Hojthojt 0 Postad 28 Maj , 2016 Hej, jag äger en Yamaha 30DEO (3 cyl) från 1992. Har kört den i 8 år utan problem, men nu strular den. Symptomet är att den går okej på 90% gas, men när jag ger full gas så tappar den effekt istället för att varva ut. Jag har tidigare kunnat köra båten i 24 knop, nu kommer jag bara upp 20. Tacksam för eventuella tips. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 28 Maj , 2016 Pröva att pumpa på blåsan och se om set blir skillnad, blir det skillnad är det bränslebrist. Går den dåligt på annat sätt eller detta enda symptom? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hojthojt 0 Postad 28 Maj , 2016 Pröva att pumpa på blåsan och se om set blir skillnad, blir det skillnad är det bränslebrist. Går den dåligt på annat sätt eller detta enda symptom? Nej, annars går den bra. Jag skruvade upp tomgången något i år pga att den annars tjuvstannade när jag la i växeln. Det enda problem jag har upplevt tidigare säsonger är att den har gått något ojämnt i låga hastigheter när motorn har blivit varm. Om det är bränslebrist som du föreslog, vad kan man göra åt det? Nytt membran till bränslepumpen? Jag har skruvat upp bränslepumpen tittat. Membranet ser helt ut i alla fall, men det kanske ska bytas ändå? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hojthojt 0 Postad 26 Juni , 2016 Nu har jag både testat att pumpa på blåsan, bytt bägge membranen i bränslepumpen samt bytt bränsefilter. Tyvärr ingen skillnad. Motorn tappar fortfarande effekt på full gas jämfört med när ag gasar typ 90%. Idéer mottages tacksamt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 26 Juni , 2016 Lite av ett långskott, men har stött på det själv... Ta av insugsburken på förgasarna och se att full gas är lika med fullt spjäll. I och med att motorn gått bra innan är detta föga troligt, men det är lätt att kolla. Om du har fullt spjäll skulle jag prövat med nya stift. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Juni , 2016 Känns som den snålar ut på sista biten av spjällöppningen, dvs den får mer luft men inte mer soppa. Det är ganska snabbt gjort att riva knasarna o göra rent dom. Vill minnas att jag har gått igenom just detta o hur man sen taktar spjäll, oljepump o tändning på just 30DEO, sök så finner du nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Juni , 2016 Japp, här var det, tyvärr har bilderna försvunnit. Kanske kan du PMa nån moderator som kan fixa tillbaka dom.. http://www.maringuiden.se/forum/topic/62840-yamaha-30hk-99-går-ojämt-på-tomgång-och-låg-fart-hjälp/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hojthojt 0 Postad 28 Juni , 2016 Tack så mycket @jarb och @Mange249. Jag rengjorde förgasarna i vintras, så det är nog inte det som är problemet. Dock har jag inte "nollat spjällen på knasarna" som @jarb skrev om i det länkade inlägget. Det ska jag försöka mig på. Ska också testa med nya tändstift. Det kommer dock att ta ett par veckor innan jag kan rapportera något resultat eftersom jag inte kommer att ha möjlighet att åka till båten på ett tag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 Juni , 2016 Att spjällen går i takt har mest med lågfartsegenskaperna att göra, så vida dom inte står helt åt pipan, kolla oxå att tändningen står som den ska.. O motorn är frisk i övrigt? Du bör ligga på ett komptryck runt 8-9 bar på startmotorn.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser