstant röd. Startar man inte då måste man vänta ett tag (30 sekunder) innan man trycker på nyckelknappen igen.

Gjorde som ni två sade och har inte haft några som helst problem med det efter det :)

Tack grabbar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...