erikande85 1 Postad 29 Maj , 2016 (redigerade) Hej! Jag har ett litet problem med min startmotor. Motorn det rör sig om är en GM 6.5 l diesel v8. Ibland när jag vrider om nyckeln (nästan alltid när motorn stått i mer än en timme) Så klickar den. Min lösning som jag har listat ut är att gå ner i motorrummet och bygla/bypassa på solenliden. Bara en liten touch med skiftnyckeln så startmotorn hoppar till, efter att jag har gjort det så funkar det bra att vrida om nyckeln å starta båten. Sen får man upprepa proceduren nästa gång man ska ut med båten ( det går alltså att stänga av motorn och starta den direkt efter igen med nyckel) Batterierna är nya, över 800cca, när nyckeln väl funkar så är det bra skjuts i starten. Inget spänningsbortfall alltså. Men det är som nånting har fastnat /låst sig och man måste ge den en liten stöt för att den ska hoppa ur läget. Någon som varit med om detta tidigare? Jag misstänker solenoiden, trots att den + startmotor renoverades i slutet på förra sommaren. Tacksam för svar! Redigerad 29 Maj , 2016 av erikande85 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2016 Vad är det som händer när du byglar mellan batterikablen och manöverströmmen på startmotorn är väl frågan man ställer sig? Är det verkligen full spänning på manöverströmmen? Denna manöver är ju det samma som om du drar på nycklen eller trycker på startknappen, beroende vilket du har. Kalle 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 29 Maj , 2016 Startrelä? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2016 Det är väldigt vanligt att man på gamla bilar och på båtar med större motorer att man har ett relä till solenoiden, ett startrelä, som Caribic redan nämnt, som då skall undanröja problemet med spänningsfall i manöverledningen till solenoiden, det blir ju en lång ledning, fram till tändningslåset och tillbaks, sedan kan ju vissa tändningslås kontaktgrupper vara av tveksam elekrtisk kvalitet. Men det kan ju vara så för dig att din startmotor med tillhörande solenoid dras med en mekanisk tröghet, den orkar liksom inte putta in bendixdrevet i kuggkransen... Men med de symtom du beskriver så räcker inte spänningen till, köp ett 49kr relä på biltema och låt tändningslåset bara styra reläets manöverspänning, pch koppla plus till reläets 30 direkt från batteriet med en hängsäkring på 20A, och 87 till solenoidens manöveranslutning (50) sedan 86 till tändningslåsets nummer 50 (om du nu har elsystem enligt DIN...) 85 på relät till minus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikande85 1 Postad 29 Maj , 2016 Hej! Tack för era svar! Jag tror vi börjar närma oss lösningen här! Ja när jag byglar mellan manöverströmmen och stora plus så ger den fullt utslag. Det jag inte har nämnt är att jag i höstas bytte plusströmmen till tändingen för att den dåvarande som satt gav för lite ström till styrströmmen på solenoiden. Jag har även ett startrelä, denna bytte jag förra sommaren när jag felsökte detta problem innan jag drog ny ström till tändingen , men jag känner mig lite osäker på om jag har gjort rätt där och om nånting har förändrats sen jag bytte strömmen till tändingen. Detta har jag gjort: Jag drog en ny plus från batteriomkopplaren till tändingen ( drog bara ut gamla pluskabeln vid tändingen) Borde jag ha låtit den gamla plus sitta kvar och dra den nya plussen till reläet istället? Visste inte att det gick en kabel mellan tänding och relä. Gerog_ohm: Jah tror du är på rätt spår. Jag vet inte vilket elsystem jag har. Finns det bild på något kopplingsshema som beskriver hur jag ska koppla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2016 Batteriomkopplare läser jag. Är det en typ 0, 1, 2, alla? om ja, brukar vara dålig kvalite, byt till huvudbrytare med metallnyckel, de dyraste du kan hitta. Reläet Georg pratar om ska ha ström från startmotorns batterikabel, klämma 30 en kabel från reläet till styrströmmen (klena kablen) på solenoiden, klämma 87 Kablen som kommer från startknappen till klena anslutningen på solenoiden, kopplas på reläets manöverström 86. Klämma 85 på reläet till jord(reläets fästskruv) Jag har kopierat Georgs anslutningar utan att kolla att det är ok men det förutsätter jag stämmer. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2016 http://i143.photobucket.com/albums/r156/davewarburton/Relaysetup2_zpscc4c32c3.jpg Kolla denna. Istället för "start buttom" kopplar du in anslutningen för startläget i tändningslåset, oftast märkt med 50 i europeiska elsystem, Bosch och liknande. Självklart kan du ju ha en återfjädrande startknapp också. http://i551.photobucket.com/albums/ii469/Brannstrom/startmotor2_zpstti3cgps.png Här är en variant på,samma tema. Placera reläet väldigt nära startmotor och solenoid, vitsen med denna koppling är att det skall vara så korta kablar som möjligt mellan reläet och solenoiden, gärna rätt tjocka också, 4mm2 ja iallafall inte mindra än 2,5mm2. Kablarna reläets manöverspänning kan vara tunna, 1,5mm2 räcker gott och väl, men du använder ju befintligt originalkablage. Säkringen skall vara på omkring 20A, möjligen räcker det med 15A beroende på hur mycket ström solenoiden drar. Ja dessa drar en desl ström, och det är onödigt att ge den strömmen en omväg i klena kablar upp förbi ett tändningslås med slimmade kontakter. Här funkar reläet som en genväg, eller som en fjärrstyrd strömbrytare. Hoppas du kan se bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2016 Nytt försök med bilder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2016 Suck, detta forum och Ipad lirar dåligt ihop. Du klarar dig med biltemas standardrelä art.nr: 42304, dessa tål 30A mellan ansl. 30 och 87. Art.nr 42305 tål 40A och har inbyggd säkringshållare, kanske praktiskt i ditt fall. Dessa relän, enligt inkoppling ovan; (hur ofta använder man semicolon numera?) gör samma jobb som din kortslutande skiftnyckel eller skruvmejsel, men på ett mer bekvämt sätt.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikande85 1 Postad 29 Maj , 2016 Nytt försök med bilder. Tack för bilderna! Mycket tydligt! En sak jag upptäckte var att på 86:an har jag en kabel som går till glödstiften också. Samma sak med 87:an där det är mer än en kabel som går vidare. (troligtvis till glödstiften) Varför tror du det funkar att starta med nyckeln om touchar till solenoiden? Jag håller alltså inte skiftnyckeln där medans jag startar motorn, utan bara en liten stöt, sen funkar det. Vad gör den stöten rent tekniskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2016 Nytt försök med bilder. Tack för bilderna! Mycket tydligt! En sak jag upptäckte var att på 86:an har jag en kabel som går till glödstiften också. Samma sak med 87:an där det är mer än en kabel som går vidare. (troligtvis till glödstiften) Varför tror du det funkar att starta med nyckeln om touchar till solenoiden? Jag håller alltså inte skiftnyckeln där medans jag startar motorn, utan bara en liten stöt, sen funkar det. Vad gör den stöten rent tekniskt? Då tror jag inte ditt relä styr solenoiden! Spänning till glödningen behövs upp till en minut innan startmotorn ska dra rundt maskinen! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 840 Postad 29 Maj , 2016 Samma här, glödstiften drar väldans mycket ström, troligtvis mer än vad tändningslåset klarar av, därav ett relä till dessa. Har du ett speciellt "glödläge" i tändningslåset? Om du har det lyssna noga om du hör ett "klick" då du vrider nyckeln i glödläge, isåfall funkar det relät. Den erfarenheten har av dieslar är att man glödtänder en bra stund innan start, det brukar iinte räcka att bara glödtända under startögonblicket, om det nu inte är sommar och/eller motorn är varm. Kolla noga var kabeln till solenoidens manöverström tar vägen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 29 Maj , 2016 Nu ska jag spekulera lite, har maskinen alltid uppfört sig så som beskrivits? Det kan väl inte vara så att det finns en tidsinställning och tempgivare i startkretsen? Du skriver att starten funkar bara masinen varit igång. Din skiftnyckel skickar ström bakvägen till tid/temprelä, och stör funktionen! Kalle/ som inte känner till maskinen i fråga utan svamlar lite allmänt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikande85 1 Postad 30 Maj , 2016 Nu ska jag spekulera lite, har maskinen alltid uppfört sig så som beskrivits? Det kan väl inte vara så att det finns en tidsinställning och tempgivare i startkretsen? Du skriver att starten funkar bara masinen varit igång. Din skiftnyckel skickar ström bakvägen till tid/temprelä, och stör funktionen! Kalle/ som inte känner till maskinen i fråga utan svamlar lite allmänt. Ja det har den. Köpte den förra sommaren och har felsökt sedan dess! Jag ska ta lite bilder och lägga upp! Det sitter något på styrströmsidan som kan liknas vid en klocka. Kan det vara orsaken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser