Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
william91

Fästa reglage

Rekommendera Poster

Hej

Har en fundering angående hur jag ska fästa reglaget, jag skulle vilja sätta bultar med bricka och mutter på baksidan men det går ju inte? Tror ni det räcker med 2 skruvar?

Sen undrar jag vart man kan köpa kabelkanaler till alla vajrar och dylikt?

Tacksam för svar :)

post-107840-0-41402300-1464630471_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer du inte åt på baksidan!?

Jag återmonterade mitt reglage efter reparation av inredningen. Det satt med fyra genomgående maskingängade skruvar. Det borde väl finnas fyra fästhål även på ditt, så varför inte sätta dit fyra stycken kraftiga plåtskruvar. Borra till kärndiametern före.

Kabelkanaler har de väl på de flesta byggvaruhus och elfirmor.

Monterade en kabelkanal för att dölja reglagekablarna till motorn samt elledningar i fjol vår.

post-106994-0-47654400-1464671076_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer du inte åt på baksidan!?

Jag återmonterade mitt reglage efter reparation av inredningen. Det satt med fyra genomgående maskingängade skruvar. Det borde väl finnas fyra fästhål även på ditt, så varför inte sätta dit fyra stycken kraftiga plåtskruvar. Borra till kärndiametern före.

Kabelkanaler har de väl på de flesta byggvaruhus och elfirmor.

Monterade en kabelkanal för att dölja reglagekablarna till motorn samt elledningar i fjol vår.

Kommer inte åt på baksidan om man inte vill sätta bricka och mutter på utsidan båten fullt synligt, vilket jag inte vill :/

Det finns 2st fästhål på mitt reglage, innan jag slipade och spacklade alla gamla hål så fanns det 3 st hål vid reglaget men dem är ju igenspacklade. Tror du det räcker med 2st skruvar? det är ju som sagt bara typ 5mm tjockt glasfiber

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju svårt att säga om det räcker med två plåtskruvar.

Fast - utan att va specielaist på motorer - så tycker jag det är konstigt om det bara finns två fästhål på ett sånt stort reglage.

Jag kan väl räkna mig till gruppen montörer, även om det varit inom elverksbranchen och lite elinstallation.Sitter grejerna monterar för dåligt, så försöker - i varje fall jag - ju få dit flera fästskruvar - det brukar ju gå för det mesta. Grejer - som reglaget till motorn - skall sitta fast och hålla. 

Fast det kanske fungerar bra med två plåtskruvar - det lär ju visa sig.

Sen finns det nog muttrar som man kan sätta dit utifrån - va det nu heter. Något liknande sånt man använder när man sätter fast saker på gipsväggar. Springtoggels är ett ord som dyker upp i huvudet.

http://www.vvsobadrum.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=gipsankare%20rostfritt

Är reglaget helt och hållet utanpåliggande och med reglagekablarna utvändigt också!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mitt reglage sitter med sex plåtskruvar, och ibland får jag byta någon till grövre dimension. Plastväggen är väl inte helt stum, så jag gissar att med två skruvar kommer det att röra sig obetydligt runt en tänkt axel mellan de två skruvarna, och då glappar det upp.

Jag skulle göra fyra hål och limma/plasta fast en trälist bakom skruvhålen parvis så det finns rejält material att skruva i.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju svårt att säga om det räcker med två plåtskruvar.

Fast - utan att va specielaist på motorer - så tycker jag det är konstigt om det bara finns två fästhål på ett sånt stort reglage.

Jag kan väl räkna mig till gruppen montörer, även om det varit inom elverksbranchen och lite elinstallation.Sitter grejerna monterar för dåligt, så försöker - i varje fall jag - ju få dit flera fästskruvar - det brukar ju gå för det mesta. Grejer - som reglaget till motorn - skall sitta fast och hålla.

Fast det kanske fungerar bra med två plåtskruvar - det lär ju visa sig.

Sen finns det nog muttrar som man kan sätta dit utifrån - va det nu heter. Något liknande sånt man använder när man sätter fast saker på gipsväggar. Springtoggels är ett ord som dyker upp i huvudet.

http://www.vvsobadrum.se/searchresults?pagesize=20&searchstring=gipsankare%20rostfritt

Är reglaget helt och hållet utanpåliggande och med reglagekablarna utvändigt också!?

Reglaget är helt utanpåliggande samma med kablarna, vet faktiskt inte vad jag ska göra, finns ju bara 2 genomgående hål i reglaget som man kan skruva genom

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Reglaget är helt utanpåliggande samma med kablarna, vet faktiskt inte vad jag ska göra, finns ju bara 2 genomgående hål i reglaget som man kan skruva genom

Skruva fast reglaget med två genomgående maskinskruv (brickor o mutter på baksidan) på en 12-15 mm plywoodskiva som är något större än reglageboxen. Försänk hålen på baksidan så att skruvar o muttrar inte sticker ut.

Borra ett antal hål längs kanterna på plywoodskivan.

Lägg några strängar sikaflex (eller annat limmande tätningsmedel för båtbruk) på baksidan av plywoodskivan.

Skruva fast med plåtskruvar i båten.

Självklart så ska du lacka/måla plywoodskivan, efter borrning av alla hål och innan den skruvas fast i båten, så att den tål utomhusbruk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...