tigerloo_6 0 Postad 6 Maj , 2005 ska man satsa på marin högta´lare eller vanliga bil högtalare i båten. är det lätt att skydda bilhögtalare från vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 6 Maj , 2005 Vanliga bilhögtalare har oftast papp membran och tål inte fukt och väta, det krävs att Du har lite värme i båten året runt, marinhögtalare av bra kvalitet är inte dyrare än bilhögtalare, dessutom har dom syntetiskt membran avsett för utomhus bruk.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JanAke 0 Postad 6 Maj , 2005 Har du värme i bilen året runt? Jag har bilhötalare i min båt både ute och inne,har funkat i 4 år,Det ser ut som dom skall funka i minst 4 år till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jarl 0 Postad 6 Maj , 2005 Jag har ett par marinhögtalare över ,Dom är till salu för 250 maila mig hotrodthomas@hotmail .com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 6 Maj , 2005 Hej, Har du öppen båt (t ex styrpulpet el Walkaround) så skulle jag nog ändå satsa på marinhögtalare. Har du en båt där högtalarna sitter mer skyddat funkar bilhögtalare. Billiga men fullt dugliga marinhögtalera finns hos Biltema (hade dessa i min gamla båt i några år utan problem). Har nu en lite nyare båt (bowrider) som är mer öppen och då skaffade jag lite finare marinhögtalare, Sony XS-MP61. De duger att lyssna på när man ligger still men under gång behövs kraftigare saker tycker jag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 6 Maj , 2005 Hej satsa på marinhögtalare, det är ju fukt i en båt, oavsett om du har värme eller inte kan kondens bildas i en båt, kondens som kommer förstöra högtalarna. Satsa på en marinhögtalare, du kommer inte ångra dig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mae222 Postad 7 Maj , 2005 jag skulle vilja säga att det hela är mer sofistikerat än så. vissa högtalare är gjorda av plast (även bil högtalare) och då funkar dom bättre i båten än om dom är gjorda av papper så klart. jag har massor av bil högtalare i min båt. och dom är alla av plast och lim.(lite billigare bilhögtalre för lite störe effekter brukar ofta vara i plast) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cagner 0 Postad 8 Maj , 2005 Jula säljer 6,5 högtalare för marintbruk, 399:-. www.jula.se /M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 8 Maj , 2005 Hej! Till att börja med: Vad har du för båt!? Det är ju ganska omöjligt att ge dig ett bra råd om man inte har den biten klar för sig eftersom man kan råda dig till allt från ett par mini bilsterohögtalare till ett par Genelec-monitorer! Om du är ute efter vanliga små skithögtalare som typ i en bil så är ju nästa fråga om du ska ha dessa utomhus eller inne. Finns det risk för direkt väta direkt rakt in i högtalaren så skaffa dig ett par marina högtalare. Men de har sämre ljudkvalitet än vanliga bilhögtalare plus att urvalet är mycket begränsat. Ska du ha dem innomhus så skulle i alla fall jag ha valt vanliga bilhögtalare. Helst med plastigt ytskikt på membran och kon, men det är absolut ingen nödvändighet. Papp-membran funkar bra det med! En del har fått för sig att vanliga bilhögtalare inte fungerar i längden i en båt, men där har dem fel! Kondens finns även i bilar och även där ganska kraftigt, men det verkar inte många ha tänkt på. För mig är valet en självklarhet: Vanliga bilhögtalare i en ruff eller i skyddat läge, och ett par marinhögtalare om det finns risk för direkt (regn)-vatten rakt in i högtalaren. Då är dessutom urvalet betydligt bättre vilket innebär att man får större chans att få en mycket bättre ljudkvalitet till ett rimligt pris. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 8 Maj , 2005 Nej men man använder bilen varje dag åtminstone dom flesta och då torkas membranen upp. Självklart om du inte utsätter högtalaren direkt för överspolning så funkar dom säkert ett tag, men det jag sa att prisskillnaden idag mellan bil ocg marinhögtalare är så liten så det finns ingen anledning att spara på dom kronorna. du får ett par bra marinhögtalae för 500.- / par Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thure 0 Postad 8 Maj , 2005 Bilhögtalare. Helt meningslöst att köpa dyra marinhögtalare. Står det Marin någonstans på produkten så är den dubbelt så dyrt. Billigare att byta med jämna mellanrum ist. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gatenhielm 0 Postad 9 Maj , 2005 När köpte du marinhögtalare senast...???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser