Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
CharlieNova

Överhettad första turen...

Rekommendera Poster

Hej

Haft lite krångel med min mercruiser 350 Magnum då impellern gick torr någon minut då vi hade strul med spolmuff. När jag skulle köra första turen så överhettades motorn 2 ggr, dock gick den ner i temp hyfsat fort efter jag stängt av motorn. Tog för givet att impellern hade gått sönder och att jag behövde lämna in båten...

Nu när jag skulle gå ner och kolla till båten så tänkte jag att jag skulle testa igen i hamnen. Motorn ligger på en arbetstemp på ca 70 grader och har klarat av det väldigt lång tid. Har även varvat upp motorn till 2500 varv utan att tempen sticker...

Kan det vara så att det var tomt på vatten i systemet och därför jag hade problem? Eller är det något annat som kan strula...? Bör jag lämna in eller chansa att det funkar nu?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den håller temperaturen när motorn går utan last säger inte så mycket. Impellern kan ju tex vara skadad så att den pumpar med reducerad kapacitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var ute och körde nu på em och inga temp-varningar. Var uppe runt 76 grader som högst, tokkörde inte men hade hyfsat varvtal iaf.

Borde jag kunna avvakta då eller kan motorn ta stryk av att impellern inte är 100% ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är samma modell som 7.4 MPI så är det ju bara att slita loss slangen till pumpen o plugga eller lyft upp så den kommer över vattenytan.

Plocka ur pumpen och kika om impellern är kass. Den bör ju bytas varje / vartannat år ändå då den torkar.

Annars kan det ju även vara en termostat som hänger och inte öppnar ordentligt eller liknande, men eftersom du nu verkar nervös över impellern kan du ju börja med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Flera som har "feber" ser jag. Inte kul när det händer. Min motor rykte en kvart efter jag stängde av den. 4 timmar innan den svalnade. Har inte hört något från varvet ännu... Lär inte bli så mkt åka i sommar känner jag, det ena problemet föder ett nytt problem känns det som i nuläget...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vissa säsonger vill sig bara inte... Har själv haft många sådana där det blivit max 20nm körda. Man funderar över sina val dessa år...

Bara att kämpa på, båtlivet är oslagbart när det funkar. Glöm inte att du bara ser de som kommit iväg, de andra slåss mot motorn i skydd av mörkret i hamnen:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under säsongens sista vecka så hittade jag felet. Det visade sig vara en plastbit (sådan som sitter längst ut på en slangklämma) som hade letat sig in i kylsystemet. Jag hittade den i termostathuset av en slumo och efter jag rengjort samt tagit bort denna så fungerade kylningen kanon.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...