Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Hellix

Hur mycket laddar generatorn egentligen?

Rekommendera Poster

JAg kopplade in min BM-1 härom kvällen och startade igång allt enligt konstens alla regler. När jag efter enstund startade motorn för att kolla laddningen, drömde om 20A i laddström..typ, så la jag märke till att den laddade bara ca 2A efter en stund.

Ska den ladda så lite? Det är första gången som jag ser vad generatorn ger i laddning. På motorn sitter en 70A generator. Stämmer det isåfall att den ska ge ca 1,16A i minuten? 70A/60min= 1,16A/min.

Solcellen ligger och laddar en stadig ström på ca 0,9A vid halvmulet väder.

 

Med vänlig hälsning Patrick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du väl laddade batterier, tex via solpaneler, så vill de inte ha mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ju mer välladdat batteriet är desto mindre laddström tar det emot, ja iallafall i teorin.

Se till att förbruka en del ur ditt atteri och gör om testet och se vad utfallet blir då!

Det går iallmänhet snabbt att ladda huvuddelen av kapaciteten, emedan det är procentan på toppen som tar längst tid, där är solpanelen till värdefull hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de snabba svaren!

Jag ska ut till båten i morgon och se om panelen har toppat upp batterierna. Jag körde min Ctek laddare på batteribanken men när den slog av så menade BM-1:an att det bara var 80% laddning.. Kanske tar ett tag innan övervakningen har lärt sig batterierna..

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du läser A (ampere) är det den ström som går till batterierna så länge den laddar. För att få in 2Ah av de 2 ampere till batterierna får den gå en h (timme). 2Ax1h=2Ah.

 

Dock verkar det vara nåt som behöver fixas. Normalt är det en betydligt större ström i början men sjunker sedan.

 

Men det kan också vara att batterierna redan är fulla och inte tar mer laddning.

 

Generatorn är av typ konstantspänningsaggregat och försöker hela tiden lämna en fast spänning. Drygt 14V. Sen är det upp till batterierna att ta åt sig vad de kan. Kan variera en hel del.

 

70A generator betyder att den skulle orka med en riktigt stor och pigg batteribank och ge 70A en stund när banken behöver laddas men även till en stor bank sjunker strömmen när batterispänningen närmar sig generatorns märkspänning. Där är det fina i kråksången, de förstörs inte av överladdning utan generatorn kan fortsätta ge sina dryga 14V i all oändlighet. Bara nån ampere tar batteriera åt sig.

 

Kolla spänningen. Den bör vara runt 14,4V för blybatterier. Slutna batterier kan vara lite känsliga då bortkokat batterivatten kan vara svårt att ersätta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min åsikt är förvisso att laddningsspänningen inte skall överstiga 14,1 volt, varav 13,9 volt anses/ansågs vara optimalt, för vanliga traditionella syra/bly-batterier, det var iallafall det jag en gång lärde mig, men saker och ting förändras, vi lever i en dynamisk värld. Det gäller ju alltså att se till att batteriet inte böjar gasa, då ligger man illa till. Sedan beror det ju på var någonstans man mäter, du får genast några tiondelar mer när du mäter direkt efter generatorns regulator, än då du mäter på läslampan längst fram i förruffen eller på ankarlanternan högst upp i masten... där kanske det skiljer ett par volt...

post-89760-0-12417200-1464554175_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många kloka svar ovan.

Lite fler parametrar för batteriladdning:

Regulatorn i en generator är inte helt effektiv för jobbet i en båt med förbrukningsbatterier som ofta laddas ur en hel del för att sedan laddas upp på relativt kort tid. Regulatorerna verkar mer framtagna för att sitta på en bilmotor som har en annan batterianvändningsprofil.

För att snabba upp laddningen för båtbatterier så finns det modernare laddförstärkare av typ Ctek och Sterling som jobbar med lite effektivare laddningsprofiler (ungefär som Ctek batteriladdare).

 

Om dina batterier är gamla eller misshandlade av bristande laddning sedan tidigare så kommer du aldrig att kunna få ut märkeffekten (antal Ah) ur dem. De sulfaterar på blyplattorna och det är en icke reparerbar skada.

 

BM-mätarna har en viss inlärningstid. Laddningen ska vara delar av A och spänningen på viss nivå under viss tid för att BM ska anse batteriet fulladdat och visa 100%. Det finns en hel del inställningar som du bör kolla (bl.a. antal Ah i batteribanken) för att BM ska kunna "räkna rätt" på kvarvarande mängd Ah att ta ur batteribanken. Tänk bara på att batterierna minskar i antal Ah för varje år som de åldras. Större minskning ju mer batteriet misshandlas genom bristande återladdning eller djupa urladdningar mellan återuppladdningarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din laddare/generator ger bara så mycket när batterierna är väl urladdade. Därutöver får man bara lite laddning. Det som batterierna kan ta mot. Därför är det sällan någon i´de att ha storladdare till små batteribanker. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ampere är inte en enhet som är relaterad till tid, på samma sätt som joule inte är det. Däremot är Ah det, liksom watt (som är joule per sekund).

 

När generatorverkstäderna testkör generatorerna så gör de det under max belastning. Min 60A-generator gav drygt 30 (den bedömdes klen) och byttes till en 70A (med 60A kvar som reserv). Den rating en generator får styrs av teoretiska beräkningar, det du ser på instrumentet av verkligheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A är bara halva sanningen, det ska ju vara spänning också. En parameter som glöms bort i sammanhanget. Ett 24 volts batteri är dubbelt så energiskt som ett 12 volts. Det inser alla men måste anges när man pratar energi och effekt.

 

Det är ju oftast 12V men det är ju inte självklart. Kan ju även vara bra att kunna relatera till 230V system.

 

Därför när man pratar effekt och energi kan det vara bättre att använda W watt och Wh wattimmar.

 

Ett 12V 80Ah batteri innehåller 12x80 Wh

Nästan 1kWh.

 

Vi brukar använda 25% av batteriernas kapacitet och har totalt 300 Ah eller 3,6kWh. Den energi vi nyttjar är knappt en kWh. Kostar en krona när man köper det till sitt hus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara hålla med i det mesta som skrivs ovan. Forgus31 sammanfattar det mesta i detta stycke:

 

Generatorn är av typ konstantspänningsaggregat och försöker hela tiden lämna en fast spänning. Drygt 14V. Sen är det upp till batterierna att ta åt sig vad de kan. Kan variera en hel del.

 

Till skillnad från andra laddbara batteriteknologier såsom Litium-jon, NiMH o.s.v. där man trycker i ström och spänningen varierar beroende på laddtillståndet, är blybatterier tvärtom. Man lägger på spänning och sedan varierar strömmen beroende på laddtillståndet.

Därför är strömmen stämplad på olika laddenheter för blybatterier bara att se som en absolut maxström de kan lämna innan spänningen börjar säcka. Och "70A" på en generator är vid max varvtal, bästa temperaturen, hemlängtan och alla andra mer eller mindre ouppnåeliga förhållanden. Och inte minst en tokig batteribank som slukar hur mycket som helst.

 

Efter bara en liten stund brukar även ett helt urladdat batteri sansa sig och inte sluka mer än kanske en tiondel av påstämplat Ah-tal. Det tar tid att ladda ett blybatteri, och de sista tiotal procenten tar MYCKET lång tid. Är min bank (c:a 400Ah) nästan fulladdad, drar den inte i sig mer än några enstaka A i laddström. Så det behöver inte vara något fel på din båt.

 

Ser också rekommendationen att använda laddare som tar till olika knep för att få i mer energi i batteriet snabbare. Enda sättet att göra detta på ett blybatteri är att trixa med spänningen och gå utanför vad som är helt hälsosamt för batteriet. Om du vill ha lång livslängd så anser jag det bästa är att laddningen får ta tid och ladda med en spänning på c:a 14,0V. Trixande kostar, och det du vinner i laddtid förloras alltid någonstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generatorn ger så många ampere den klarar av för att bibehålla spänningen den är satt till att ge. Om den blir överbelastad av behovet på ström så sjunker spänningen.

 

Det är inte bara batterierna som behöver ström. Det finns troligen andra förbrukare i systemet.

 

Tex lanternor ligger om det är glödlampor på 1-2A styck. Autopilot, Kyl, Radio, VHF och inverter är andra förbrukare som ofta finns och används om motorn går. Om generatorn ligger på samma sida om shunten till BM-1 så kommer du inte se den förbrukningen när motorn går och då verkar generatorn trött.

 

Om du vill se strömen som generatorn levererar behöver du ha en Ampere mätare direkt efter generatorn innan alla förbrukare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tacksam för alla svar!

Vi var ute i helgen och det verkar fungera fin fint. När batterierna laddat ur en stund då kylboxen stått på i 2 timmar innan vi startade motorn så laddade generatorn 22A.

Tyvärr så började laddlampan lysa på sista nm hem, så nu måste den felsökas. Misstänker att det är ett kabelbrott eller laddningsregulatorn.

 

Tack!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...