Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
hansabe

Montera Yamaha 50 hk på Ockelbo B16

Rekommendera Poster

Jag har lite funderingar/frågor kring montering av en Yamaha 50 hk på min båt (Ockelbo B16).

Motorn ska monteras med 4 st 12 mm bult och jag har tänkt mig montera i bulthålen enligt markering på bilden.
Har läst mig till på andra trådar i forumet att man för att få tätt ska 'fylla bulthålen' med Sikaflex alternativt borra 'grova hål' och fylla dem med Epoxyfiller som man sedan borrar hål i med rätt dimension för bulten.

- om jag väljer att 'skippa' epoxyvarianten och 'bara' borrar hål för 12 mm fästbultar, ska jag då borra just 12 mm hål eller ska de vara någon/några millimeter grövre? Om hålet är 12 mm och man ska fylla det med Sika så lär man väl trycka bort den när bulten monteras i hålet? Eller?

 

- om jag borrar större för att fylla med epoxyfiller, hur grovt bör hålet då vara? Det borde väl vara så pass så att varje bulthål kommer att omgärdas av i alla fall ett par millimeter epoxy?

 

- de nedre bultarna kommer att ligga under vattenlinjen så där är det ju extra känsligt att det blir riktigt tätt.

 Men, med tanke på att de nedre 'bulthålen' på motorn är mera som en oval slits, hur försäkrar man sig om det verkligen tätar mellan bulten, bracketten och akterspegeln?

 

Tacksam för tips och råd

/ Hans

post-106676-0-07115800-1464550929_thumb.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej fylla hålet med sikaflex är ju bökigt då du kommer att trycka ut det med bulten än då men sätt lite i hålet o se till att du får det runt bulten bara den blir det jätte tätt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl inte så noga att hålen är fyllda med tätningsmassa, det viktiga är att det blir tätt på utsidan.

 

Ett bra knep är att försänka hålen (på utsidan). Det förhindrar att all tätningsmassa trycks bort när du drar åt bultarna, istället bildas en ordentlig "packning". Dessutom är det bra att inte dra åt ordentligt förrän massan stelnat, också detta för att det ska bli en bra "packning". (Jag skulle borra med 12 eller kanske 13 mm.)

 

Risken är att tätningen så småningom brister och då tränger vatten in i akterspegeln. Om du använder epoxy kan du kanske förhindra detta. Isåfall skulle jag först borra kanske 20 mm hål och fylla med epoxy så att det bli en "plugg" som man sedan borrar ett 12-13 mm hål i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min båt fanns inga skruvar i dom nedre hålen, när jag bytte motor satte jag inte dit dom heller, ville inte riskera lekage under vattenlinjen. Bevisligen har det funkat utan o många år på den gamla motorn.

Dom övre runda hålen är betydlig enklare att täta med bara sikaflex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...