Gå till innehåll
tisdag 12 november 2024
Multen

Klarar 1st batteri start utombordare och förbrukare navigationsutrustning m.m.?

Rekommendera Poster

Hej,

Har utombordare Yamaha -90 40hk till min båt och är på gång att skaffa utrustning för navigation och fiske( ekolod).

I båten finns idag 1st batteri. Vid fisketurer görs ett flertal start/stopp, stoppen kan vara 5-30min under typ 8 timmars fiske.

Plottern jag kikat på drar t.ex. 24 W Max vid 8 vDC enligt specifikation. Förbrukningen går säkert att få ner genom att dämpa skärmen.

Hur mycket vågar jag lasta detta batteri av förbrukare? Vill inte riskera att dra ur batteri såpass att jag äventyrar elstart av motorn.  Är det bara att skaffa skiljerelä och extra batteri omgående? 

Finns det någon riktlinje eller har någon praktisk erfarenhet? 

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Start av motor drar mycket ström men kort stund. Normalt startvillig utombordsmotor torde klara sig hela sommaren på ett laddat batteri.

Sen resten blir att kalkylera. Strömmen ampere (A) multipliceras med tiden i timmar (h). Säg att batteriet är på 75Ah. Det ska helst laddas snarast efter varje strömförbrukning men alltid innan halva batteriets Ah är förbrukade. Man har alltså 37Ah att spela med. Den försiktige vill gärna ladda innan 25% förbrukats.

En solcellspanel och regulator ordnar laddningen och det väldigt bra. Ladda "manuellt" kan bli bortglömt och då blir det ofta ett nytt batteri som ska kånkas till båten och det gamla till returen.

Synd. Skaffa en solcell på 50W eller några små. Batteriet alltid toppladdat om du inte har nåt som drar ström mellan turerna. Kyl är ett bra exempel som under en veckas regnande kräver nytt batteri om man har otur.

Instrumentet drar 24W. Dividerat med 12V så blir strömmen 2A. Kör du det 8 timmar blir det 16Ah. Tjugo starter på snitt 2 sekunder (högt räknat?) blir 40x100A/3600. Drygt 1Ah. Troligen högt räknat!

Under tiden du fiskar kanske solen lyser. Då laddar 50W panel ungefär 2Ax8 timmar dvs lika mycket som du förbrukar. Hemma vid bryggan lägger du till med fullt batteri. Skulle det råka regna hela dagen så har du ändå klarat snålgränsen 18Ah (25%) och det laddas fullt under nästa dag med sol. Eller småningom om det fortsätter vara trist väder och batteriet räcker 5 år minst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ekolod/plotter med start/stop en fiskedag med 10+ timmar är inget problem. Min förra fiskemaskin(uttern a51) hade ett enda 75ah batteri. Lowrance HDS10 med separat structurescanmodul, och det tillbringades många dagar på både hav och sjö(torskbulor och vertikalfiske efter gös) med start/stop mellan fiskeplatser utan problem. Ett empiriskt test mellan 06 och 12 som borde duga gott som referens.

För min elmotor i fören hade jag separat batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tacksam för era snabba svar, mycket värdefull information för mig att komma igång. Jag kommer att testa ett tag utan något extra batteri eller laddning. Skönt att under badsäsongen inte behöva ha så mycket av mina extraprylar när ungarna är högt och lågt. ;-) Men jag kommer som forgus31 föreslår kika på solcellspanel för installation under säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Laddning från motorn ger ju också ett tillskott. Troligen inte så mycket på snabb båt. Det är gnetandet från solen eller batteriladdaren som är så passande för batterier som tar emot lite även om man råkar ha en potent generator. Det tar helt enkelt tid att ladda blybatterier. 10 timmar är ett bra riktvärde.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...