Gå till innehåll
torsdag 06 februari 2025
ooskr

Motorn går bara med gaspådrag

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Godkväll,

Mina kunskaper om motorer är väldigt knappa, men jag försöker förstå och lära mig!

Efter strul med gasreglaget så bytte jag det idag och kastade ner båten i vattnet igen, chokade och tog några drag i snöret men sen var motorn igång och stängde sedan av choken så snart motorn var igång. Kastade loss och tog en tur ut från båthamnen och gasreglaget fungerade finfint! Vände efter kanske en minut och skulle lägga till igen, och när jag närmar mig bryggan saktar jag in och puttrar sakta fram, då bestämmer sig motorn för att dö. Vägrade starta igen, om jag inte gav den lite extra gas. När jag sedan drog ner gasreglaget till tomgång dör den igen. Blev till att ro sista biten.

Motorn är en Merucry 35-hästars från 1964

Hur kommer det sig att den går utmärkt i några minuter för att sedan dö?

Redigerad av ooskr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen bränsleproblem.

Har du kollat bränslefiltret?

Gammal bensin kan ge driftstörningar. Har du "färsk" bensin i tanken?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen bränsleproblem.

Har du kollat bränslefiltret?

Gammal bensin kan ge driftstörningar. Har du "färsk" bensin i tanken?

Hmm, bränslefilter tror jag inte sitter på den här snurran. Bensinen är färsk för säsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn gick som den skulle innan reglagebytet så är det troligt att felet finns runt bytet.

Försök justera genom att korta gaswiren något.

/B

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om motorn gick som den skulle innan reglagebytet så är det troligt att felet finns runt bytet.

Försök justera genom att korta gaswiren något.

/B

Motorn betedde sig såhär innan reglagebytet också, det var under första turen i år som reglaget gav upp när jag krånglade och försökte få igång motorn igen. Motorn gick utmärkt när den var kall efter reglagebytet också, men gav upp efter några minuter.

När jag skruvade på nya wiren antog jag att när jag inte gav någon gas skulle den stå på noll vid motorn, för tomgången justerar man väl på förgasaren? Eller tänkte jag fel där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej, jag provade att skruva lite på förgasaren och nu går motorn som den ska igen. Kanske behövs en tvätt, för det ska ju inte behövas bara sådär annars vad jag förstått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...