Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Kimpaa

Bahama 35 - nån som vet?

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Jag har försökt letat info om dessa båtar men det är väldigt lite fakta ute på nätet.

 

 

Nån som vet nått om dom?

 

x Vart dom gjordes

 

x Hur många ex

 

x Erfarenheter, bra/dåligt.

 

m.m

 

 

Mvh Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ett vrak liggandes som är en Bahama 16 fot.

 

Köptes som halvfabrikat tror jag någon gång början/mitten på 70-talet, skrovet var färdigt men inredning och däck fick han göra själv. Om nu uppgifterna stämmer.

 

Körde en sommar med den för en 20-år sedan med en gammal 50-hästars Mercury, med snörstart.

Fyfasen vad trögdraget det var, men den startade oftast på första rycket.

 

Även soppatörstig var den så jag undrade ibland hur den hinner få i sig all bensin :)

 

Gjorde en 30+ knop med fräsch propeller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bahama var ett namn som Halvor Rosenbaum använde sig av, han sålde ritningar i små annonser i tekniktidningar på 60-70 talet, båtarna var från början tänkta för att byggas i plywood, men senare när glasfiberplast blev vanligt byggdes det även i detta material.

 

Jag skulle förmoda att de flesta Bahamasbåtar är självbyggda, men vill minnas att det fanns ett företag i Grännatrakten om jag inte missminner mig, som byggde Halvors båtar.

 

Halvor bodde under sin levnad i Jönköping-Gränna trakten och är pappa till en del av Marieholmsbruks motorbåtar, bland annat Concord från nämnda företag.

 

Hur många som tillverkades är nog omöjligt att svara på.

 

Halvor var en duktig konstruktör, men då de flesta troligtvis är självbyggda så kan ju kvaliten variera starkt.

 

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...