Gå till innehåll
lördag 09 november 2024
MrDrum

Varför inte Hammerite på båten?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

kan någon svara på varför man inte använder Hammerite på båtdelar? Jag har aldrig läst om detta med undantag för ett par forum om alubåtar för många år sedan. Vore det fel att måla drevet (Duoprop) och andra stål/alu-detaljer under vattenlinjen med denna superba färg, med grundning förstås.

post-107440-1406669_thumb.jpeg

Redigerad av MrDrum

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan någon svara på varför man inte använder Hammerite på båtdelar? Jag har aldrig läst om detta med undantag för ett par forum om alubåtar för många år sedan. Vore det fel att måla drevet (Duoprop) och andra stål/alu-detaljer under vattenlinjen med denna superba färg, med grundning förstås.

Hade samma fundering, för min järnköl. Tog en plåtbit och målade en yta med Hammerite och en med Biltemas zinkspray. Hängde ner plåten från bryggan..

Båda såg ut att klara sig bra efter en vecka medan den omålade baksidan var alldeles rostig. Men efter en månad började det bli rostfläckar på de målade ytorna, ungefär lika mycket på båda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade samma fundering, för min järnköl. Tog en plåtbit och målade en yta med Hammerite och en med Biltemas zinkspray. Hängde ner plåten från bryggan..

Båda såg ut att klara sig bra efter en vecka medan den omålade baksidan var alldeles rostig. Men efter en månad började det bli rostfläckar på de målade ytorna, ungefär lika mycket på båda.

Tackar för svar. Skönt att någon faktiskt testat och även Zinkfärgen, den har jag sprayat på några svetsfogar på båtvagnen och även haft tanke på att haft det på undervattensdetaljer. Hade du målat "by the book", grundfärg och två lager Hammerite?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skam att säga så har jag faktiskt målat plastdetaljer med en liknande färg som Hamerit - vid flera tillfällen. :ph34r:

Till senaste projektet blev den färgen för att jag hade en burk hemma.  :huh:

Målade direkt på epoxylaminatet.  :)

post-106994-0-58514700-1464551840_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skam att säga så har jag faktiskt målat plastdetaljer med en liknande färg som Hamerit - vid flera tillfällen. :ph34r:

post-106994-0-58514700-1464551840_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifDSC_0439_1 1.JPG

Tja varför inte, det är ju en bra färg. Jag funderade på om det var något "religiöst" / tabu eftersom jag aldrig läst om det förr. Det kan ju var lite känsligt inom båtbranschen... Hur länge har Hammerite-målningen hållit som längst och hur såg det ut när det var dags för ommålning, sprucket/flagnande eller bara slitet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för svar. Skönt att någon faktiskt testat och även Zinkfärgen, den har jag sprayat på några svetsfogar på båtvagnen och även haft tanke på att haft det på undervattensdetaljer. Hade du målat "by the book", grundfärg och två lager Hammerite?

Nej, bara ett lager på obehandlad plåt för att se vad som skulle hända. På burken står det " måla direkt på rost" men grunda på icke järnhaltiga metaller.

Om den då släpper igenom vatten efter en månad skulle jag inte använda den under vatten på aluminium heller. Tyvärr, väldans bra färg annars.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, bara ett lager på obehandlad plåt för att se vad som skulle hända. På burken står det " måla direkt på rost" men grunda på icke järnhaltiga metaller.

Om den då släpper igenom vatten efter en månad skulle jag inte använda den under vatten på aluminium heller. Tyvärr, väldans bra färg annars.

Japp, det står det och jag blir lite förvånad att plåten inte klarade sig längre innan den fick rostgenomslag, men de kanske inte tänkte sig att den skulle vara under konstant vattentryck... Bra input till tråden - tackar! Jag ska faktist se om det finns några tester på Tuben.

Simma Lugnt Trewq ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara Hammerite och bara zinkfärg ger inte något bra skydd, zinkfärgen är ganska porös och skyddet förbrukas fort utan täckfärg. Att bra måla Hammerite direkt på rost är en idiotisk rekommendation, det blir inte så bra av naturliga skäl.

Jag har faktiskt kombinerat dessa två storheter,Biltemas zinkfärg som grund och Hammerite på toppen och det har gett väldigt bra resultat som hållit över förväntan, Hammeritefärgen jag använt är slät silver på sprayburk. Det är inte detaljer som nedsänkts i havet jag målat utan vanlig utomhusmiljö.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostskyddskomponeterna i Hammerite är väl anpassade för järn. Fungerar de överhuvudtaget på ett aluminiumdrev?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

attachicon.gifDSC_0439_1 1.JPG

Tja varför inte, det är ju en bra färg. Jag funderade på om det var något "religiöst" / tabu eftersom jag aldrig läst om det förr. Det kan ju var lite känsligt inom båtbranschen... Hur länge har Hammerite-målningen hållit som längst och hur såg det ut när det var dags för ommålning, sprucket/flagnande eller bara slitet?

Har en halvtaskig "sommsrstuga" i ödemarkerna norr om Stockholm. Den tidigare ägaren hade byggt till 20 m2, men inte orkat göra färdigt. Bl.a takrännor på tillbygget. De takrännorna som fanns på gamla stugan var av brun plast. Har haft sådana bruna på min villa i Kungshamn och bytte för några år sen till vita.

Det visade sig att det var mycket svårt att få tag på nya rännor i plast att förlänga de gamla med. Köpte nya vita till ena långsidan i plåt. Frågade på en färgaffär om det gick att måla mina gamla bruna plastrännor vita med nån färg och man föreslog en färg av samma typ som Hammerit.

Målade rännorna innan jag satte upp dem. Var tvungen att ta ner de gamla. Killen som byggt till stugan hade inte tänkt sig för, hade inte blicken för detaljer, tex som hur det skulle bli när det var klart. Hade bl.a. kapat takstolarna på tillbygget lite "hipp som happ".

Målade naturligtvis bara rännorna på undersidan - det som syns. Inte där det rinner vatten. Det är en 5-6 år sen och jag kan inte se att det förändrats något under den tiden.

Konsolen för instrument på rattpiedestalen på min båt målade jag för ett par år sen och på den ser jag heller inga förändringar. Men det är ju korta tider.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hammerite är väl en silikonbaserad färg? Finns många åsikter om silikonprodukter om man vill måla om senare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hammerite är väl en silikonbaserad färg? Finns många åsikter om silikonprodukter om man vill måla om senare.

Ne, alkydharts som bindemedel och nafta som lösning.

http://www.hammerite.se/files/2012/09/HN_SE_SV_SMOOTH_FINISH_NORDIC.pdf

Det där är väl bara det som behöver deklareras i säkerhetsbladet. Själva skriver de:

http://www.hammerite.se/howto/speciella-forutsattningar/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visste inte att det inte gick att måla över så det har jag gjort, fungerade.

"Övermålningstid 1-3 timmar" enligt burken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostskyddskomponeterna i Hammerite är väl anpassade för järn. Fungerar de överhuvudtaget på ett aluminiumdrev?

Troligen korrekt ja. Den gör väll som otrivols och reagerar med järnoxiden(rost) och bildar någon annan kemisk förening som rostskyddar? Jag tror nog man efter att ha målat med denna givetvis ska täckmåla med något annat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

detta har ju inte med hammarlack att göra,men ett tips av färg som håller ,ja har riktat och lackat flera alu propellrar med biltemas vitvarufärg i sprayförpackning,färgen sitter som berget om man bara ger den några dagar att torka,grunda med zinkfärg på spray om det behövs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen korrekt ja. Den gör väll som otrivols och reagerar med järnoxiden(rost) och bildar någon annan kemisk förening som rostskyddar? Jag tror nog man efter att ha målat med denna givetvis ska täckmåla med något annat.

Kolla länken i mitt förra inlägg, det verkar som Hammerite skall målas över med Hammerite. Fast det kanske finns andra färger som funkar, men silikon är bra på att ställa till problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Målade ett par proppar med Hammarlack (pensel slät silver) med två lager, Penta dp. Efter drygt 25 timmar har jag inga spår av kavitationsfrätningar (som uppstod efter bara typ 20 minuter med vanlig vit allroundsprayfärg).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej och tack för alla tips, tester och goda råd. Jag har fått svar på min fråga och har målat på med två lager Hammerit grundfärg och två lager Hammerit (samma som på bilden överst i tråden). Jag fyller på med status i slutet av säsongen.

Njut av sommaren go vänner!

//Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Målade ett par proppar med Hammarlack (pensel slät silver) med två lager, Penta dp. Efter drygt 25 timmar har jag inga spår av kavitationsfrätningar (som uppstod efter bara typ 20 minuter med vanlig vit allroundsprayfärg).

Fick du synliga "kavitationsfrätningar"

Efter 20 min?

1. Vad är en kavitationsfrätning?

2. Fick du dina "frätningar" redan innan du stoppade båten i sjön, 20 min efter du målat eller när båten med den förmodat torkade färgen varit i sjön i 20 min.

? ????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 20 min?

2. Fick du dina "frätningar" redan innan du stoppade båten i sjön, 20 min efter du målat eller när båten med den förmodat torkade färgen varit i sjön i 20 min.

? ????

Med kavitationsfrätning menas att luftbubblor imploderar intill propellerbladen och ger skador. Jag antar dessutom att dom 20 minuterna är körtid för det är då skadorna och påfrestningarna uppstår.

/Claes

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter 20 min?

? ????

Med kavitationsfrätning menas att luftbubblor imploderar intill propellerbladen och ger skador. Jag antar dessutom att dom 20 minuterna är körtid för det är då skadorna och påfrestningarna uppstår.

/Claes

Jag antar att det inte alls är fråga om kavitation eftersom ett tunt färglager knappast påverkar om en propeller kaviterar eller inte. Det handlar snarare om antingen korrosion, färgsläpp eller en kombination av dessa.

Det finns för övrigt många som kallar det kavitation när en propeller suger luft vilket det inte är. Kavitation är enbart när det pga stort undertryck bildas ångblåsor som sedan kollapsar. Luft eller färgtyp har inget med saken att göra. (Ångblåsoras kollaps kan erodera en propeller och ge skador.)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo.. jag har åxå antagit olika saker men inte riktigt förstått vad firefish menar.

Tack för din "gissning" jag har gissat liknande.

För mej är kavitation och frätning olika saker... så syret i sig ger upphov till frätning när du får kaviatinspåfrestningar?

Ja det borde ju vara efter 20min bruk... men om produkten i sig upplevs ge upphov till eller framhäva gamla skador kan det ju vara "efter" själva målandet innan sjösättning... då kan ju även metod 2 upplevas som bättre "reparerande" spacklande, döljande av befintliga skador..

Eller tog du upp båten/fällde upp kollade proppen, efter 20 min resp 25 timmar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bubblor med vattenånga, inte luftbubblor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enstaka ej ihophängande vattenmolekyler m.a.o?

Vad mer består "bubblorna"av då?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som händer vid kavitation är ju att det (väldigt lokalt) blir så lågt tryck att vattnet kokar och blir vattenånga. Trycket vid ångbubblan stiger igen, bubblan kollapsar och försvinner. Bara vattenånga i bubblan alltså.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är tryckstöten som bildas när gasbubblan kollapsar som skadar propeller och det kan gå ganska fort att få skador.

Om vattenånga är samma sak som vatten i gasfas är en definitionsfråga.

Vattenångan (som den kallas i dagligt tal) över kastrullen på spisen är kondenserad vattenånga, dvs. små vattendroppar.

"Riktig" vattenånga syns inte! Bubblorna vattnet i kastrullen är vattenånga.

Mackey

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...